10 959 läst ·
43 svar
11k läst
43 svar
Golvgivare fastnat i vp-rör
Med en givare i golvet får man både jämn värme på golvet (vilket är vad man vill ha i ett badrum) och i luften.
Bimetalltermostater förekommer inte som reglering av golvvärme om det inte är nått hembygge där "byggaren" har en egen "uppfinning".
Måste man vrida på termostaten för att kompensera för väder har man troligen ett "kråkslott" eller gjort nått grövre fel i projekteringen och val av matr.
Bimetalltermostater förekommer inte som reglering av golvvärme om det inte är nått hembygge där "byggaren" har en egen "uppfinning".
Måste man vrida på termostaten för att kompensera för väder har man troligen ett "kråkslott" eller gjort nått grövre fel i projekteringen och val av matr.
Det var ju du själv som talade om den stora hysteresen i termostaterna och då ironiserade jag lite om bimetalltermostater.
Kan du förklara varför de stora leverantörerna som lk och uponor reglerar med rumsgivare, om det du säger stämmer?
Kan du förklara varför de stora leverantörerna som lk och uponor reglerar med rumsgivare, om det du säger stämmer?
Redigerat av moderator:
Man brukar "skippa" termostaten i toa utrymmen för att slippa kallat eller varmt på golvet och låta den ut schuntade temperaturen bestämma värmen när man har vattenburen golvvärme. Blir golvet/rummet för varmt stryper man enkelt in slingan. Med elgolvvärme har man ingen "schuntad eller instrypt" värme där är det allt eller inget, det är väl bäst att tillägga i vanliga "normala" värmegolv.
Det är ju det som P-reglerade pulsande termostater gör... reglerar effekten "steglöst" (eller i små steg) varierande på hur mycket temperaturen avviker från börvärdet. Så det är långt ifrån allt eller inget. Det var det jag påpekade för några inlägg sedan...elmont skrev:
Men då är det kanske helt onödigt att ha golvgivare, undrar varför jag har fått det hela om bakfoten?? Det är ju både enklare och billigare att enbart ha rumsgivare på elgolvvärme om det nu fungerar lika bra.
Blev du purken nu?elmont skrev:
Vid större ytor (som t.ex. när man har golvvärme i ett helt hus) så reglerar man gärna för att få en jämn rumstemperatur och har då rumsgivare eller utomhusgivare.
Jag har inte påstått att golvgivare och rumsgivare fungerar lika bra. De fungerar olika och båda har för och nackdelar. Vilket man skall välja beror t.ex. på om man prioriterar jämn golvtemperatur eller jämn rumstemperatur. Men bara för att det ena är bättre än det andra för en situation, så betyder det inte att det andra alternativet är värdelöst.
Att sedan påstå att reglering på rumstemperatur inte fungerar på grund av för stor hysteres och att det bara finns on eller off på värmen då, det stämmer helt enkelt inte om du väljer en modern termostat med P-effektreglering .
Jag blir inte purken men lite trött, i det här fallet handlar om ett badrum och där fungerar en golvgivare bäst. Hur det fungerar i andra utrymmen har knappast någon betydelse i det här fallet, som än en gång handlar om ett badrum.
Nu var det så att TS frågade om det inte fanns något annat sätt att lösa det hela på än att riva upp väggen på utsidan. Då sa jag i inlägg #7 att man kunde försöka dra av givarkabeln för att se om man sedan kunde putta tillbaka den gamla givarstumpen för att sedan föra in en ny givare och om man inte skulle få in givaren så långt som önskat in i golvet "så kan du värsta fall byta termostat till en med rumsgivare och använda golvgivaren enbart för överhettningsskydd".elmont skrev:
Varpå du kommer igång och säger att det fungerar inte alls för termostaten har för stor hysteres och att termostaten kör on/off reglering...
Jag ser inget fel i att påpeka att man i VÄRSTA FALL kan sätta in en termostat som reglerar på lufttemperatur. Vad skulle du själv ha gjort om golvgivaren gått sönder och den som spacklade upp golvet inte tejpade VP-röret så röret är fullt med flytspackel så du inte har någon som helst möjlighet att få ner en golvgivare? Skulle du ha bilat upp golvet för att tvinga ner en givare då eller? Ibland kan man acceptera NÄST BÄSTA LÖSNINGEN. Jag har inte hävdat att det i ett badrum är DEN BÄSTA lösningen att ha rumsgivare, men JAG skulle i alla fall ha valt att reglera med en rumsgivare om ALTERNATIVET vore att bila upp en ränna i badrumsgolvet för att få ner en golvgivare (därmed inte sagt att det är så nu).
Redigerat av moderator:
Jag har redan gjort det du undrar över, någon gång har jag öppnat taket i rummet under och i några fall har jag öppnat väggen (på utsidan) och löst problemet den vägen och en gång fick jag plocka upp två kakelpattor för att få in en ny givare. Det har aldrig varit nått större problem när man vet hur man kan göra. Allt pga att folk inte accepterat golvärme som styrdes av en rumsgivare pga den mycket dåliga komfort det ger.
Jag har bytt ut vår termostat med fungerande golvvärmegivare mot en digital rumstermostat.
För mig har det alltid varit viktigast med en jämn rumstemperatur, jag tyckte det kändes fel när gamla termostaten envisades med att värma golvet fast rummet var för varmt.
För mig har det alltid varit viktigast med en jämn rumstemperatur, jag tyckte det kändes fel när gamla termostaten envisades med att värma golvet fast rummet var för varmt.