N Nannito skrev:
Hej och tack. Firman skrivit följande.
Vi kommer att byta ut till en kraftigare cirkulationspump och större rördimension mellan innerdel och utedel. Detta bör lösa problemen med dålig cikulation och besökstiden är bokade till på tisdag nästa vecka. VP började förbrukar ca 100-110 kw på elpatronen dagligen och ingen från kompressorn . Tack
Hej, ska firman använda andra sorter flixrör vilken är bättre och hållbar?.tack

Jepp som du nu har och haft mängder med magnetit så sätts slangar lätt igen och kanske din cirkpump i dag inte orkar med att ge VP det flöde som den bör ha. Med lite grövre slangar och en lite kraftigare pump, så kan flödet bli bra. Men betänk att den nya pumpen som är kraftigare, kanske måste gå på mindre varv då. En tumregel är att en diff på in/ut för VP bör ligga på ca 8 - 10 C, då jobbar VP så effektivt som den kan.

J jonaserik skrev:
Jepp som du nu har och haft mängder med magnetit så sätts slangar lätt igen och kanske din cirkpump i dag inte orkar med att ge VP det flöde som den bör ha. Med lite grövre slangar och en lite kraftigare pump, så kan flödet bli bra. Men betänk att den nya pumpen som är kraftigare, kanske måste gå på mindre varv då. En tumregel är att en diff på in/ut för VP bör ligga på ca 8 - 10 C, då jobbar VP så effektivt som den kan.
Hej, kan jag be firman köpa en bra flexrören?.vilka sort är bra?.

Dom ska veta vad det är för flex och tror inte att dom dåliga finns kvar. Bäst är flex för varmvatten, det är en röd rand på dom och för kallvatten en blå rand. Är en viss skillnad i gummiblandningen i slangen, men vet inte vad det är för skillnad. Har aldrig tänkt på det, utan bara handlat.

• Gilla
Nannito
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Dom ska veta vad det är för flex och tror inte att dom dåliga finns kvar. Bäst är flex för varmvatten, det är en röd rand på dom och för kallvatten en blå rand. Är en viss skillnad i gummiblandningen i slangen, men vet inte vad det är för skillnad. Har aldrig tänkt på det, utan bara handlat.
Slangar för varmvatten ska aldrig användas på värme. Dom är inte diffusionstäta.
Finns speciella slangar för värme ofta med butyl innanför metalflätan. Finns även med pex invändigt.

Iceman255 Iceman255 skrev:
Slangar för varmvatten ska aldrig användas på värme. Dom är inte diffusionstäta.
Finns speciella slangar för värme ofta med butyl innanför metalflätan. Finns även med pex invändigt.
Hej, ska jag be företaget köpa den sort av rör med metalflätan och det kanske jag måste betala för det. Tack

N Nannito skrev:
Hej, ska jag be företaget köpa den sort av rör med metalflätan och det kanske jag måste betala för det. Tack
Hej, de borde använda såna rör som finns i alla varmepumpar,vilden. Finns inte regler om att använda rätt rör och material vid installationen av vp ?. Tack

• VVS-installation med mätare, rör och flexibla anslutningar under vit hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nannito skrev:
Hej, de borde använda såna rör som finns i alla varmepumpar,vilden. Finns inte regler om att använda rätt rör och material vid installationen av vp ?. Tack
Hej, jag vill gärna veta om dessa moterad vita rören 22mm är fel och inte passar värmepumpen? Tack

Inget fel i det. är dom nya nu.

J jonaserik skrev:
Inget fel i det. är dom nya nu.
Hej, tack, Det har samlat magnetiter på filtret i 12 dagar och det har minskat. Tack

• Bränd spisbrännare med svart avlagring, närbild på köksutrustning mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fungerar värmen nu, bara fortsätta rensa filtret.

J jonaserik skrev:
Fungerar värmen nu, bara fortsätta rensa filtret.
Hej, VP fungerar bättre och går på kompressorn när jag återställa larmet Tack

Vad ? behöver du återställa ett larm fortfarande.

J jonaserik skrev:
Vad ? behöver du återställa ett larm fortfarande.
Hej tack. det brukar larma förlåg volymflöde! då och då. Företaget ska komma imorgon och byta cirkulationpumpen och rören mellan utedel och innedel.tack

Hej @Nannito! Hur gick det nu när installationsfirman var på besök igen? Blev cirkulationspumpen och rören utbytta? Vore ju fint om allt äntligen fungerar som det ska. Elpatronen ska som sagt inte behövas annat än om det blir neråt -10 °C eller kallare ute, eller den kör legionellaprogram för varmvattnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.