Har problem med vattenlås som läcker otrevlig avloppslukt. Har tagit ut vattenlåset och rengjort. Visuellt ser det tätt ut, har försökt trycka ner det maximalt även applicerat diskmedel för att det ska glida ner extra men upplever alltjämt läckage. Är det packningen/ringen som gjort sitt? Gummit upplever jag inte så spänstigt, mer en spröd känsla. Se bilder.

• Närbild på ett vattenlås med en synlig brun packning, håller i hand. Gummipackningen ser sliten och spröd ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett slitet vattenlås i ett golvavlopp, med rost och en möjlig trasig gummipackning som kan orsaka läckage av avloppslukt.
    Skapa konto
  • Närbild av ett avloppsvattenlås med synliga tecken på smuts och slitage, eventuellt med skadad packning/ring.
    Skapa konto
  • Närbild på plastvattenlås i avlopp, omgivet av mörka avlagringar, med fokus på den rengjorda och återmonterade enheten.
    Skapa konto
Står det vatten i botten på brunnen, ska vara det. Kluckar det när du spolar i en toalett.
Se hur det ser ut i brunnen när det spolas i toaletten. Det kan bero på¨att det är ett mindre stopp längre ner i rören, som gör att det inte luftar som det ska.

J jonaserik skrev:
Står det vatten i botten på brunnen, ska vara det. Kluckar det när du spolar i en toalett.
Se hur det ser ut i brunnen när det spolas i toaletten. Det kan bero på¨att det är ett mindre stopp längre ner i rören, som gör att det inte luftar som det ska.
Nej, inte märkt av ngt kluckande. Är helt okunnig på vvs-området tyvärr och brunnen är placerad svåråtkomligt ( inkaklad under badkar) så svårt att komma åt och inspektera närmare tyvärr.

A Adolphus skrev:
Nej, inte märkt av ngt kluckande. Är helt okunnig på vvs-området tyvärr och brunnen är placerad svåråtkomligt ( inkaklad under badkar) så svårt att komma åt och inspektera närmare tyvärr.
Om karet har inkaklad front, då blir det svårt att se. Kanske det går med ficklampa och spegel se ner i brunnen. Ett otyg med kaklad front, mycket skit blir det under karet.

J jonaserik skrev:
Om karet har inkaklad front, då blir det svårt att se. Kanske det går med ficklampa och spegel se ner i brunnen. Ett otyg med kaklad front, mycket skit blir det under karet.
Ja, ur ett praktiskt hänseende tämligen suboptimal lösning. Valde inte själv (nyligen inflyttad).

Ser ut som en gammal gjutjärnsbrunn där man monterat en modern insats. Du får nog slipa bort all rost och måla stålet. Byt sedan tätningar så kanske det blir tätt.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Hela brunnen luktar ju renovering lång väg.

Finns det skäl att misstänka att det inte är fackmannamässigt? Stambyte 1995 och våtrummet renoverades för några år sedan (exakt årtal oklart).

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A Adolphus skrev:
Finns det skäl att misstänka att det inte är fackmannamässigt? Stambyte 1995 och våtrummet renoverades för några år sedan (exakt årtal oklart).
För mig ser det ut som att gjutjärnsbrunnen från byggåret är kvar, eller vid stambyet -95. Man har sedan klämt ned en modern plastbytta som vattenlås. Kan aldrig bli lufttätt. de hör inte ihop helt enkelt. Men gör säkert jobbet att släppa ut vattnet.

Om renoveringen gjordes i närtid, så nej då är det inte gjort enligt regelverket.

P Per i Hamrånge skrev:
För mig ser det ut som att gjutjärnsbrunnen från byggåret är kvar, eller vid stambyet -95. Man har sedan klämt ned en modern plastbytta som vattenlås. Kan aldrig bli lufttätt. de hör inte ihop helt enkelt. Men gör säkert jobbet att släppa ut vattnet.

Om renoveringen gjordes i närtid, så nej då är det inte gjort enligt regelverket.
Beskedet jag fått från styrelsen är att det är detta utförande även hos styrelsemedlemmen. Jag var ju förstås korkad nog att inte utkräva ngt underlag keing våtrumsrenoveringen innan köp. Det blir en kostsam och trist lärdom antar jag... :(

Claes Sörmland
Det är vattenlåset Ran från Purus:

https://www.purus.se/productvariation/7118082

Det passar i flera gjutjärnsgolvbrunnar från Purus, t ex modellen LOD som du tycks ha:

https://www.purus.se/productvariation/7102172

Så det är nog ingen hemmafixad kombo, utan en gammal gjutjärnsgolvbrunn från 1995 där epoxifärgen har släppt och rosten har gjort sitt.

Dags att smeta på massiva mängder citronsyra i brunnen, få bort rosten. Slipa och torka rent med aceton och måla med ny epoxifärg. Ett litet hobbyprojekt som tar några dagar.

Här finns info om hur man gör "citronkrämen": https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-pump-efter-trekammarbrunn.578441/post-6688199

Och köp ett nytt vattenlås Ran så att du får en tätningsring som är mjuk.

(Egentligen är nog detta föreningens underhållsansvar. Med undantag från enstaka egensinniga föreningar som har lagt underhållsansvaret för hela golvbrunnen på bostadsrättshavaren i stadgarna, så följer de flesta föreningar normalstadgar. Där ligger ansvaret på föreningen att underhålla golvbrunnen, t ex att laga rosten, ordna med målning och byta den gamla vattenlåsinsatsen om det läcker.)

Redigerat:
  • Gilla
Per i Hamrånge
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är vattenlåset Ran från Purus:

[länk]

Det passar i flera gjutjärnsgolvbrunnar från Purus, t ex modellen LOD som du tycks ha:

[länk]

Så det är nog ingen hemmafixad kombo, utan en gammal gjutjärnsgolvbrunn från 1995 där epoxifärgen har släppt och rosten har gjort sitt.

Dags att smeta på massiva mängder citronsyra i brunnen, få bort rosten. Slipa och torka rent med aceton och måla med ny epoxifärg. Ett litet hobbyprojekt som tar några dagar.

Här finns info om hur man gör "citronkrämen": [länk]

Och köp ett nytt vattenlås Ran så att du får en tätningsring som är mjuk.

(Egentligen är nog detta föreningens underhållsansvar. Med undantag från enstaka egensinniga föreningar som har lagt underhållsansvaret för hela golvbrunnen på bostadsrättshavaren i stadgarna, så följer de flesta föreningar normalstadgar. Där ligger ansvaret på föreningen att underhålla golvbrunnen, t ex att laga rosten, ordna med målning och byta den gamla vattenlåsinsatsen om det läcker.)
I mitt fall tycks ansvar för golvbrunnen ligga helt på mig (under omständigheten att min läsförståelse inte haltar fullständigt pga sömnbrist som småbarnspappa)

• Text om installationer för vatten och avlopp samt rensning av golvbrunn och vattenlås i en lägenhet, med specifika underpunkter för kranar och blandare.
Claes Sörmland
Oj, det var svårtolkade stadgar. Hemmakomponerade?

Helt klart har du sedvanligt ansvar för att rensa golvbrunnen, så är det nog i nästan alla föreningar. Men vad ansvaret under punkt 8 innebär förstår jag inte riktigt. Vad är syftet? Golvbrunnen ligger ju per definition utanför lägenheten eftersom den sitter i bjälklaget (jmf HDs dom "Knoppens golvvärmesystem"). Man kan inte ansvara för saker utanför lägenheten. Är det enbart byte av vattenlåsinsatsen och klämringen om de går sönder man tänker att bostadsrättshavarna ansvarar för då? Tänker man sig att bostadsrättshavaren ska ombesörja rostlagning av golvbrunnen?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Oj, det var svårtolkade stadgar. Hemmakomponerade?

Helt klart har du sedvanligt ansvar för att rensa golvbrunnen, så är det nog i nästan alla föreningar. Men vad ansvaret under punkt 8 innebär förstår jag inte riktigt. Vad är syftet? Golvbrunnen ligger ju per definition utanför lägenheten eftersom den sitter i bjälklaget (jmf HDs dom "Knoppens golvvärmesystem"). Man kan inte ansvara för saker utanför lägenheten. Är det enbart byte av vattenlåsinsatsen och klämringen om de går sönder man tänker att bostadsrättshavarna ansvarar för då? Tänker man sig att bostadsrättshavaren ska ombesörja rostlagning av golvbrunnen?
Förhoppningsvis kan jag etablera en konstruktiv dialog med styrelsen kring hur saken ska hanteras. Det torde ju i viss mån även ligga i föreningens intresse (hoppas jag)

Claes Sörmland
A Adolphus skrev:
Förhoppningsvis kan jag etablera en konstruktiv dialog med styrelsen kring hur saken ska hanteras. Det torde ju i viss mån även ligga i föreningens intresse (hoppas jag)
Ja, det är ju det bästa att du som bostadsrättshavare och styrelsen som föreningens företrädare landar i en gemensam tolkning av stadgarna kring underhållsansvaret av brunnen.

Den behöver i alla fall en ny vattenlåsinsats (kring två hundralappar så inget att bråka om) och en massa timmars arbete med rostborttagning och målning (dyrare eftersom det är så förbannat dyrt med tjänster i Sverige så sådana här timätande tjänster med mängder av återbesök blir skitdyra. Av det skälet är det ju bäst att göra dem själv om man har det handlaget och intresset.).

Här kan du beställa insatsen för hemleverans:

https://www.hornbach.se/p/vattenlas...-balder-sigyn-oden-s50-ma75-7118082/10333146/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.