Mitt hus är byggt -74 med källare. I tvättstugan sitter en golvbrunn dit tvättmaskin, torktumlare och vasken dräneras. Det finns även ett rör som går från källartrappan utomhus, in i brunnen, för regnvatten osv. Vad jag förstår går sedan ett rör från brunnen ut till dagvattenbrunnen ute i gatan.

Flera gånger om året börjar denna brunn lukta ordentligt, hela huset börjar stinka. Den förre ägaren visade mig att han körde med trädgårdsslangen genom källartrappröret och på så vis får man ut påväxt och annat som hamnat i röret. Det är effektivt och sen luktar det inte igen på några månader men hela proceduren tar någon timme per gång. Jag hade således gärna sluppit detta 🙄

Är det någon som har någon smart lösning? Källartrappröret ligger tex inte under vattennivån och det blir därför ingen vattenlåseffekt - går detta att sätta dit i efterhand? Eller är det att byta ut brunnen helt som gäller och vad kan ett sånt kalas eventuellt gå på?

Bild på eländet, mitt i rengöringen (vattnet går inte så högt upp i vanliga fall).

• Golvbrunn i källare under rengöring med vatten och avlagringar synliga, omgiven av smuts och rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Malin84 skrev:
Mitt hus är byggt -74 med källare. I tvättstugan sitter en golvbrunn dit tvättmaskin, torktumlare och vasken dräneras. Det finns även ett rör som går från källartrappan utomhus, in i brunnen, för regnvatten osv. Vad jag förstår går sedan ett rör från brunnen ut till dagvattenbrunnen ute i gatan.

Flera gånger om året börjar denna brunn lukta ordentligt, hela huset börjar stinka. Den förre ägaren visade mig att han körde med trädgårdsslangen genom källartrappröret och på så vis får man ut påväxt och annat som hamnat i röret. Det är effektivt och sen luktar det inte igen på några månader men hela proceduren tar någon timme per gång. Jag hade således gärna sluppit detta 🙄

Är det någon som har någon smart lösning? Källartrappröret ligger tex inte under vattennivån och det blir därför ingen vattenlåseffekt - går detta att sätta dit i efterhand? Eller är det att byta ut brunnen helt som gäller och vad kan ett sånt kalas eventuellt gå på?

Bild på eländet, mitt i rengöringen (vattnet går inte så högt upp i vanliga fall).
väldigt fin men det borde vara i vattenlåsutförande
det finns vätska man kan slå i som hindrar minskar avdunstning
det ser nästan ut som om det kunde vara gjort för vattenlås men det saknas

Redigerat:
S
returen returen skrev:
det finns vätska man kan slå i som hindrar minskar avdunstning
det ser nästan ut som om det kunde vara gjort för vattenlås men det saknas
”Väldigt fin”… jag gillar hur du tänker

S Sthlm_ skrev:
”Väldigt fin”… jag gillar hur du tänker
eller hur...

C
returen returen skrev:
Det är väl ett vattenlås i den brunnen?
Man ser ju vattenspegeln, läppen och renspluggen.
Sen är den av en variant med 2 st sidoinlopp.

Om inte brunnen är torr så lär lukten komma från någon av sidoinloppen. TS antyder ju att grenen från dagvattenavloppet i källartrappan är boven i sammanhanget.
Det låter ju inte orimligt, men har ingen idé på lösning förutom att dra om dagvattnet. Det är ju ändå olämpligt att dra till vanliga avloppet. Men troligen en rätt stor åtgärd.

Karrock
Det är väl rimligt att det är en spygatt utanför källardörren. Ett vattenlås hade frusit sönder. En egen lite illaluktande fauna i det röret är inte otänkbart.

Prova att plugga i brunnen det rör som leder till källartrappan och se om det avhjälper lukten. I så fall räcker det nog att fokusera åtgärd där. Minst ingrepp kanske att plugga det röret permanent och sätta en liten pump på utsidan.

Jag var kanske otydlig, det är röret från trappan utanför källaren som får påväxt och börjar lukta. Det är det röret som inte kommer under vattenytan (när jag inte spolar med vatten som jag gör på bilden). Så fort jag slutar spola sjunker alltså vattnet undan direkt. När det väl börjar lukta och jag spolar kommer det ut diverse äckligheter, typ mögel osv ur röret, när det är rent slutar det lukta igen.

Det rör som går från brunnen ut i gatan ligger alltså under vattennivån och det är inte där lukten kommer ifrån. Jag tänkte om det finns någon lösning för just röret från trappan?

Karrock Karrock skrev:
Det är väl rimligt att det är en spygatt utanför källardörren. Ett vattenlås hade frusit sönder. En egen lite illaluktande fauna i det röret är inte otänkbart.

Prova att plugga i brunnen det rör som leder till källartrappan och se om det avhjälper lukten. I så fall räcker det nog att fokusera åtgärd där. Minst ingrepp kanske att plugga det röret permanent och sätta en liten pump på utsidan.
Japp, jag fick googla order spygatt, men det är en sådan som sitter mellan källartrappan och tvättstugan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.