2 200 läst ·
28 svar
2k läst
28 svar
Golvärme på övervåning.....
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Ja, det tål ju att fundera på i alla fall. Det är ju onekligen ett mycket mindre jobb. ;-) Och om du tar höjd för det så kan du ju kanske ta bort radiatorerna och bryta upp golvet vid ett senare tillfälle om du nu absolut känner att det är det som står mellan dig och evig lycka. ;-)Robbbo skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Nej, inga som helst. Gängorna var de samma, och höjden med (fast nu skall det sägas att jag hade inga med kran, det satt redan termostater på alla, om det är kran på dem så kan det nog behövs lite modifieringar, men någon har ju uppenbarligen klarat av det fint i mitt hus). Jag skruvade bara dit en ny danfoss ventil med en gasfylld danfoss termostat. En dryg hundring för båda. Det är så mycket bättre än (även en del ganska nya MMA-termostater) de ersatte att det inte ens är skoj. Enlig rörkrökare i granskapet så tjänar man nog in dem redan första året, och efter att ha "eldat" i en månad så tror jag ta mig ** att det kan stämma. Min förbrukning ser helt annorlunda ut, och cirkpumpen började tom protestera pga mottrycket (något den aldrig gjort förut).Robbbo skrev:
Sedan har det ju blivit fruktansvärt kallt... Nu är det ju 20C inne hela tiden eftersom de är ställda på det... ;-) Innan blev det ju lite vad det blev. ;-) Och så fick man vädra ut överskottet.
hehehe okey okey! Ja men det är ju trevigt att det funkar så fint 
Du får väl ställa upp dem 1-2 grader då så ni inte "fryser"
Ja jag har några gammla radiatorer liggandes dock bara en med "rätt" mått så jag ska köpa på mig ett likadant till och montera dem underfönstrerna...
Jo jag har dem gammla kranen... ja men det borde finnas nån slags övergång tycker man ju.. ska leta lite
Du får väl ställa upp dem 1-2 grader då så ni inte "fryser"
Ja jag har några gammla radiatorer liggandes dock bara en med "rätt" mått så jag ska köpa på mig ett likadant till och montera dem underfönstrerna...
Jo jag har dem gammla kranen... ja men det borde finnas nån slags övergång tycker man ju.. ska leta lite
Helt klart ska du lägga golvvärme även uppe 
Då du har så mycket isolering i bjälklaget så går det fint att fräsa spår i trägolvet o lägga plåten där, Kommer att funka fint..
Om du ska ha radiatorer o dimensionera dom så dom klarar sej på lika låg temp som golvvärme kommer dom att måsta vara ruskigt stora (fula)
Det där att det blir varmt nere så termostaterna stänger o golven känns kallare beror bara på att rumstermostater finns o dom ska man inte ha..
En kompis byggde nytt 2 plans ifjol med radiatorer uppe som SKULLE va dimesionerade så det motsvarade golvvärmen nere, Visst dom är stora o fula men dom kräver ca 10° högre framledningstemp än golvvärmen nere så man måste ha en shunt till golvvärmen.. Sen så sa rörfirman att det inte skulle behövas innegivare utan endast utegivare o rumstermostater till golvvärmen, Hur det funkar = helt kasst.. Golven shiftar mellan varm/ljum o håller inte en jämn temp men nu är innegivaren till vp bestäld liksom motor till shunten som dom även inte tyckte skulle behövas..
Ta golvvärme upp o lägg ner tid på justeringen av slingorna o om inte innegivare finns installera en, Rumstermosstater ska endas ses som en temperatur begränsare vid om man har golvvärme i bjälklag för inguten är så trög att dom står stängda tills golven känns svala vilket kan göra att rummet börjar bli kallt innan man värmt upp det igen om huset är dåligt isolerat...
Då du har så mycket isolering i bjälklaget så går det fint att fräsa spår i trägolvet o lägga plåten där, Kommer att funka fint..
Om du ska ha radiatorer o dimensionera dom så dom klarar sej på lika låg temp som golvvärme kommer dom att måsta vara ruskigt stora (fula)
Det där att det blir varmt nere så termostaterna stänger o golven känns kallare beror bara på att rumstermostater finns o dom ska man inte ha..
En kompis byggde nytt 2 plans ifjol med radiatorer uppe som SKULLE va dimesionerade så det motsvarade golvvärmen nere, Visst dom är stora o fula men dom kräver ca 10° högre framledningstemp än golvvärmen nere så man måste ha en shunt till golvvärmen.. Sen så sa rörfirman att det inte skulle behövas innegivare utan endast utegivare o rumstermostater till golvvärmen, Hur det funkar = helt kasst.. Golven shiftar mellan varm/ljum o håller inte en jämn temp men nu är innegivaren till vp bestäld liksom motor till shunten som dom även inte tyckte skulle behövas..
Ta golvvärme upp o lägg ner tid på justeringen av slingorna o om inte innegivare finns installera en, Rumstermosstater ska endas ses som en temperatur begränsare vid om man har golvvärme i bjälklag för inguten är så trög att dom står stängda tills golven känns svala vilket kan göra att rummet börjar bli kallt innan man värmt upp det igen om huset är dåligt isolerat...
Tjena tjena! ja jag har 2 olika shuntgrupper till golvvärmen....ska man koppla in radiatorer så ska man koppla in före CP (om man har en sådan) och shuntgrupperna.... så man använder CP från VP... ska bli bäst att göra så... högsta tempen till radiatorerna ska det bli då...2an skrev:Helt klart ska du lägga golvvärme även uppe
Får se hur jag gör... skulle villa få det det färdigt fort och ska man få det fort gjort så blir det nog raditorer... enklast att installera... och kör man med gammla radiatorer så har dem mycket stor yta i gämförelse moderna radiatorer...
Såg att Jula har termostater för gammla radiatorer... övergångar och dyl.. så det var inget större problem....
Med en yt temperatur på golvet på 27° ger det en effekt på 75W/m2 o då blir det ruskigt stora radiatorer för att få ut så hög effekt, Det är onödigt att vp måste göra varmare vatten som sedan ska shuntas ner där golvvärme finns.. Pumpen måste ju göra varmare vatten än nödvändigt hela tiden medans pumpen ska göra så kallt vatten som möjligt för högsta besparing..
För att inte tala om den ökade comforten, Inget slår varma golv o redan vid 23° upplever fötterna att det värmer..
För att inte tala om den ökade comforten, Inget slår varma golv o redan vid 23° upplever fötterna att det värmer..
men som sagt så är det en övervåning också så.. kommer ju värme underifrån hur man än gör så... + att väldigt många jag pratat med tror inte uppvärmningen av övervåningen kommer gå nå många dar på året........
+ så ska jag instalera en kamin och då blir det nog till att få ha öppna fönster ibland för att det blir för varmt på övervåningen..........................
+ så ska jag instalera en kamin och då blir det nog till att få ha öppna fönster ibland för att det blir för varmt på övervåningen..........................
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Fast bara för att krångla till det så frågade jag min fru igår "Vi har väl inte kalla golv älskling?". "Är du alldeles puckad eller? De är ju svinkalla!" blev svaret. Barnen (3 o 5år) hävdar dock med bestämdhet att de inte är kallt där nere där de kryper omkring... ;-)
Jag gjorde klart att uppbrytning av golv och inläggning av golvvärme blev det i vilket fall inte tal om, men att jag skulle överväga att köpa ett par tofflor i julklapp. ;-)
(Hur det funkar med golvvärme/radiatorer tillsammans, eller ens med bara golvvärme rent tekniskt vet jag inget om, så där är jag inte mycket hjälp.)
Jag gjorde klart att uppbrytning av golv och inläggning av golvvärme blev det i vilket fall inte tal om, men att jag skulle överväga att köpa ett par tofflor i julklapp. ;-)
(Hur det funkar med golvvärme/radiatorer tillsammans, eller ens med bara golvvärme rent tekniskt vet jag inget om, så där är jag inte mycket hjälp.)
lars_stefan_axelsson skrev:Fast bara för att krångla till det så frågade jag min fru igår "Vi har väl inte kalla golv älskling?". "Är du alldeles puckad eller? De är ju svinkalla!" blev svaret. Barnen (3 o 5år) hävdar dock med bestämdhet att de inte är kallt där nere där de kryper omkring... ;-)
hehehe.. köp tofflor du och alla är nöjda
Lutar åt radiatorer för mig på övervåningen
Robbbo skrev:men som sagt så är det en övervåning också så.. kommer ju värme underifrån hur man än gör så... + att väldigt många jag pratat med tror inte uppvärmningen av övervåningen kommer gå nå många dar på året........
Spelar ingen roll, Även med stora radiatorer kommer dom behöva varmare vatten än golvvärme = sämre cop..
Sen ska det shuntas ner till golvvärmen o det pga att radiatorerna behöver varmare vatten..
Man ser ju hur det blev hos kompisen där alla sa som du säger nu "behövs så lite värme uppe" men så är inte fallet...
2an skrev:Spelar ingen roll, Även med stora radiatorer kommer dom behöva varmare vatten än golvvärme = sämre cop..
Sen ska det shuntas ner till golvvärmen o det pga att radiatorerna behöver varmare vatten..
Man ser ju hur det blev hos kompisen där alla sa som du säger nu "behövs så lite värme uppe" men så är inte fallet...
Jusst därför man kopplar in radiatorerna före golvärme shuntgrupperna....... = varmare till radiatorerna
Har ingen betydelse hur du kopplar, Behöver radiatorerna 45° vid dut så klarar sej golvvärmen på 35° vilket gör att vp måste göra 45° vatten mot med golvvärme 35° men det går ju skippa comforten o köra 35° vatten i radiatorerna oxå men då får man blunda för att det kanske inte är 20° inne..Robbbo skrev:
Det blir ruskigt storar radiatorer för att ge samma effekt..
Klicka här för att svara