Ska köpa blandare till badkar som jag ska ha i mitt nyrenoverade badrum. Någon som har någon erfarenhet av golvblandare? Verkar vara en smart lösning om man vill göra så lite hål som möjligt i väggen.

Du flyttar hålen till golvet vilket är ännu sämre...
Vet inte om golv blandare är godkända av säkervatten

Gjorde ett badrum förut med golvblandare, kändes vingligt...
1 m högt ganska tunt rör bara fäst i golvet (gjöt en klack) nja...
Har man småbarn så skulle jag då direkt avråda från att använda en sån

• Gilla
Jored
  • Laddar…
Blev till slut en golvblandare jag blev nöjd med: Ymir från trygghandel.se. Ett företag jag kan rekommendera! Den kopplades till vatten under en platta som rören till blandaren satt fast i, så inga hål i golvet!

Krilleman
Hål kanske var fel ordval. Genomföring är det ordet som söktes.

Denna blandare är inte OK att använda i ett nyrenoverat badrum enligt gällande normer.

TB-3Y_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför inte?

Jored skrev:
Varför inte?
Rör genom golv

Med vänlig hälsning, fremax

Krilleman
I säkervatten står det:

Rörgenomföring med tappvattenrör eller värmerör i golv
med tätskikt

Rörgenomforingar med tappvatten- eller värmerör ska
inte förekomma i golv med tätskikt i våtrum.

Och det verkar ju onekligen som om du kunnat göra det regelrätt. Självklart finns det fall då det inte är försvarbart att förlja reglerna till 100% vid renoveringar. Då ska installatören lämna en avvikelserapport.

http://www.sakervatten.se/branschregler

Men det är inga rör genom golvet, jag har kopplat flexibla rör från kopparrör på väggen till röruttag under plattan på själva blandaren!

Ser inga fel med det då , förutom kanske utseendet ?

Med vänlig hälsning, fremax

Ja, inte så snyggt med de flexibla rören, men de kommer att ligga dolda under ett litet rullskåp e dyl när det är helt klart.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Krilleman
Jaha, jag trodde det var dolda rör undertill :wow:

Så fel man kan ha!

• Gilla
Jored
  • Laddar…
Såhär:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

O
haha! tänk jag missuppfattade det hela jag med.... Men det där borde inte säkervatten kunna klaga på... Sedan blir det att försöka dölja dessa rör på något smidigt sett...

Du får bygga en "låda" och lägga över rören, klä lådan med samma material som golvet, så syns det inte så mycket. Lådan är bara att lyfta bort om man vill komma åt å städa under...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.