Verkar vara en klassiker!
Man kan ju ifrågasätta kompetensen hos hantverkaren.
Finns bara en sak.

"Gör om Gör rätt"
Skulle aldrig acceptera någon quickfix.

Värmen kommer att bli jämnare, med tunt ovanpå slingorna blir värmen "randig".
Finns det isolering under golvet så kommer inte värmen ut där.

Protte

• Gilla
AG A
  • Laddar…
AG A skrev:
Vart skulle då värmen ta vägen menar du??? "Klart som korvspad" att värmen kommer upp! Visserligen tar det några minuter längre att värma den extra massan, men å andra sidan håller värmen i sig längre efter att värmen slagits av. Så det går på ett ut.
Det är väl inte alls klart som korvspad? Det går ju värme neråt också, och med tjockare lager uppåt kommer mer värme att gå neråt. Så det beror väldigt mycket på vad som finns under golvvärmen.

Har TS oisolerad platta är det ju som att elda för kråkorna och även om man har isolerad platta krävs det antingen högre framledningstemperatur eller tätare dragning av vattenrören för att värma upp en större mängd betong, klinkers, fix osv

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är en sak att värma upp betong, När den är varm så drar inte betongen någon värme utan det är ovansidan som är lika i båda fallen.

Protte

Fast nu är ju inte detta en värmefråga utan ett badrum dvs bakfall är inte okej. lösning på problemet är ju enkelt gör om gör rätt ALDRIG ok att flyta om fallet på befintligt golv

men betongen värms upp av en värmekälla, om du stänger av värmekällan blir betongen svalare och svalare. Ju mer betong som ska upprätthålla en viss temperatur, ju mer värme måste du tillföra för att upprätthålla vald temperatur. Om du har en betongplatta på 1dm och tillsätter 50 graders framledningstemp så kommer den vara varmare på toppen än om du har en platta som är säg 3dm.

Redigerat:
Skrev du inte att det var bakfall utanför duschen? I det här fallet verkar det ju inte som att det är hela boven i dramat eller?? Varför hamnar det massa vatten uranför duschen? Det gör inte i mitt badrum och inget annat jag duschat i heller.. Tror ni har mer än ett problem.
1. Vattnet rinner inte ner i rätt takt.
2. Bakfall utanför dusch vilket leder bort vattnet som inte sväljs pga problem 1.

Så även om de löser problem 2 med att flyta om fallet så kvarstår ju problem 1!

Fast det spelar ju ingen roll om det har konstaterats bakfall i någon del av badrummet är det inte tillåtet enligt branchregler att räta till fallet på annat sätt än att riva upp hela golvet och göra om fall och tätskikt

bara o spruta med slangen rakt i brunnen och se om den sväljer allt.

Vi hade precis samma problem efter en badrumsrenovering. Killens om lagt fallet och klinkers sa att det var fel på mitt vattenpass men hans chef erkände att fallet var fel. Men vi ville inte få nytt klinker lagt på det gamla vilket var det som plattsättaren föreslog. Slutade med list som limmades på golvet precis utanför duschdörrarna som då höll vattnet kvar i duschen plus prisavdrag på knappt 20 tkr av fakturan på 78 tkr. Inte jättesnyggt men fungerade.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Jag har typ den här duschhörnan från Bauhaus. Den är fyrkantig och ena väggen är fast, dvs den fasta vägen är helt vattentät mot golvet då det ligger en silikonsträng där. Den öppningsbara dörren har en gummilist i underkant som släpar mot golvet ganska orderntligt. Detta skapar en vattentät övergång mellan golv och dörr. Den borde funka fint för er med, jag är mkt nöjd med den.
https://www.bauhaus.se/duschhorn-camargue-air.html

Jag kan tillägga att vi lagt in vattenburen golvvärme och det är en gjuten platta hela vägen ned (vi har lagt vad entrpenören kallar EPS).
Kan också tillägga att man inte vill ändra på fallet i duschhörnan (90x90) där det är korrekt utan bygga på med ett lager klinkers i resten av badrummet. Det skulle då även skapa ett nedsänkt duschutrymme (ca 1 cm lägre). Men jag måste säga att jag bli mer och mer osäker på denna lösning. Hur vet vi att det bara är på ytskiktet fallet är fel? Vi måste ju lite på vad plattsättaren säger (och han har ju dessutom försökt undanhålla oss det felaktiga bakfallet, så varför eller hur kan vi lita på det?)

Acceptera inget som läggs över. Du har beställt ett jobb enligt dem lagar som finns i badrum. Det får svida lite för firman o helt enkelt riva o göra om.

• Gilla
MiaMaria2
  • Laddar…
harry73
Om ni går med på entreprenörens förslag, kom då också överens om vad de ska göra om det fortfarande inte blir bra. T ex.: ni får testa ert förslag, men löser det inte problemet eller blir golvet inte tillräckligt varmt, då tar ni bort allt ner till tätskiktet och gör ni om allt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.