Hej
Flyttade till ett hus byggt 2006 med ett "fint" badrum på övervåningen. Besiktningesmannen sa inget speciellt map duschen forutom att han inte kunde se brunnsmanschetten (se nedan). Jag har nyligen blivit lite (väldigt) oroligt då när jag skulle rensa golvbrunnen så upptäckte jag att det fattas fog/fix under den metalplåten och klinkers bredvid golvbrunnen har dålig fall mot brunn (har de sjunkit ner pga brist på fog/fix?!) täskiktet ser vågit ut och det är ser fuktigt ut mellan tätskiktet och klinkers (eller den metalaplattan -se bild). Badrumet är ca 15 år gammal och jag har inte råd med en totalrenovering ;( Klinkersarna sitter fast men samtliga klinkers runt golvbrunnen
Behöver jag vara orolig eller vara försiktigt när jag går på det plattarno närast golvbrunnen?

Besiktningesprotokollet:
Brunnsmanschett syns ej
Då bruk/flytande tätskikt täcker det området runt brunnen där brunnsmanschetter normalt sätt är placerade kan vi inte se om en brunnsmanschett finns. Om den saknas finns det risk att det är eller kommer att bli mögel-, fukt- och rötskador i angränsande konstruktioner.

Äldre våtutrymmen:
I våtutrymme (bad, dusch och tvättstuga) skall det finnas tillfredsställande fuktskydd.
Material åldras och är ej beständiga, så risk föreligger i att det blir eller är skador när materialen blir utarmade, som i förlängningen påverkar byggnad och inomhusmiljö negativt. Även genomföringen såsom brunnar, avlopp och rörgenomföringar kan påverkas negativt då tätheten vid dessa inte går att garanteras.

• Golvbrunn med metallplatta omgiven av grå klinker med synliga fogproblem och misstänkt fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på golvbrunn med synligt fuktskada och misstänkt saknad fog under metallplatta i badrum.
    Skapa konto
  • Golvbrunn med synliga skador, saknad fog och tecken på fukt under metalplattan.
    Skapa konto
  • Närvarande bild på en badrumsgolvbrunn med synliga fogbristningar och suspekta tätskiktsförhållanden runt brunnens kant.
    Skapa konto
  • Närbild av en golvbrunn med synlig brist på fog och fix samt tecken på fuktskador runt klinkerplattor.
    Skapa konto
Claes Sörmland
Att brunnsmanschetten inte syns är ju nästan standard om det geggats lite mycket med tätskikt/fix. Inget konstigt.

Om nu badrummet läckte så borde det synas tydligt i taket på undervåningen så här 14 år efter byggnationen.

• Gilla
naderiano
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.