3 523 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Golvbjälklag, vilken cc?
Kan någon här avgöra om jag klarar mig på cc 600, eller om jag måste gå på 300 mellan golvåsarna? Och vilken klass bör jag välja? C24?
Spännvidd 4200, bredd 4400. 45x195.
Det kommer ligga spontat trägolv på. Vardagsrum (kommer inte stå pianon och kassaskåp på)
Gammalt hus, så måste inte uppnå modern byggstandard. Bara det känns solitt!
Spännvidd 4200, bredd 4400. 45x195.
Det kommer ligga spontat trägolv på. Vardagsrum (kommer inte stå pianon och kassaskåp på)
Gammalt hus, så måste inte uppnå modern byggstandard. Bara det känns solitt!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Tätare c/c gör att bjälklaget klarar större last. Däremot påverkar det svikten mer marginellt. Att begränsa svikten är främst en komfortfråga som har betydelse för upplevelsen. Med en spännvidd på 4,2 meter är även 45x220 C24 + skruvlimmad spånskiva för klent med hänsyn till svikten. 45x195 är inte att tänka på. Det finns några alternativ. Det enklaste är att använda limträ. T.ex. 66x225 c/c 600 med skruvlimmad spånskiva. Eller så lägger du 90x225 på c/c 1200 och fäller in (med balkskor) 45x95c/c 600 på tvären. Då kan du lägga spontat trä direkt på bjälkarna. Är du pyssligt lagd kan du tillverka dina egna H-balkar i trä av 45x120 C24 genom att skruvlimma två liggande reglar på en stående. Det blir väldigt stadigt och inte särskilt dyrt.
Oj då... Golvet vi just kastat ut var cc ca 650, och 65x180 reglar. Vi märkte ingen svikt.J justusandersson skrev:Tätare c/c gör att bjälklaget klarar större last. Däremot påverkar det svikten mer marginellt. Att begränsa svikten är främst en komfortfråga som har betydelse för upplevelsen. Med en spännvidd på 4,2 meter är även 45x220 C24 + skruvlimmad spånskiva för klent med hänsyn till svikten. 45x195 är inte att tänka på. Det finns några alternativ. Det enklaste är att använda limträ. T.ex. 66x225 c/c 600 med skruvlimmad spånskiva. Eller så lägger du 90x225 på c/c 1200 och fäller in (med balkskor) 45x95c/c 600 på tvären. Då kan du lägga spontat trä direkt på bjälkarna. Är du pyssligt lagd kan du tillverka dina egna H-balkar i trä av 45x120 C24 genom att skruvlimma två liggande reglar på en stående. Det blir väldigt stadigt och inte särskilt dyrt.
Hur påverkar kortlingar saken?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Varför slängde ni ut det då? Det var troligen 3x7 tum vilket nästan var standard ett slag. Kortlingar hjälper till att fördela punktlaster till omgivande bjälkar så att svikten minskar, med marginell effekt om man inte har väldigt många som är satta med stor precision. Däremot ökar inte kortlingar bjälklagets bärförmåga. Jag tycker det är en enklare strategi att förstärka bjälkarna än att använda kortlingar.
Slängde ut det pga svampangrepp och röta. Det är från 1920 nån gång, men någon stjärna har gjort om grundarbetet och täckte ventilationsöppningarna.J justusandersson skrev:Varför slängde ni ut det då? Det var troligen 3x7 tum vilket nästan var standard ett slag. Kortlingar hjälper till att fördela punktlaster till omgivande bjälkar så att svikten minskar, med marginell effekt om man inte har väldigt många som är satta med stor precision. Däremot ökar inte kortlingar bjälklagets bärförmåga. Jag tycker det är en enklare strategi att förstärka bjälkarna än att använda kortlingar.
Cyllarna är inte särskilt höga, så går jag på 225 så kommer de ner rätt långt i grunden.
Att limma H-balkar av 45x120.låter ju enkelt. Men meckigt att pilla in isolering på undersidan! Eller lägger man dem liggande då, så de blir 135 höga (3x45)?
Och på vilket c/c lägger jag isf H-balken?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
De ska ligga som ett versalt i. Yttermåttet blir 120 på bredden och 210 på höjden. Man kan laborera med sammansättningen av delarna efter samma princip. Det är bara fantasin som sätter gränser. Varför ska du pilla in isolering underifrån? c/c bestäms av dimensionen på golvbrädorna. 600 är nog lämpligt om du inte tänker använda extra tjocka brädor.
Liknande trådar
-
Hej!Jag skall renovera mitt badrum,badkarsblandaren är från 80 talet.Tog måttet cc40mm,utanpåliggande rör.Vilken blandraren skall jag ha.🤔
Badrum -
Vilken Drivrem till McCulloch M53-170?
Trädgårdsmaskiner -
Förstärkningsjärn i L-stöd, vilken cc?
Grund & Markarbeten -
CC-mått på golvbjälklag?
Golv -
Kan man installera en elpatron på vilken acc- tank som helst?
Värme allmänt