Hej !

Jag har precis fått mitt badrum ombyggt från en behörig företag. När jag luftade golvbrunnsgaller (plattan som sätter över själva golbrunn), såg jag att den sitter hälften över golvbrunnen och hälften på tätskiktet.
Det betyder att man kan inte placera den vattenlåsinsats som borde få plats i golvbrunnen. Vad gör man? Vi har 30x30 plattor som är kappad för att passa lutningen. Måste man göra om hela golvet ( och dock hela badrummet :() ?
Jag tänkte att kontakta en besiktningsman från BKR. Vad tycker ni?

Alltså sitter plattan ÖVER brunnen? Isf gör om gör rätt för firman.

En bild säger mer än tusen ord.

Nej, plattan sitter hälften på brunnen och hälften brevid (över tätskiktet).
Jag försöker att ta en bild under kvällen.

A
Att förskjuta slukristen är ok, men plattsättaren ska kolla så att man kan lyfta ur vattenlåset, så det är väl bara att be honom att göra det.

Slukristen är 150x150 mm. Den täcker bara hälften av brunnens yta nu. Restan är täckt av en stenplatta. Ingen chans att sätta vattenlåsinsats tillbaka (den är inte på plats nu).

A
Han lär förstå problemet, utan att du behöver anlita en besiktningsman.

A
Det låter som att han får skära bort plattan som ligger över brunnen och sedan lägga ett nytt lager med klinker ovanpå det befintliga.

Det är för mig fullständigt obegripligt hur ett sådant fel kan begås. Återge gärna förklaringen från hantverkaren när du pratat med honom om det här.

Ett nytt lager av stenplatta på hela golvyta? Kan man verkligen göra det ? Finns det ingen annan alternativ ?

Ja, det kan man. Och nej, inte annat än att riva bort alla plattor, inklusive tätskiktet. Väggarna åker säkert också.

Stort tack för hjälpen, jag ringer firman imorgon bitti och beställer mer sten. Trevlig kväll, Pierre

Lycka till. Och som sagt, det vore kul att få höra hur de förklarar detta.

T
Lite bilder hade inte skadat, men det verkar ju väldigt konstigt att man sätter en platta över halva brunnen. Den såkallade plattsättaren måste ju vara smått skadad på något vis.

Offtopic raderat. Generella diskussioner om hanteverkare tas i det särskilda underforumet för hantverkare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.