Hej!

Jag håller på och grejar med en lägenhet som jag köpte via kronofogden i våras där jag hittar nya fel med jämna mellanrum. Nu var det golvbrunnen i duschen som inte verkar vara enligt standard.

Problemet är att vattenlåset ligger löst i brunnen och jag är osäker vilket vattenlås jag skulle behöva köpa som passar brunnen. Man ska väl kunna vrida vattenlåset på plats i brunnen så att den förblir tät?

Märket verkar vara Purus på själva brunnen.

Tack på förhand!

• Golvbrunn i dusch med löst vattenlås och mätsticka i hålet, omgiven av våta kakelplattor. Brunnen verkar vara av märket Purus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttstock på golvbrunnslock i dusch, vattenlåset löst. Brunnen är av märket Purus, kakelgolv synligt.
    Skapa konto
  • Närbild av en duschgolvbrunn med ett löst vattenlås, omgiven av mörka kakelplattor och en avtagbar sil i nederkant.
    Skapa konto
  • Golvbrunn i dusch med löst vattenlås synligt, inklusiva ett löst lock bredvid. Brunnen har märket Purus. Golvet är blött och kaklat.
    Skapa konto
  • Golvbrunn med synligt blått vattenlås från märket Purus, omgiven av rost och smutsavlagringar.
    Skapa konto
Claes Sörmland
En brunn som liknade denna var upp i en tråd i i dagarna. Det verkar vara en gjutjärnsbrunn Purus Golvbrunn Lod MA 75 E botten:

https://www.purus.se/productvariation/7102172

På ditt foto har du vattenlåset Ran, det som inte passar. Det ska passa i nyare modeller av golvbrunnen Lod. Eftersom det inte passar kan man ju gissa att din golvbrunn är LOD från 1988-1993. Där ska istället vattenlåset Lod 83 användas. Eller så behövs bara ett nytt Ran med mjukare tätring och rostrengörin av brunnen?

Så vilket år skedde senaste stambyte i badrummet?

(Sen tycks golvbrunnen vara i stort behov av rostavlägsning med citronsyra och slipning. Samt målning med expoxyfärg. Ett pysseljobb.)

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En brunn som liknade denna var upp i en tråd i i dagarna. Det verkar vara en gjutjärnsbrunn Purus Golvbrunn Lod MA 75 E botten:

[länk]

På ditt foto har du vattenlåset Ran, det som inte passar. Det ska passa i nyare modeller av golvbrunnen Lod. Eftersom det inte passar kan man ju gissa att din golvbrunn är LOD från 1988-1993. Där ska istället vattenlåset Lod 83 användas. Eller så behövs bara ett nytt Ran med mjukare tätring och rostrengörin av brunnen?

Så vilket år skedde senaste stambyte i badrummet?

(Sen tycks golvbrunnen vara i stort behov av rostavlägsning med citronsyra och slipning. Samt målning med expoxyfärg. Ett pysseljobb.)
Tack för ett supersnabbt och kunnigt svar!

Jag tror att stambytet skedde ungefär 6 års sedan. Men osäker då det är ett köp av Kronofogden och jag fick inte så mycket information i samband med köpet.

Nu är jag lite osäker om hur vattenlåset ska ens sitta i golvbrunnen. Ska den sitta i den blåa delen, så att man vrider den på plats, eller ska den sjunka in i själva svarta golvbrunnen och tätringen tätar till det?

EDIT
Såg lite videos online nu och det verkar vara att vattenlåset ska bara sjunka in i golvbrunnen (sorry för nybörjarfrågorna).

En ny tätring är nog en vettig väg, tänker jag? Jag såg också att ytan på golvbrunnen har lossnat lite på en sidan. Kan det bli problem med tätringen täter ordentligen? Borde man åtgärda det på något sätt?

Redigerat:
Claes Sörmland
Känns märkligt att brunnen skulle vara så genomrostad om den bytts för sex år sedan. Den borde se spillans ny ut om det stämde. Jag skulle mer gissa på att den är t ex 30 år gammal. Även plastinsatsen ser gammal och sliten ut. Om den nu är original.

Vad gäller att få vattenlåset i plast att täta med brunnen så testa med ett nytt vattenlås med fräsch tätring. Om anläggningsytan i brunnen är bucklig av kraftiga rostangrepp kan detta avlägsnas med rostätande syra (t ex citronsyra) och slippapper. Det är ett tråkigt jobb men enkelt att slipa rent. Att rostäta med syra tar mer tid men kräver inget jobb. Kräver bara en burk citronsyra som görs till en högkoncentrerad kräm med stärkelse (potatismjöl) och värmning som penslas på. Sen får det verka över natt eller dag och äta rost. Görs i omgångar tills rosten är borta.

När rosten är borta måste brunnens insida målas med en epoxyfärg. Annars rostar det snart igen.

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det ska sägas att ansvaret för brunnens underhåll i de flesta föreningar är föreningens, inte bostadsrättshavarens. Förutom att rengöra brunnen och klämringen. Med hur det är i ditt fall regleras i föreningens stadgar. Kolla vad som står där.

Redigerat:
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.