2 203 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Golvärme läcka, hur se var?!?!
Tror att jag har svurit i 2 timmar nu o börjar få slut på ordförrådet! Nåt klantarsle (jag) har förmodligen satt en skruv i golvvärme slangen som ligger under golvspånet! Har provtryckt 5 slingor med luft o en håller inte trycket. Frågan e nu, kan man på nåt sätt se var den läcker? Har läst på uponors hemsida o det finns tydligen lagningssatser, men jag vill ju inte riva upp hela köksgolvet för att hitta läckan om jag inte behöver det..
Är det dags o gå o gräva ner sig eller finns det någon med tips därute?
Är det dags o gå o gräva ner sig eller finns det någon med tips därute?
Det finns firmor som kan lokalisera läckor med hjälp av gas i värme system. Inte billigt men det funkar. Prova ring till olika rör firmor och forska fram vem som kan göra det. Kolla med din hemförsäkring, kanske du har en drulle försäkring som kan täcka kostnaderna....
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Har du inte fylt slingorna med vatten ännu så är det relativt lätt. Ös på med tryckluft och gå och lyssna efter var det pyser. Självklart behöver du ordentligt med luft för att du ska höra.
Jag provtrycker med en liten kompressor och en bildäckspåfyllare (heter det så?) från biltema, det funkar finfint. Har dubbelkollat med läckspray att alla kopplingar e täta. En IR kamera känns inte så aktuellt då måste man ju fylla systemet med varmvatten o då läcker ju det ut i min nya fina isolering..
Robert_maria: tror du att man kan höra om det pyser? Vill inte trycka med mer än 4-5kg..
Robert_maria: tror du att man kan höra om det pyser? Vill inte trycka med mer än 4-5kg..
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
När våra snickare hade dragit skruv genom slangen pös det rejält, man hörde ganska så bra. Då pratar vi iofs om ganska stora hål men rimligen borde det höras även om hålen är mindre. Borde inte din rörkrökare (rörmokare) kunna hjälpa dig?
Klicka här för att svara