10 959 läst ·
43 svar
11k läst
43 svar
Golvgivare fastnat i vp-rör
Sida 1 av 3
Man blir flyförbannad att det ska vara så knepigt att byta en golvgivare till en golvtermostat.
Den har antagligen fastnat där vp röret böjer sig. Det är den gamla givaren, kan banne mig inte dra ut och inte f*n få in den igen. Har provat med dragfjäder och hoppas på att den antingen lösgör den eller få ner den igen. Rycket och trycker, men inte så att man kan ta sönder något. Helt lönlöst...
Hur gör elektrikern? Denna typ av jobb måste vara deras mardröm då man inte vet om kablarna eller givaren ens in i röret eftersom man inte ser och vet inte hut stor böjning röret har. Går dem hem om man inte löser det?
I'm out of ideas... anyone?.
Den har antagligen fastnat där vp röret böjer sig. Det är den gamla givaren, kan banne mig inte dra ut och inte f*n få in den igen. Har provat med dragfjäder och hoppas på att den antingen lösgör den eller få ner den igen. Rycket och trycker, men inte så att man kan ta sönder något. Helt lönlöst...
Hur gör elektrikern? Denna typ av jobb måste vara deras mardröm då man inte vet om kablarna eller givaren ens in i röret eftersom man inte ser och vet inte hut stor böjning röret har. Går dem hem om man inte löser det?
I'm out of ideas... anyone?.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Pianotråd och försöka in och "fiska" pianotråden runt är ett tips. Nu är ju En golvgivare de värre man kan byta då man inte har ett rör som man kommer åt från andra änden.
Har du fått upp givaren något överhuvudtaget? Var kabeln markerad i dosan hur långt ner givaren skulle?
Dragtråd och rätta "knycket" kan hjälpa en många gånger. Annars ta bort golvsockeln på andra sidan väggen och borra några hål för att se röret (ta det försiktigt!!) och se om du ser ett veck på röret/slangen och evt kan hjälpa till att skära av röret där för att få en "rakare" väg att dra ut kabel på eller kunna hjälpa till och "knäcka tillbaka" röret så att man kommer förbi rörstoppet.
Har du fått upp givaren något överhuvudtaget? Var kabeln markerad i dosan hur långt ner givaren skulle?
Dragtråd och rätta "knycket" kan hjälpa en många gånger. Annars ta bort golvsockeln på andra sidan väggen och borra några hål för att se röret (ta det försiktigt!!) och se om du ser ett veck på röret/slangen och evt kan hjälpa till att skära av röret där för att få en "rakare" väg att dra ut kabel på eller kunna hjälpa till och "knäcka tillbaka" röret så att man kommer förbi rörstoppet.
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Man kan få öppna väggen (inte badrumsväggen utan andra sidan) för att komma åt. Det är oftast ingen stor operation även om det bär emot att såga i en fin vägg, med lite spackel och en tapetvåd så syns det inte.
Pillade igår kväll med allt igen. Jag har dragit ut den ca 30 cm från och det gick ju lätt, men jag misstänker att den är det har fastnat i räfflet i vp-röret vid en böjning. Jag tror tom att böjningen är alltför skarp. Att peta ner en dragfjäder har man gjort och det hjälper inte, man kan liksom inte styra fjäder på något sätt.. Det är ju närmare 1,3 meter från termostaten till golvet. Klart, man kan hålla på i all evigheter och hoppas på att den släpper, men vem vill göra det?
Golvet är lagt av ägare 1... jag är ägare 3. Så om det är lagd rätt... not sure. Golvvärmen är från början av 90-talet och givaren är från 2000 talet (Devi 530)... Så jag menar, hur f*n fick han i givare från början... . how da frak? (Ô_o).
Jag får ge mig att borra hål i gipset från andra sidan istället, i worst case scenario... Inget mera med det. Ville bara undvika det eftersom det är sådant pill. och det förstör tapeten. Kanske därför folk hellre målar... om man skulel göra hål i väggen
.
Det finns i princip inga andra alternativ?
Golvet är lagt av ägare 1... jag är ägare 3. Så om det är lagd rätt... not sure. Golvvärmen är från början av 90-talet och givaren är från 2000 talet (Devi 530)... Så jag menar, hur f*n fick han i givare från början... . how da frak? (Ô_o).
Jag får ge mig att borra hål i gipset från andra sidan istället, i worst case scenario... Inget mera med det. Ville bara undvika det eftersom det är sådant pill. och det förstör tapeten. Kanske därför folk hellre målar... om man skulel göra hål i väggen
Det finns i princip inga andra alternativ?
Hur vet du att givaren är från 2000-talet? Det är väl termostaten du avser egentligen, givaren vet du inte eller?Vincent Truong skrev:
Dra av den golvgivare du har nu, använd en dragfjäder och försök putta tillbaka resterna till slutet röret och lägg sedan i den nya givaren så långt det går. Det är ju inget problem om det ligger en stump av en gammal givare i röret, bara du får in den nya så den ligger bland slingorna.
Om du inte skulle få in givaren så långt som du önskar, så kan du värsta fall byta termostat till en med rumsgivare och använda golvgivaren enbart för överhettningsskydd.
Ursäkta oklarheten. Termostaten är modern menar jag, givaren ser inte så pass gammal ut, dessutom så testaden jag motståndet i givaren och den ligger på 14,8X, vilket motsvarar det som står i manualen på 15kohm. Som jag förstår är inga givare samma om det inte är samma model.
Jag ska prova några kvällar igen med dragfjädern och se hur det ter sig, Händer det inget, då blir det borr i gipsväggen via den vägen.
Jag ska prova några kvällar igen med dragfjädern och se hur det ter sig, Händer det inget, då blir det borr i gipsväggen via den vägen.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 743 inlägg
Det funderade jag på när jag satte dit golvgivarslangen. Att göra slangböjen så vid att det skulle gå att byta givaren i framtiden. Jag vet att det går att dra ur den, men det kommer ändå att bli besvärligt att få dit en ny genom böjen. Innan man drar ur den gamla kan det vara vettigt notera längden på kabeln så man sedan vet om den nya hamnat på plats eller inte. Om det funnits plats i golvet skulle man använt 16 millimetersslang, men då hade man fått spåra genom hela översta golvgipslagret och därmed försvaga golvet. Alternativet är att gå på lufttemperatur, men med risk att golvet blir överhettat.
Att använda en luft/rumsgivare är ett dåligt alternativ för golvet kommer då att bli varm och kallt växelvis. det beror på "värmetrögheten" i golvet samt den allt för stora hysteres som termostatens rumsgivare har. Om man smörjer lite i röret med kabelsmörja eller siliconspray brukar det gå betydligt lättare att byta givare.
Fast det finns ju lite smartare termostater än rena bimetalltermostater. Termostater som har proportional-reglering av effekt. Men för det mesta är det såklart bättre att styra med golvgivare. Men ts frågade ju även efter nödlösningar.elmont skrev:
http://www.aeservice.se/lista.php?kid=564-620-622
Även om man har den "smartaste" termostaten reagerar den för långsamt för att golvet ska bli jämnvarmt alla fall om man använder dom termostater som passar i en dosa och är avsedda för styrning av golvvärme. Golvet kommer att endera vara lite för varmt eller kallt, tro mig jag har slitit mitt hår för att hitta någon bra ersättning när man inte kan byta golvgivaren.
Men vill man ha en jämn lufttemperatur så måste man ju helt enkelt acceptera att golvet kan bli svalt ibland. Det är ju ingen som går till elementen i huset och klagar på att de är kalla när det är varmt i huset.
Har man golvgivare och vill ha jämn temperatur på golvet, så måste man istället acceptera att rummets temperatur varierar (om man inte på något sätt ventilerar ut luften till övriga rum).
Båda rumsgivare och golvgivare har ju sina nackdelar, men i t.ex. badrum har man ju oftast golvet för att det skall vara skönt när man är barfota och då känns det vettigt med en golvgivare för att hålla en jämn golvtemperatur. Men är man ute efter en jämn rumstemperatur där man slipper vrida på termostaten för att kompensera för vädret, så ger en avancerad rumstermostat bättre resultat, förutom att golv med stor tröghet kommer att ge temperaturvariationer vid väderomslag.
Men stor hysteres kan du inte säga att en P-reglerad pulsande termostat har.
Har man golvgivare och vill ha jämn temperatur på golvet, så måste man istället acceptera att rummets temperatur varierar (om man inte på något sätt ventilerar ut luften till övriga rum).
Båda rumsgivare och golvgivare har ju sina nackdelar, men i t.ex. badrum har man ju oftast golvet för att det skall vara skönt när man är barfota och då känns det vettigt med en golvgivare för att hålla en jämn golvtemperatur. Men är man ute efter en jämn rumstemperatur där man slipper vrida på termostaten för att kompensera för vädret, så ger en avancerad rumstermostat bättre resultat, förutom att golv med stor tröghet kommer att ge temperaturvariationer vid väderomslag.
Men stor hysteres kan du inte säga att en P-reglerad pulsande termostat har.