N
Hej!

Jag planerar att byta golv i vardagsrummet där det finns vattenburen golvvärme ingjuten i betongplatta. Utmaningen är att det står en kamin i rummet, installerad av tidigare ägare, och den är monterad direkt ovanpå det befintliga golvet.

Jag vill helst inte flytta kaminen, utan tänker istället att jag kapar bort det gamla golvet så nära kaminens fot som möjligt, och sedan lägger det nya golvet dikt an.

Det jag är mest orolig för är att skada golvvärmeslingorna när jag kapar det gamla golvet intill kaminen. Jag har sett liknande trådar tidigare, men där har inte golvvärme varit inblandad.

Det befintliga golvet är 15 mm tjockt och det nya är 13 mm. Om jag skulle flytta kaminen och lägga golv under, innebär det att rökröret i så fall hamnar 2 mm lägre, vilket kan skapa problem med anslutningen mot taket.

Så – för att slippa flytta kaminen helt vill jag höra:
Vad är bästa och säkraste sättet att kapa bort det gamla golvet nära kaminen utan att riskera att skada golvvärmen?

Bifogar bild på en liknande kamin som jag har.

Tar gärna emot tips, råd eller erfarenheter från er som gjort något liknande!

Tack på förhand!

• Skorsten i sten och glas med eld i, vedförvaring nederst, används i tråd om renovering med golvvärme och golvbyte runt kaminen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slingorna i golvet behöver du inte bekymra dig om, de ligger en bra bit under ytan på betongen.

En sån "multimaskin" fixar biffen lätt med att kapa golvet intill kaminen, funkar säkert med vinkelslip och nån kapskiva också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.