Byggahus.se

Golvlist, finns det 10 mm tjock golvlist? Var?

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej alla händiga!

Jag undrar om man kan få tag på 10 mm golvlist. Det verka vara standard med 12 mm och jag har hittat 8 mm som är för låg. Men 10 mm verkar det vara dåligt med. I någon produktkatalog har jag sett 9,5 mm. Några tips på var man isåfall kan hitta 10 mm list (eller liknande) och hur höga de brukar vara?

Tack på förhand!

2. A
    Medlem · Nivå 20
    Är det av någon speciell orsak du behöver just 10mm och är det stora mängder? Jag justerar mina med en planhyvel (har nog inte alla) eller i fritidshuset med elhyveln.
    Kostar knappast mera att köpa en billig elhyvel än att beställa med specialmått.
    Men du kan väl köpa 12mm och låta ett snickeri köra ned dem till 10mm i planhyveln, det tar inte mera än 10 minuter för dem även om du har mnga meter list.

3. V
    Medlem · Nivå 13
    Skall du lägga golvlisten ner eller ? Förstår inte heller varför 10mm.
    Men som sagt bara att hyvla eller tunna listen med klyvsåg.

4. B
    Anonym
    konstigt önskemål.
    har det göra med någon inredning?

5. E
    Medlem Nivå 12
  6. P
    Medlem Nivå 12
    Sinckerifabriker kan lösa detta åt dig, då får du precis den list du vill (och målad vit om du vill). Merkostnaden är inte jättestor. Antar att du vill ha en minimal golvlist, ett alaternativ kanske är kvartslist (12x12mm)?

• Laddar…
  7. H
    Medlem Nivå 5
    Vindö trä på Värmdö tar 500 kr för varje inställning av sågen, trots att inställningen tar bara några minuter.
    Så det blir en dyr list. Sist fick jag pröjsa t o m två gånger den avgiften, 2 * 500 kr alltså och de hånskrattade när jag klagade.