Ska bygga ett isolerat golv till ett uterum
Min tanke är att bygga med 45x120mm tryckta reglar, 20x20mm tryckta ribbor för att lägga 100mm frigolit på. Mellan det tryckta och isoleringen tänkte jag sätta plast för att stoppa fukt och stänga ute eventuella gaser från det tryckta virket. Överst är planen att lägga golvspån. Se bild
Önskar synpunkter på konstruktionen från alla kunniga här inne. Behöver jag ha trossbottenskivor eller klarar plast och frigolit sig självt?
Tack
/Peter
Min tanke är att bygga med 45x120mm tryckta reglar, 20x20mm tryckta ribbor för att lägga 100mm frigolit på. Mellan det tryckta och isoleringen tänkte jag sätta plast för att stoppa fukt och stänga ute eventuella gaser från det tryckta virket. Överst är planen att lägga golvspån. Se bild
Önskar synpunkter på konstruktionen från alla kunniga här inne. Behöver jag ha trossbottenskivor eller klarar plast och frigolit sig självt?
Tack
/Peter
Intressant tankeställning, nyfiken på om du kom vidare i din fråga och kanske till och med byggde? Vi är inne på ungefär samma tankebana, planerar för uterum. Vill undvika gjuten bottenplatta och funderar istället på en gjuten mur i ytterkanterna som glaspartierna står på och sen har jag vid offert-förfrågan ställt lite frågor till snickare. Vissa vill inte bygga torpagrund utan enbart gjuten platta. Andra är ok med det så länge de är inspekterart undertill. Men planen har varit 195 tryckta reglar i stommen, trossbottenskiva eller fibercementskiva undertill alternativt mellan reglarna för att anpassa höjd mot frigolitens höjd. Gissar att reglarna trossbotenskivan kläms eller läggs mot blir tryckt virke. Ovan frigolit och stomme läggs en svart duk som tål fukt men andas. Därefter ett trallgolv, just ni är vi inne på bambugolv men inte helt bestämt oss. Försöker undvika tryckt trall pga. gaser vid hög temperatur i rummet (även om stomme nu blir tryckt).Inte så sugna på heltäckande golv som t.ex. laminatgolv eller liknande. Vill gärna behålla altan/uterumskänslan. Plast mellan frigolit och trall har vi inte diskuterat men snickaren tyckte det var bra att ha fukttåliga material som kan torka ut om man glömmer en dörr öppen vis regn etc. Har man plast på stängs eventuell fukt inne vad vår tanke också. Inget är spikat ännu och om det ens lämpar sig att bygga såhär som vi just nu funderar på kanske är en disskusionsfråga.
Klicka här för att svara