Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Alla profiler går att få fram om man är villig att betala. Kontakta ett hyvleri som tillverkar egna hyvelstål. Bara ett fåtal profiler finns i bygghandeln och man får ta det som liknar mest om man vill komma undan billigare.
Nu vet jag inte vilken av listerna du avser men min magkänsla säger att flera av listerna är modernare än byggår. Kolla på panel och list i Stockholm eller på nån byggvårdsbutik typ sekelskifte, de har profiler på sina webbsidor. De du hittar där kan ofta liknande hittas på andra ställen. Norströms trä i Stockholm har endel också.
Hittar du inte exakt rätt, byt allt till en fin tidsenlig och ta vara på list du demonterar och spara för att kunna komplettera i andra rum.
Byggvaruhusens sortiment är uselt, köp inte där, då kommer ditt fina hus se ut som en fjällstuga från 1985.
Hittar du inte exakt rätt, byt allt till en fin tidsenlig och ta vara på list du demonterar och spara för att kunna komplettera i andra rum.
Byggvaruhusens sortiment är uselt, köp inte där, då kommer ditt fina hus se ut som en fjällstuga från 1985.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
De kan ju ta fram andra profiler på förfrågan. Min far lät tillverka frässtål hos nån lokal såg på 70- eller 80-talet vid renovering av ett 20-talshus. Han har ett par gånger låtit fräsa upp mer foder som han använt vid tillbyggnad av en 30-tals-villa och en sommarstuga. Där passade kanske inte stilen rent historiskt, men fodren är trevliga och minner väl om det sen länge sålda 20-talshuset. Sågen har sparat detta stål och kunnat plocka fram det när han frågat. Jag tror det finns möjligheter att få fram bra många olika foder om man bara orkar fråga runt tillräckligt.
Har nästan varit sugen att kolla hur mycket av detta 20-talsfoder som finns kvar (eller hyvla upp lite till) och låta nåt rum i vårt sekelskifteshus som har foder från 50-tal istället få ett 20-talsstuk som minner om mitt föräldrahem.
Har nästan varit sugen att kolla hur mycket av detta 20-talsfoder som finns kvar (eller hyvla upp lite till) och låta nåt rum i vårt sekelskifteshus som har foder från 50-tal istället få ett 20-talsstuk som minner om mitt föräldrahem.
Leta upp ett bra hyvleri.
Vi tog loss en bit gammalt foder och lät ett lokalt hyvleri ta fram stål och sedan hyvla upp nytt åt oss för att kunna byta ut gamla 50-talsfoder.
Det är visserligen dyrare än att åka till bygghandeln, men ack så mycket bättre det blir.
Vi tog loss en bit gammalt foder och lät ett lokalt hyvleri ta fram stål och sedan hyvla upp nytt åt oss för att kunna byta ut gamla 50-talsfoder.
Det är visserligen dyrare än att åka till bygghandeln, men ack så mycket bättre det blir.
Klicka här för att svara