M
corre skrev:
Lim för manschetten som går ned i brunnen.
Kallas ofta "gucka" på forumet.
Färgen brukar indikera att det är rätt sort, justnu gul känner jag inte igen. Men den ska hänga ihop med tätsiktssystemet som används.
Utan att veta något egentligen, men borde inte manschetten ligga under golvfolien för att minska risken för att det rinner in under om skarven blir fel. Ungefär som att man lägger våderna på takpapp omlott i fallande ordning?

S
Micke64 skrev:
Utan att veta något egentligen, men borde inte manschetten ligga under golvfolien för att minska risken för att det rinner in under om skarven blir fel. Ungefär som att man lägger våderna på takpapp omlott i fallande ordning?
förstår va du menar.
lite konstigt dom där skall skruva fast ringen. känns bättre med klämringarna.
men väven och manschetten är ju limmad(skall vara). så vattnet skall inte kunna hamna på fel sida av tätskiktet

Micke64 skrev:
Instruktionerna om var manschetten skall ligga, över eller under folien varierar mellan fabrikaten. Och vi vet inte vilket fabrikat detta är.

S
hempularen skrev:
Instruktionerna om var manschetten skall ligga, över eller under folien varierar mellan fabrikaten. Och vi vet inte vilket fabrikat detta är.
så när jafo eller purus säger att klämringen skal den under så skall man ändå ha den ovanpå?
kerasafe under kläm
ardex under kläm
kilto under kläm

Det är en Jafo brunn

T
Typ alla fabrikat har först brunnsmanschetten först och sedan folien över men nu har vissa fabrikat börjat skippa brunnsmanschetten och kör endast med folie, bland annat Mira gör på detta vis.

• Gilla
Gustavvasa
  • Laddar…
S
tank77 skrev:
Typ alla fabrikat har först brunnsmanschetten först och sedan folien över men nu har vissa fabrikat börjat skippa brunnsmanschetten och kör endast med folie, bland annat Mira gör på detta vis.
vilka fabrikat då

T
SBH skrev:
vilka fabrikat då
Jag skrev ju "typ alla":x

Lip, Mapei, Schönox, Bostik, PCI, Ardex, Kiilto, Alfix m.m.

S
tank77 skrev:
Jag skrev ju "typ alla":x

Lip, Mapei, Schönox, Bostik, PCI, Ardex, Kiilto, Alfix m.m.
kikerasafe under kläm
ardex under kläm
kilto under kläm
bostik under kläm

T
SBH skrev:
kikerasafe under kläm
ardex under kläm
kilto under kläm
bostik under kläm
?:confused:

S
tank77 skrev:
?:confused:
visa mig där du sett det du menar

T
SBH skrev:
visa mig där du sett det du menar
Vad snackar du egentligen om nu? Är smått förvirrad:D

SBH skrev:
kikerasafe under kläm
ardex under kläm
kilto under kläm
bostik under kläm
Alla fabrikat av tätskikt skall givetvis klämmas fast av klämringen. Diskussionen gäller om manschetten skall monteras före eller efter tätskitsfolien.

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Nu har de rensat upp lite grann och även bytt ut vatten låset. Fortfarande lite kladdigt men man ser ett skruvhål iaf så det tyder ju på att det finns en klämring.
Rengjord avlopp i badrum med synligt skruvhål och nytt vattenlås, lite smuts runt kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerat vattenlås i handfat med synligt skruvhål och klämring, omringat av lite smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Totala intrycket av de olika bilderna är att det troligen är rätt gjort. Möjligen med tveksamhet om manschetten är monterad på rätt sida om folien. Men skulle det vara fel där så är det sannolikt ingen katastrof.

Men den övre nya bilden här nu, där är vattenlåset bortplockat, men inget nytt isatt, jag antar att du fått en ny insats, som bara inte är där på bilden?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.