3 016 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Golvärme - gjuta in i plattan eller lägga övanpå?
Kan kloka byggare hjäpa villrådig vad gäller golvvärme:
Att välja vattenburen golvvärme blir för oss det givna valet för nybygget (BYA 152m2). Detta pga enkelhet och estetik. Däremot känns val av metod mer osäker: plattingjuten slinga eller slinga förlaggd i EPS ovanpå plattan. Golvet i merparten av huset ska vara trä/träbaserat ca 15 mm tjockt.
Tror mig förstått att det senare alternativer är dyrare och mer tidskrävande, men känns mer riktigt ur komfort och regleraspekt; en ingjuten slinga torde bli mycket trög i sin reglering, samtidigt som jag tror att slingans rör ej har lika lång livslängs som leverantörerna bedyrar. Vad som känns lite jobbigt med EPS ovan på plattan är att man stänger in ev fukt tillföljd av olika inne/utetemperaturer i plattan...
1. Prisskillnad - någon som vet?
2. Platonmatta under "ovanpåliggande" slinga? Pris/m2?
3. Fuktproblematik i plattan?
4. Livsläng på ingjuten slinga
5. Andra aspekter?
/Sling-snurrig
Att välja vattenburen golvvärme blir för oss det givna valet för nybygget (BYA 152m2). Detta pga enkelhet och estetik. Däremot känns val av metod mer osäker: plattingjuten slinga eller slinga förlaggd i EPS ovanpå plattan. Golvet i merparten av huset ska vara trä/träbaserat ca 15 mm tjockt.
Tror mig förstått att det senare alternativer är dyrare och mer tidskrävande, men känns mer riktigt ur komfort och regleraspekt; en ingjuten slinga torde bli mycket trög i sin reglering, samtidigt som jag tror att slingans rör ej har lika lång livslängs som leverantörerna bedyrar. Vad som känns lite jobbigt med EPS ovan på plattan är att man stänger in ev fukt tillföljd av olika inne/utetemperaturer i plattan...
1. Prisskillnad - någon som vet?
2. Platonmatta under "ovanpåliggande" slinga? Pris/m2?
3. Fuktproblematik i plattan?
4. Livsläng på ingjuten slinga
5. Andra aspekter?
/Sling-snurrig
Jag har funderat lite på det där med trögheten när man har värmen ingjuten i plattan. Visst är det så att det tar betydligt längre tid att justera värmen i huset. Men, den dagen strömmen försvinner så är den uppvärmda plattan ett stort värmemagasin som troligtvis kan hålla ditt hus tillräckligt varmt i åtminstone en vecka utan att ta skada.
Nåväl, ingen som känner några större problem med reglertröghet vid ingjutna slingor? Trodde det skulle resultera i att man generellt hade onödigt hög innetemperatur.
Vad gäller prisskillnad har jag själv bara hunnit kolla Thermotech där listpriserna för slingor för ingjutnad är ca 120-170 kr/m2 och flytande EPS med Al-reflektorer kostar hela 350 kr/m2...
Hoppas att ett avancerat framkopplat reglersystem i kombination med tidsstyrning kan ge en mindre känsla av tröghet när jag gjuter in slingor... :-/
Något annat fabrikat som håller en något rimligare prisnivå?
Vad gäller prisskillnad har jag själv bara hunnit kolla Thermotech där listpriserna för slingor för ingjutnad är ca 120-170 kr/m2 och flytande EPS med Al-reflektorer kostar hela 350 kr/m2...
Hoppas att ett avancerat framkopplat reglersystem i kombination med tidsstyrning kan ge en mindre känsla av tröghet när jag gjuter in slingor... :-/
Något annat fabrikat som håller en något rimligare prisnivå?
Klicka här för att svara