10 241 läst ·
10 svar
10k läst
10 svar
Golvbrunn till dusch
Hej!
Har precis fått mitt badrum renoverat och har satt in duschdörrar av typen som inte har golvlist. Min fråga är vad det finns för regler/normer gällande hur mycket fall det måste vara mot golvbrunnen. Jag har inte gjort några mätningar själv men skulle vilja veta vad kraven är så att jag kan anmärka på detta (om det finns något att anmärka på) vid slutbesiktning.
Tack på förhand!
Har precis fått mitt badrum renoverat och har satt in duschdörrar av typen som inte har golvlist. Min fråga är vad det finns för regler/normer gällande hur mycket fall det måste vara mot golvbrunnen. Jag har inte gjort några mätningar själv men skulle vilja veta vad kraven är så att jag kan anmärka på detta (om det finns något att anmärka på) vid slutbesiktning.
Tack på förhand!
Titta i BKR's branchregler så hittar du dessa anvisningar. Innan du klagar tycker jag du skall se om vattnet rinner som det ska på golvet. Att göra om bara för att det fattas några millimeters fall är ju inte så roligt - allt måste ju göras om iprincip.
BBR har idag inga regler för lutning endast att det skall vara fall mot brunn och inte bakfall.
Läs här:
http://www.arkitekt.se/s6552
Under första halvåret 2006 kommer det en ny BBR som säger att fallet skall vara mellan 1:150 och 1:50 för att minska halkolyckorna men det gäller iofs inte ditt badrum.
/Patrik
Läs här:
http://www.arkitekt.se/s6552
Under första halvåret 2006 kommer det en ny BBR som säger att fallet skall vara mellan 1:150 och 1:50 för att minska halkolyckorna men det gäller iofs inte ditt badrum.
/Patrik
Pasta skrev:
Ok, intressant. Tack för infon. Hur håller man sig bäst uppdaterad på detta område?
www.boverket.se
Folket bakom adressen publikationsservice@boverket.se kan lägga in dig på en maillista så du får meddelande om uppdateringar.
Folket bakom adressen publikationsservice@boverket.se kan lägga in dig på en maillista så du får meddelande om uppdateringar.
Det finns inget regelverk som säger annat än att det inte får vara bakfall, endast rekommendationer, så du får helt enkelt mäta och kolla att det inte lutar från brunnen.Pasta skrev:
/Patrik[/quote]
Det där är ju en sanning med modifikation. För oss som fastighetsägare är den enda gällande regeln BBR 2003 (dvs inte bakfall), men för den som utför arbetet finns det ju andra regler, PERs branschregler eller GVKs Säkra Våtrum. Om man som certifierad entreprenör inte följer dem kan man ju bli av med behörigheten och arbetet kan dessutom inte anses vara fackmannamässigt utfört = besiktningsanmärkning.
PER säger: 1:100 i hela rummet och 1:50 runt brunnen.
GVK säger: Mellan 1:200 och 1:50 runt brunnen, "ca 1:300" på övriga ytor.
Det finns inget regelverk som säger annat än att det inte får vara bakfall, endast rekommendationer, så du får helt enkelt mäta och kolla att det inte lutar från brunnen.Bob_the_builder skrev:
/Patrik[/quote]
Det där är ju en sanning med modifikation. För oss som fastighetsägare är den enda gällande regeln BBR 2003 (dvs inte bakfall), men för den som utför arbetet finns det ju andra regler, PERs branschregler eller GVKs Säkra Våtrum. Om man som certifierad entreprenör inte följer dem kan man ju bli av med behörigheten och arbetet kan dessutom inte anses vara fackmannamässigt utfört = besiktningsanmärkning.
PER säger: 1:100 i hela rummet och 1:50 runt brunnen.
GVK säger: Mellan 1:200 och 1:50 runt brunnen, "ca 1:300" på övriga ytor.[/quote]
Det är sant.
Men hur är det i praktiken om man kollar på Toleranser i husAMA
43.DC Undergolv
Lutning Mätläng=L Tolerans L/600 Lägst ±8 Högst ±20
Det står även "Där fall anges för lutning får bakfall inte förekomma."
Om Fallet som GVK säger endast är 1:300 på ytorna som inte är närmast brunnen blir det inte mycket kvar att mäta på när toleranserna vägts in, så i praktiken är det nog svårt att komma någon vart med det så länge det inte är bakfall.
/Patrik
Klicka här för att svara