Göran.W
Det kan inte vara så att det är skiten från järn filtret som sätter igen rören längre bort.

Bjurran skrev:
Jag tycker det låter som väldigt kort tid för att ett rör ska bli såpass igensatt. Fördelen är att du med ett nyare hus enklare borde kunna få svar på exakt hur alla rör går.
Man kan inte undvika att fundera på om allt är korrekt byggt när det inte håller längre än så, och vad man isf har för garantier när det gäller sånt här?
Pratade med Ragn Sells och dom kommer i morgon och spolar. Tänkte fylla upp badkaret till brädden och sen tömma det för att se om avloppet i badrummet svämmar över. Gör det inte det så är stoppet mellan tvättstuga och anslutningsröret till badrummet.

Jag har bett att få bilder på avloppsrören (glömde att fota dessa själv) för att exakt kunna se vart kopplingarna sitter.

Backspolningen av järnfiltret kanske kan ha något med stoppet att göra. Men såg inga spår av det på högtrycksslangen. (dock en jäkla massa slem...).

Får se vad spolsnubben säger.

Du har ingen möjlighet att komma åt med slangen bakifrån, alltså köra in den uppströms?

Vad ni bör fundera på framöver är hur ni kan undvika problem i framtiden.

Är det inga fysiska skador på rören så brukar källan vara kök och toalett.
Från köket så är boven matfett och toaletten är vad man stoppar i den och då med snålspolning. Detta är speciellt känsligt om fallet är för stort eller för litet.

Om huset är så nytt så låter det om ett fel i rören. Kan vara bakfall, eller något skräp från bygget i rören.

Du borde nästan få rören filmade, det kan troligen spolbilen göra åt dig, men beställ (om det inte redan är försent), så de skickar dit rätt bil, tror inte de har filmningsutrustning på alla bilarna. Och det lär kosta en slant extra.

Vill du få svart på vitt vad problemet är så ber du spolbilen ta med sig kamera och inspektera stammarna för att se vad som orsakat problemet. Bör väl helst göras innan/i samband med spolningen så att man inte först spolar bort problemet innan man tittar.

Oj, way too late :) Nåväl, så dyrt är det inte att filma rören, en lusentapp till eller så.

För övrigt gäller det ju att reda ut var problemet ligger. Givetvis ska man inte behöva spola avloppet vartannat år! Eftersom det är ett nytt hus kan man nog inte direkt heller misstänka elände med snålspolande toaletter. Plaströr ska väl rimligtvis hantera det rätt bra. Hade iofs ändå ställt om toaletterna till att spola lite mindre snålt. Det är billigare än avloppsstrul.

Så där, pratade med Ragn Sells och priset första timman är 2500 kr inkl. moms. och kamera ingår i det timmpriset. Normalt sett räcker en timma gott och väl sa hon i telefonen. 1500 kr inkl. moms för extra timma.

Dom kommer under morgondagen. Gör en uppdatering när dom har varit här.

Väntar med viss spänning :)

hempularen skrev:
Om huset är så nytt så låter det om ett fel i rören. Kan vara bakfall, eller något skräp från bygget i rören.

Du borde nästan få rören filmade, det kan troligen spolbilen göra åt dig, men beställ (om det inte redan är försent), så de skickar dit rätt bil, tror inte de har filmningsutrustning på alla bilarna. Och det lär kosta en slant extra.
Hade detta problem i mitt kök. När vi byggde om passade vi på att öppna golvet. Fyra meter rör låg fint uppallat i vardera änden, men inte på mitten, gissa om det sviktade när vatten och fett fyllt upp det?

Enligt rörmokare ett mycket vanligt byggfusk eftersom det inte märks direkt och är svårt att bevisa utan att öppna...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus

Är lite smått irriterad på Ragn-Sells. Dom skulle komma mellan 11.00 och 15.00 och ringa i god tid före. Dom kommer 16.30. Jag har beställt spolning och kamera. Han börjar med att spola i tvättstuga och konstaterar snabbt att det 1.5-2 meter in i avloppet ligger massor av vatten. Man kan höra hur högtrycksljudet försvinner. Luktar apa när han spolar. Han är ganska säker på att det luktar härsket fett (samma rör som köket). Han tror att det är ett ganska stort bakfall och att matfettet sedan har täppt till. Riggar kameran och det visar sig att det inte funkar, riggar kamera två och den funkar inte heller.

Blev ingen filmning av avloppet utan dom kommer tillbaka under morgondagen. Självklart kan dom inte bestämma en fast tid utan kommer mellan 11.00 och 15.00.

Här har man tagit ledigt en hel dag och så blir man tvungen att ta ledigt ytterligare en dag. Inte okey, kommer be dom att dra av minst 500 spänn på priset.

Spolkillen sa att det inte är första gången som kamerorna är trasiga i bilarna. Tydligen väldigt dåligt underhåll. Att en är trasig är ok men att två är det är inte ok. Kollar man inte utrustningen före man skickar ut bilen!? Märkligt..

Är väldigt sugen på att ta reda på vad som har hänt med röret. Jag får känslan av att vattensamlingen är precis i 90 graders vinkeln från avloppet och där det blir raka avloppsrör (om ni förstår vad jag menar :). Hoppas bara att det inte är en skarv som hoppat ut.

I vilket fall som helst så fungerar avloppet nu. Får fixa en bra högtryck med rens slang och rensa var 3e/6e månad.

Återkommer med mer info och en fredagsfilm att titta på ;)

Men vad fan? Har anlitat två olika spolfirmor totalt tre gånger i olika bostäder och varje gång har de kommit på avtalad tid +/- kanske en kvart. Ring en annan spolfirma!

phl skrev:
Men vad fan? Har anlitat två olika spolfirmor totalt tre gånger i olika bostäder och varje gång har de kommit på avtalad tid +/- kanske en kvart. Ring en annan spolfirma!
Nästa gång det behövs blir det en annan spolfirma. Nu får dom se till att få hit en bil med fungerande kamera så att jag kan se vad som är fel.

Kommer kräva runt 1000 Sek i avdrag för besväret och för att jag tar ledigt en extra dag.

• Gilla
Maran13
  • Laddar…
harry73
Fröberg skrev:
Han är ganska säker på att det luktar härsket fett (samma rör som köket). Han tror att det är ett ganska stort bakfall och att matfettet sedan har täppt till.
Häll inte matfett i avloppet, det går inte ens bra i nya hus

Fröberg skrev:
Nästa gång det behövs blir det en annan spolfirma. Nu får dom se till att få hit en bil med fungerande kamera så att jag kan se vad som är fel.

Kommer kräva runt 1000 Sek i avdrag för besväret och för att jag tar ledigt en extra dag.
Framförallt ska du ju inte betala för att dom måste komma tillbaka.

Så där nu har äntligen Ragn-Sells varit här efter ytterligare timmar av försening.

Felet visar sig vara ett trasigt rör eller eller en skarv som har hoppat isär. Tyvärr lyckas vi inte se vart gruset kommer ifrån men troligen runt avloppet då det är där gruset hittas.

Hur kan man göra för att ta reda på detta? Har mejlat entreprenören med krav på lösning senast måndag sen går jag vidare till jurist. Har tyvärr dåliga erfarenheter av denna så inget knussel eller dra ut på tiden.

Har en kompis som arbetar med Line-ing (stavning?) (rör i rör), ska se om han kan hjälpa till. Det sista jag vill är att bila upp plattan...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.