2 200 läst ·
28 svar
2k läst
28 svar
Golvärme på övervåning.....
Sida 1 av 2
Hej.. Nu håller vi på att renovera våran övervåning och funderar nu över uppvärmningen...
Lite info: Byggt 1930 1½plan ca100kvm+ ekonomidel ca50kvm.
Bergvärme och golvväreme på nästan hela nedre våningen ca 100kvm.
Nu är det så att vi ska "flytta" in på övervåningen och vi vill ha golvvärme...
Frågan är ju hur seriöst man måste göra genom att det kommer ju värme underifrån hela tiden...
Golvet består av gammal fin matta>masonit>tjockt trägolv> golvbjälkar med en massa kutterspån.......
Ska jag bara dra upp 2 slingor fräsa ner dem i trägolvet och sen njuta av golvärme?
Nått speciellt jag ska tänka på!?
Tacksam för svar!
MVH Robban
Lite info: Byggt 1930 1½plan ca100kvm+ ekonomidel ca50kvm.
Bergvärme och golvväreme på nästan hela nedre våningen ca 100kvm.
Nu är det så att vi ska "flytta" in på övervåningen och vi vill ha golvvärme...
Frågan är ju hur seriöst man måste göra genom att det kommer ju värme underifrån hela tiden...
Golvet består av gammal fin matta>masonit>tjockt trägolv> golvbjälkar med en massa kutterspån.......
Ska jag bara dra upp 2 slingor fräsa ner dem i trägolvet och sen njuta av golvärme?
Nått speciellt jag ska tänka på!?
Tacksam för svar!
MVH Robban
inte en susning om detta stämer men snacka med en rörläggare på jobbet för
något år sen om varför dom inte la golvärme både upp o ner i radhusen vi byggd och svaret jag fick var:
- om du har golvärme uppe oxå och inte ordenltig isolering mellan våningana
(50mm ljud räckte inte) så kommer du få värme i tacket vilket resulterar
i att rumet under oxå blirvarmt. villket rumstermostaten kommer känna av
på bottenvåningen och då kommer golvet där nere kännas kallare...
låter lågiskt men inte en susning om de sen verkligen är så....
något år sen om varför dom inte la golvärme både upp o ner i radhusen vi byggd och svaret jag fick var:
Linus_E skrev:inte en susning om detta stämer men snacka med en rörläggare på jobbet för
Tjena Linus. Tackar för ditt svar
Vet inte om jusst det kommer bli nå problem för mig i alla fall.... har väl en 200-250mm kutterspån i golvet så isolerat är det ju då...
Men frågan är ju hur enkelt jag kan göra det här med golvvärmen....
i fall jag river bort det gammla tjocka trägolvet och rent lägger slingorna uppe på kutterspånet.... sen in med 22mm spångolvskiver, sen in med ett laminat eller parkett golv...
Vad tror ni? hur göra det enkelt bra billigt och snabbt?
Golvvärme på ovanvåningen är väl bra, men inte lika bra som på bv. Trivselhus har numera golvvärme på bv men elementvärme på ov.
Hur skulle det fungera att plocka upp golvbrädorna i kryputrymmena och föra in en golvvärmeslinga i varje fack. Om kutterspånet inte fyller upp helt.
Man vinner att det fina golvet inte behöver brytas upp.
Man får ett system som inte blir lika effektivt, men det behövs inte på ovanvåningen.
Hur skulle det fungera att plocka upp golvbrädorna i kryputrymmena och föra in en golvvärmeslinga i varje fack. Om kutterspånet inte fyller upp helt.
Man får ett system som inte blir lika effektivt, men det behövs inte på ovanvåningen.
Ja det är min tanke också att bara dra dem där och så får dem ligga på kutterspånet.....grävaren skrev:Golvvärme på ovanvåningen är väl bra, men inte lika bra som på bv. Trivselhus har numera golvvärme på bv men elementvärme på ov.
Men ska jag göra så så måste jag ju riva upp golvet... hmmm
Sant man behöver ju inte lika mycket effekt på övervåningen så därför kan man ju göra en "billigare" variant.....
Eller så river man bort golvet drar slingorna och sen på med ett spånskivegolv.... sen parkett eller laminat..hmmm jaja nån annan som har nå fint tips?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Ja mitt hus från 48 ser ungefär likadant ut. Och även fast jag inte har golvvärme i källaren så blir golven ändå så varma att termostaterna inte öppnar annat än i extremfall på övervåningen. Så OK, någon golvärmevärme blir det ju inte uppe; men jag tror att jag skulle behöva ha betydligt kallare i källaren för att kunna köra något värmesystem på ovanvåningen utan att få alldeles för varmt där. Och golven är inte direkt kalla uppe. Det kan vara som någon annan här sade att rörmokaren påpekat; man kan nog få ha "två" hus på varandra ur isoleringshänseende för att inte kräma på för mycket, eller behöva stänga av i källaren.Robbbo skrev:
Jag har iofs in kört det "nya" systemet över någon riktig vinter än (jag har satt in nya och fler radiatorer i källaren samt bytt alla termostater och ventiler), så vi får se.
Okey så du tycker nästan det är "overkill" med värme på övervåningen....lars_stefan_axelsson skrev:Ja mitt hus från 48 ser ungefär likadant ut. Och även fast jag inte har golvvärme i källaren så blir golven ändå så varma att termostaterna inte öppnar annat än i extremfall på övervåningen. Så OK, någon golvärmevärme blir det ju inte uppe; men jag tror att jag skulle behöva ha betydligt kallare i källaren för att kunna köra något värmesystem på ovanvåningen utan att få alldeles för varmt där. Och golven är inte direkt kalla uppe. Det kan vara som någon annan här sade att rörmokaren påpekat; man kan nog få ha "två" hus på varandra ur isoleringshänseende för att inte kräma på för mycket, eller behöva stänga av i källaren.
Jag har iofs in kört det "nya" systemet över någon riktig vinter än (jag har satt in nya och fler radiatorer i källaren samt bytt alla termostater och ventiler), så vi får se.
Man kanske bara ska koppla in 1 radiator i varje rum totalt 2rum på övervåningen med termostater.. hmmm
Jag hade samma förutsättningar som du. Jag rev bort trägolvet så att bara bjälkarna och spånet. Skruvade dit glespanel, monterade golvvärmeplåtar och la slangen i dem. Ovanpå detta la jag lumppapp och slutligen ett klickgolv. Allt i enlighet med instruktioner från http://www.tgolvvarme.se/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=27Robbbo skrev:Ja det är min tanke också att bara dra dem där och så får dem ligga på kutterspånet.....
Men ska jag göra så så måste jag ju riva upp golvet... hmmm
Sant man behöver ju inte lika mycket effekt på övervåningen så därför kan man ju göra en "billigare" variant.....
Eller så river man bort golvet drar slingorna och sen på med ett spånskivegolv.... sen parkett eller laminat..hmmm jaja nån annan som har nå fint tips?
Kom på en annan sak också fast det egentligen inte gäller för dig just nu, men generellt....
Om man har golvvärme på markplan så vore det synd att komplettera övervåningen med radiatorer. Dessa behöver varmare vatten och då är inte det totala värmesystemet lågtempererat, vilket är idealiskt med ex värmepump. Kanske värt att tänka på...
Om man har golvvärme på markplan så vore det synd att komplettera övervåningen med radiatorer. Dessa behöver varmare vatten och då är inte det totala värmesystemet lågtempererat, vilket är idealiskt med ex värmepump. Kanske värt att tänka på...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Ja, alltså "overkill". Det är väl att ta i. ;-) Jag har som sagt inte levt genom en vinter med fullvärme i källaren än. De kommer nog att behövas åtminstone någon dag. ;-) Nu kan jag inte mycket om golvvärme (eftersom jag valt bort det) men jag undrar ändå om man kan få ut tillräckligt "lite" effekt ur det och ändå få någon nytta (varma golv). De enda hus jag varit i med golvvärme har antingen varit enplan, eller med källaren men då antingen i stort sett ouppvärmt, eller bara någon enstaka slinga uppe (del av köket). Så jag tror att det kan vara värt att kolla med någon som kan, det är väl egentligen bara det jag har att tillföra.Robbbo skrev:
Det är inga problem att köra lågtemp på radiatorer... enda skillnaden är att det är bra att ha lite extra stora radiatorer.. och köper man dem här gammla radiatorerna dem har många kvcm....pipewelder skrev:Kom på en annan sak också fast det egentligen inte gäller för dig just nu, men generellt....
Om man har golvvärme på markplan så vore det synd att komplettera övervåningen med radiatorer. Dessa behöver varmare vatten och då är inte det totala värmesystemet lågtempererat, vilket är idealiskt med ex värmepump. Kanske värt att tänka på...![]()
lars_stefan_axelsson skrev:Ja, alltså "overkill". Det är väl att ta i. ;-) Jag har som sagt inte levt genom en vinter med fullvärme i källaren än. De kommer nog att behövas åtminstone någon dag. ;-) Nu kan jag inte mycket om golvvärme (eftersom jag valt bort det) men jag undrar ändå om man kan få ut tillräckligt "lite" effekt ur det och ändå få någon nytta (varma golv). De enda hus jag varit i med golvvärme har antingen varit enplan, eller med källaren men då antingen i stort sett ouppvärmt, eller bara någon enstaka slinga uppe (del av köket). Så jag tror att det kan vara värt att kolla med någon som kan, det är väl egentligen bara det jag har att tillföra.
Okey ja det är ju lite sant det du säger.... man kanske aldrig känner av värmen förns det är nån jätte kall vinterdag.. men då är det ju skönt
Men man kanske skulle sätta in 2 radiatorer i stället.. och då med termostater.... hmm
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Ja, jag har själv gått från 80C med elpannan till ca 40C med fjärrvärme och det är bara någon enstaka radiator som det blivit problem med, men det har jag trimmat in nu. De gamla gjutjärnsmonstren (panelradiatorerna) klarar sig extra fint... ;-) Och till källaren köpte jag begagnat och för stora för samtliga rum, så de är snarast för kalla, dvs de blir inte varma tillräckligt långt ner.Robbbo skrev: