4 523 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Golvblandare - brott mot branschreglerna?
Hur gör man om man vill ha en golvblandare till sitt badkar och samtidigt följa branschreglerna?
Saxat från branschreglerna:
"6.4.3 Försegling mot rör och genomföringar
På golv i våtrum, får inga andra rörgenomföringar
finnas än avlopp och golvbrunn."
Räcker det med att bygga en liten upphöjning i golvet för att det inte längre ska räknas som golv?
Saxat från branschreglerna:
"6.4.3 Försegling mot rör och genomföringar
På golv i våtrum, får inga andra rörgenomföringar
finnas än avlopp och golvbrunn."
Räcker det med att bygga en liten upphöjning i golvet för att det inte längre ska räknas som golv?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Branschreglerna är ibland lite korkade för ofta har du t.ex ett element i badrummet och ska man då ta bort dessa rör eller...
Det viktiga är att det görs riktigt med tätmanschetter och tätskikt.
Det viktiga är att det görs riktigt med tätmanschetter och tätskikt.
Efter många år i försäkringsbranchen, då man fortfarande hade en liberal tolkning av försäkringsvillkoren skulle jag säga att då var det o.k. med en upphöjning.
Idag med de snäva tolkningar av försäkringsvillkor etc. som försäkringsbolagen tillämpar skulle jag inte göra en anslutning i golvet.
Sorry!
Idag med de snäva tolkningar av försäkringsvillkor etc. som försäkringsbolagen tillämpar skulle jag inte göra en anslutning i golvet.
Sorry!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Försäkringsbolagen idag kräver att arbetet ska vara fackmässigt utfört.
Det betyder inte alltid att det ska vara gjort enligt byggkeramikrådets branschregler och absolut inte att företagaren man anlitar MÅSTE vara medlem i byggkeramikrådets intresseförening.
Det betyder inte alltid att det ska vara gjort enligt byggkeramikrådets branschregler och absolut inte att företagaren man anlitar MÅSTE vara medlem i byggkeramikrådets intresseförening.
Branschreglerna anses sätta nivån för vad som är fackmässigt utfört, och skall företagarens entreprenadförsäkring gälla så måste han vara behörig om han ska utföra plattsättningsarbeten.Paul-Staffanstorp skrev:
Ska man bygga enligt gällande branschregler så måste man som näringsidkare vara behörig, därav försäkringsbolagens krav på behörighet.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Fortfarande kräver det flesta försäkringsbolag INTE att man är medlem i olika intresseföreningar...
De kräver att arbetet utförs fackmässigt...
Huruvida entreprenadförsäkringen gäller vågar jag inte svara på, men jag har kollat med olika försäkringsbolag och de har som sagt inga krav på att företagaren ska vara ansluten till t.ex byggkeramikrådet.
Det är fullt tillräckligt att företagaren har gått behörighetskurserna för att arbeta med våtrum och utför ett fackmässigt arbete.
Gärna med fotodokumentation vilket aldrig är fel.
De kräver att arbetet utförs fackmässigt...
Huruvida entreprenadförsäkringen gäller vågar jag inte svara på, men jag har kollat med olika försäkringsbolag och de har som sagt inga krav på att företagaren ska vara ansluten till t.ex byggkeramikrådet.
Det är fullt tillräckligt att företagaren har gått behörighetskurserna för att arbeta med våtrum och utför ett fackmässigt arbete.
Gärna med fotodokumentation vilket aldrig är fel.
I slutändan, om det går åt pipan i badrummet, så hänger det på hur grinig och påläst den enskilde skaderegleraren är.
Har han en dålig dag så säger han att det ska utföras enligt gällande regler och normer, och dessa regler säger att företaget ska vara behörigt.
Bolagen kräver även att vi är behöriga när vi utför skadereparationer åt dom.
Har han en dålig dag så säger han att det ska utföras enligt gällande regler och normer, och dessa regler säger att företaget ska vara behörigt.
Bolagen kräver även att vi är behöriga när vi utför skadereparationer åt dom.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Citat från BKR:
Vad innebär det att ett företag är behörigt?
Svar: Ett behörigt företag har genomgått BKR,s kurser för plattsättare och arbetsledare och har därigenom fått utbildning i hur man arbetar enligt våra branschregler.
.......................................................................
Ingenstans står det att man måste vara ansluten till deras intresseförening och göda dem med pengar för att få ett klistermärke att sätta på bilen.
Ett annat citat är:
Är det lag på att man måste följa branschreglerna?
Svar: Byggkeramikrådets branschregler för våtrum (BBV) är ett frivilligt regelsystem.
Vad innebär det att ett företag är behörigt?
Svar: Ett behörigt företag har genomgått BKR,s kurser för plattsättare och arbetsledare och har därigenom fått utbildning i hur man arbetar enligt våra branschregler.
.......................................................................
Ingenstans står det att man måste vara ansluten till deras intresseförening och göda dem med pengar för att få ett klistermärke att sätta på bilen.
Ett annat citat är:
Är det lag på att man måste följa branschreglerna?
Svar: Byggkeramikrådets branschregler för våtrum (BBV) är ett frivilligt regelsystem.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Otroligt vad du är envis då...
Citaten ovan är ju från Byggkeramikrådets egen sida !
Dessutom är det enda intressanta i slutänden vad försäkringsbolaget kräver och merparten kräver fortfarande bara att det ska vara fackmässigt utfört och inte att företagaren ska vara medlem i Byggkeramikrådets intresseförening.
BBV är bara riktlinjer för vad fackmässighet är och fortfarande inte LAG.
Har man gått alla tre kurserna och utför ett fackmässigt arbete samt
uppfyller alla krav enligt branschreglerna utom att då vara ansluten till BKR intresseförening så är detta vad försäkringsbolagen jag pratat med kräver i alla fall. Sen får du tolka det hur du vill.
Jag känner stora företag som hållt på i många år på marknaden och som inte är anslutna till BKR...och detta vet BKR också om, men de kan inte kräva att de blir medlemmar och eftersom de vet att de utför fackmässiga arbeten och är otroligt duktiga på det de håller på med så rullar det på.
Citaten ovan är ju från Byggkeramikrådets egen sida !
Dessutom är det enda intressanta i slutänden vad försäkringsbolaget kräver och merparten kräver fortfarande bara att det ska vara fackmässigt utfört och inte att företagaren ska vara medlem i Byggkeramikrådets intresseförening.
BBV är bara riktlinjer för vad fackmässighet är och fortfarande inte LAG.
Har man gått alla tre kurserna och utför ett fackmässigt arbete samt
uppfyller alla krav enligt branschreglerna utom att då vara ansluten till BKR intresseförening så är detta vad försäkringsbolagen jag pratat med kräver i alla fall. Sen får du tolka det hur du vill.
Jag känner stora företag som hållt på i många år på marknaden och som inte är anslutna till BKR...och detta vet BKR också om, men de kan inte kräva att de blir medlemmar och eftersom de vet att de utför fackmässiga arbeten och är otroligt duktiga på det de håller på med så rullar det på.
Om vi släpper behörighetsdiskussionen och återgår till den ursprungliga frågan.
Tycker det är konstigt att detta inte diskuterats tidigare här på forumet eftersom golvblandare verkar vara populärt. Undrar hur de rörfirmor typ Comfort resonerar? De säljer golvblandare och bygger samtidigt badrum så någon lösning måste väl finnas.
Tycker det är konstigt att detta inte diskuterats tidigare här på forumet eftersom golvblandare verkar vara populärt. Undrar hur de rörfirmor typ Comfort resonerar? De säljer golvblandare och bygger samtidigt badrum så någon lösning måste väl finnas.
Antar att detta med upphöjning är bästa sättet eftersom du inte får vattenansamlingar där.
Ang. behörighetsprylen så läste jag i vvs-forum att Moderna försäkringar (har jag för mig att det var) har börjat kräva att rörisen monterar enligt säker vattenreglerna.
Ang. behörighetsprylen så läste jag i vvs-forum att Moderna försäkringar (har jag för mig att det var) har börjat kräva att rörisen monterar enligt säker vattenreglerna.
Klicka här för att svara