Vi håller på att lackera om golvet men efter första lager golvlack (vattenbaserad) blev resultatet ganska katastrofalt med stora krater på hela golvet.

Förarbetet med slipning gjordes med 80 120 150 240 papper dock inte till trärent eftersom gamla lacken var repig men golvets skick är bra. Dammsög och dammade med microtrasa väldigt noggrannt innan vi la på första lagret lack med golvlackpensel.

Vet någon hur vi räddar det här? Måste vi slipa till trärent och börja om eller kan man göra på annat sätt. Nya lacken är betydligt svårare att slipa bort än den gamla. På två av bilderna har vi börjat slipa bort den nya lacken.

• Trägolv med stora kratrar och ojämn yta efter misslyckad applicering av vattenbaserad golvlack. Golvskada synlig nära ett bordben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på trägolv med synliga kratrar i lacken efter första lager golvlack, visar problem vid ommålning.
    Skapa konto
  • Omålat trägolv med synliga kratrar i lacken, indikerar problem efter första lager golvlack. Rummet delvis skyddat med maskeringstejp.
    Skapa konto
J
Utan att kunna detta så skulle jag gissa att någon förorening, typ silikon, förekommit. Det brukar kunna ge problem med "fiskögon" och liknande...

J JohanLun skrev:
Utan att kunna detta så skulle jag gissa att någon förorening, typ silikon, förekommit. Det brukar kunna ge problem med "fiskögon" och liknande...
Tack för svar, vet du hur vi kan göra för att rädda golvet? Behöver all ny lack slipas bort och sedan rengöra golvet med något?

240 är för fint att slipa med.
Slipa av allt med 120 nät, dammsug noga! Vänta en timme lch dammsug igen. Moppa av golvet med en lätt fuktig mikrofiberduk och sen är du redo att lacka igen. Skaka dunken ordentligt i nån minut, va gärna två om du inte är rutinerad. Pensla längs väggarna och rolla vått i vått. Snåla inte. 5liter lack på ca 40m2 brukar jag räkna. Använd en bra riktigt lackroller. Tejpa rollen för att få bort luddet och fukta upp den. Mätta rollern ordentligt med lack och sen är det bara att tuta och köra

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.