Tusen tack för eran hjälp !

Förresten ingen som har bilder på när ni låter slangen gå under glesen när den vänder ? Och skruvade/spikade ni inte fast denna ände innan slangen lades dit ? (verkar vara ett bra tips att inte göra detta för att lätt kunna få under slangen ).

Draven skrev:
Förresten ingen som har bilder på när ni låter slangen gå under glesen när den vänder ? Och skruvade/spikade ni inte fast denna ände innan slangen lades dit ? (verkar vara ett bra tips att inte göra detta för att lätt kunna få under slangen ).
I första golvet jag la, där la jag glesen samtidigt som jag rullade ut slangen och petade då ner slangen vartefter. Synnerligen korkat. Jättejobbigt att arbeta så. Nu ser jag till att jag kan skruva glesen klart överallt och lägger dit slangen SIST. I början och slutet kan man tillåta sig att behöva trä slangen genom något några meter, det är aldrig ett problem. Jag ser till att ha 30mm fritt där slangen vänder.

Nu e man härigen.. Har precis lagt dit sista golvspånskivan! Riktigt skönt att ha ett golv o gå på.
Jag reglade upp 45mm (extra isolering behövdes) Glesade på det med 22x120mm I med plåtarna o slangen sen på med en 22mm golvspån o där det ska vara klinker lade jag dubbla lager golvgips. Är inte så rädd för att det ska bli lågt i tak, efter en sänkning av taket blir det 2,52 i takhöjd.

MathiasS skrev:
I första golvet jag la, där la jag glesen samtidigt som jag rullade ut slangen och petade då ner slangen vartefter. Synnerligen korkat. Jättejobbigt att arbeta så. Nu ser jag till att jag kan skruva glesen klart överallt och lägger dit slangen SIST. I början och slutet kan man tillåta sig att behöva trä slangen genom något några meter, det är aldrig ett problem. Jag ser till att ha 30mm fritt där slangen vänder.
Ok jag kör efter detta också så får vi se... (30mm alltså)
Har en annan fråga mina zoner kommer att ha följande slangläng tror ni det blir ok ?
Zon 1 74m
Zon 2 62,2m
Zon 2 62,2m
Zon 3 96,8m
Zon 4 24m
Zon 5 54,4m
Zon 6 32m

Den på Zon 4 (24m) är i badrummet och vill inte gärna lägga på en anna zon här.
Men den på Zon 3 (96,8m) kan jag ta bort 14m på och lägga in på zon 6 (32m).
Så blir det hela mer jämna zoner ? Eller behöver jag ändra på detta ?

Din zon 4 slinga är lite väl lång. slingorn över 80m tappar lite väl mycket effekt, dessutom kan det behövas en kraftigare circ pump. Enligt alla anvisningar så ska alla slingor ha så lika längd som möjligt.

olle_c skrev:
Din zon 4 slinga är lite väl lång. slingorn över 80m tappar lite väl mycket effekt, dessutom kan det behövas en kraftigare circ pump. Enligt alla anvisningar så ska alla slingor ha så lika längd som möjligt.
Zon 3 menar du? jag jag misstänker detta så om jag tar bort 14m på denna och lägger den på zon 6 så blir det bra ?

Precis 3:an menade jag. Jorå det borde bli bättre. Själv har jag 5 slingor på bottenplan den kortaste är 69m o den längsta är 73m.. Mycke pusslande innan jag fick ihop det.

olle_c skrev:
Nu pratar du om 17mm slang antar jag. 90-100 meter med 20mm slang är inget konstigt.

Om alla golv/ytskikt är uppbyggda på exakt samma sätt kan det möjligen vara värdefullt att fundera över detta med slinglängde. Annars vänder olika förläggningsprinciper uppochner på allt ändå.

Lättast är att ringa Wirsbo och ange slinglängd+förläggningsprincip+ytskikt och då få lite tips om det kan bli problems med injusteringen.

MathiasS skrev:
Nu pratar du om 17mm slang antar jag. 90-100 meter med 20mm slang är inget konstigt.

Om alla golv/ytskikt är uppbyggda på exakt samma sätt kan det möjligen vara värdefullt att fundera över detta med slinglängde. Annars vänder olika förläggningsprinciper uppochner på allt ändå.

Lättast är att ringa Wirsbo och ange slinglängd+förläggningsprincip+ytskikt och då få lite tips om det kan bli problems med injusteringen.
Snackade med wirsbo i dag och min zon 3 kan vara som den är samt när det gäller 20 system så är det ingen fara att ha en slinga på 25m och en annan på 99m. Sa dom..
Precis som du menade Mathias.

MathiasS skrev:
30mm fritt där slangen vänder. Jag har nu glesat ut lite till våran matsal 28mm gles och jag ser STORA problem med att trä slangen under glesen där man ska vända ? Fundera på att låte ena glesen vara borta så jag får under slangen.
Mathias hur lång från ena golvbjälken har du till den andra ? I mitt fall är det bara 20cm eftersom jag var tvungen att kotla här ,men om det varit längre hade jag nog kunnat trä slangen kanske med 30mm som glipa ?

Jag fattar nog inte vad du menar - varför behöver du trä slangen under något?

Kan du posta en bild kanske?

MathiasS skrev:
Jag fattar nog inte vad du menar - varför behöver du trä slangen under något?

Kan du posta en bild kanske?
Jag har kanske fattat dig fel , men på denna bilden så har man gjort som jag tänkt göra, fast man lägger slangen samtidigt som man spika glesen vilket går utmärkt. Du sa att du spikade glesen sen la ut slangen ?

• gles panel.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, först gles sedan slang. Men det går ju att göra det samtidigt även om det är bökigare.

I något rum har jag slagit på en 45x45 regel på sista bjälklagsregeln och då fått plats att lägga slangen på OCH ha underlag för glespanelen ända ut. I ett annat rum har jag struntat i detta och låtit glespanelen hänga fritt sista biten där slangen vänder. Beroende på hur du bygger golvet ovanpå detta går det också utmärkt.

MathiasS skrev:
Ja, först gles sedan slang. Men det går ju att göra det samtidigt även om det är bökigare.

I något rum har jag slagit på en 45x45 regel på sista bjälklagsregeln och då fått plats att lägga slangen på OCH ha underlag för glespanelen ända ut. I ett annat rum har jag struntat i detta och låtit glespanelen hänga fritt sista biten där slangen vänder. Beroende på hur du bygger golvet ovanpå detta går det också utmärkt.
Ja men som du ser på bilden så är det nog bökigt att trä slangen under med glesen färdigspikad (skruvad) om man går med glesen tvärsöver golvet . Jag får nog testa mig fram matsalen och köket får bli en test zon...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.