I mitt hus hade jag liknande problem, och det verkar vara liknande rördragning som du har. Det enda som hjälpte för mig var en slang till högtryckstvätten. Är ganska säker på att det var fullt av gegga i rören eftersom både kök och tvättstuga avänts flitigt. Det blev som nytt efteråt, men av förklarliga skäl blev det ganska smutsigt i tvättstugan innan allt hade släppt.

I badkarsfallet så beror det på att karet släpper ut vatten i lite högre takt än brunnen och avloppet kan svälja. Om man då har utloppsröret nere under vattenytan så måste ju det utforsande vattnet utföra ett arbete för att trycka upp vattnet i brunnen till en högre nivå, om det inte rinner ut direkt, det gör att flödet bromsas lite.

I fallet som den här tråden handlar om så tror jag också att det är ett stopp någonstans. Om luft inte kan komma fram i ledningen så bildas luftblåsor som stoppar flödet. Om du tänker dig att längre fram i röret står vatten som helt täpper till röret pga. ett stopp. Då fungerar det att släppa ut vatten i lagom takt, det rinner fram till "vattenlåset" som uppstår vi stoppet, fyller på och lite vatten rinner över stoppet i andra änden.

Kommer det ut mycket vatten på en gång i röret så trycker det en luftkudde farför sig, flödet bromsas upp när luften inte kan ta vägen någonstans.

Du skrev att du tagit bort vacuumventilen, det kan vara stopp i röret mellan ventilen och avloppet. Prova att spola med slang den vägen.

Sedan, den där kröken du inte kommer förbi, kan mycket väl vara ditt stopp. prova med en rensfjäder, finns enkla billiga på ex. Jula. Ännu bättre är givetvis avloppsspolningstillsatsen till en högtryckstvätt.

Tack för alla förslag. Skall köpa en spolslang till högtrycken!

Så där, nu har jag kört en avloppsrensare till högtrycken. Var ett helvete att komma ner genom avloppet. Var tvungen att gå genom köksavloppet.

Men jag blir inte klok på hur avloppsrören är kopplade. Känns som om det är krökar lite här vart. Fick ner ca 10 meter slang sen var det tvärstopp. Fick knappt upp slangen från avloppet igen. Det lukta fan och var en hel del gotti-gott på slangen som inte lukta tårta direkt...

Du kunde inte få in slangen via golvbrunnen i tvättstugan?

Helt förbaskat också! Svämmar fortfarande över. Det sker när det kommer mycket vatten, och efter bara några få sekunder. Precis som om det är stopp bakom vattenlåset.

Rycker ut vattenlåset och allt vatten rinner ner direkt. Blir galen! Vad fan ska jag göra?

Alfredo skrev:
Du kunde inte få in slangen via golvbrunnen i tvättstugan?
Nej, endast 3-4 meter sen är det tvärstop. Precis som jag stöter på en kant. Samma sak via köket men då kommer jag över kanten efter lite lirkande. Kan mata på ca 10 meter sen tvärstopp. Får knappt tillbaka slangen får dra hårt som bara den.

Du har inget annat vattenlås (från badrummet) som du kan testa med, bara för att helt säker på att problemet inte har med det att göra.

pbengtsson skrev:
Du har inget annat vattenlås (från badrummet) som du kan testa med, bara för att helt säker på att problemet inte har med det att göra.
Jo det har jag. Ska testa det i morgon. Det är bara det att det samma rör som toaletten... Urk.. :)

Jag hade ett liknande stopp i köket. Jag rensade och höll på, provade med propplösare. Det slutade med att jag bröt upp golvet under köksskåpen och bytte avloppsröret från övervåningen hela vägen ner till källargolvet. Felet kvarstod i alla fall och jag höll på att bli helt tokig. Till slut blev jag kvitt problemet genom att rensa avloppsröret under golvet i källaren. Precis där röret går ner i golvet sitter en renslucka och genom den gick jag in med en sådan där spiral som man kan veva fram. Det var stopp ca 5-6 meter bort i röret och efter att proppen släppt fungerar allt perfekt. Proppen satt alltså säkert 9-10 meter efter köksavloppet. Mellan köksavloppet och proppen på samma rör finns dessutom golvbrunnen i källaren och den har fungerat hela tiden. Tvättmaskinen tömmer där. Förmodligen hade det bildats ett mot-tryck med luft i röret och det räckte för att sätta vattenlåset ur spel så att vattnet inte kunde passera. Hällde jag vatten direkt i röret så rann det ner.
Vad ville jag säga med detta egentligen? Kanske att felet inte alltid är där man tror, och att ibland stämmer inte logiken. Lycka till!

Min gissning är fortfarande att där är något stopp som ställer till det med luftningen. Bara för att du får in slangen betyder det inte att där inte är något skit i rören. Dessutom har ju det hela fungerat tidigare och nu blivit sämre. Ta dit en spolbil, kan du dessutom dra av på ROT.

phl skrev:
Min gissning är fortfarande att där är något stopp som ställer till det med luftningen. Bara för att du får in slangen betyder det inte att där inte är något skit i rören. Dessutom har ju det hela fungerat tidigare och nu blivit sämre. Ta dit en spolbil, kan du dessutom dra av på ROT.
Får nog bli en spolbil. Jävligt surt bara, huset är knapp 2 år gammalt. Ska jag behöva ta hit en spolbil var 18e månad för att vara säker på att det inte svämmar över. Fick halva vardagsrummet med vatten för 10 dagar sedan när järnfiltret backspolade. Inte så roligt med rostvatten kaliumpermanganat. Tur att försäkringen täcket detta.

Så där ja, då hände det nästa igen! Vaknade av att jag hörde att filtret började backspola. Kommer in i tvättstugan precis lagom till att avloppet svämmar över. Rycker ur vattenlåset men vattnet rinner inte undan, PANIK! Lyckas skrika upp sambon på 5 sek.

Fyller hinkar efter hink med vatten. Hon fyller medan jag springer till ytterdörren ock häller ut. Lyckas förhindra en katastrof denna gång.

När backspolningen börjar lugna ner sig ett steg stoppar jag ner slangen i avloppet igen. Det svämmar över direkt!

Måste få dit en spolbil omgående. Men tänk om det händer igen om 1-2 år? Ska man behöva gå och oroa sig för det nu? Faaaan.

Jag tycker det låter som väldigt kort tid för att ett rör ska bli såpass igensatt. Fördelen är att du med ett nyare hus enklare borde kunna få svar på exakt hur alla rör går.
Man kan inte undvika att fundera på om allt är korrekt byggt när det inte håller längre än så, och vad man isf har för garantier när det gäller sånt här?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.