Jag har köpt en liten redskapsbod, minsta och billigaste som jag hittade. En liten historia i plast. (Trädgården är liten men behöver trots det gräsklippare, kvisttugg, några räfsor med mera.)

Att ställa boden direkt på marken kommer inte att fungera. Någon sorts yta, plan och ovanför kvarvarande vatten vid regn, behövs. Ytan behöver vara 1m x 1,2 m (obetydligt avrundad uppåt). Boden måste också stå kvar där den ställs - inte blåsa bort i först höststormen.

Avancerade lösningar, både ekonomiskt och arbetsmässigt, är uteslutna! Jag har funderat på jordankare eller jordskruv och sen tryckimpregnerade planker. Med jordskruv blir det enkelt att sätta dit reglar och sen golvplankor. Men dyrt! Med jordankare blir det knepigt. Hur få dit reglar att lägga golvplankorna på? Marken består av sjölera, före detta sjöbotten, hårt packad av tung trafik i närheten, sjunkit ungefär 10 cm. (Alltså mark som det borde vara förbjudet att bygga på!) Detta kan ställa till med problem både för jordskruv och för jordankare.
Enligt en karta över tjäldjup gäller 1,5 - 1,6 m och grundläggningsdjup 0,6 m.

Finns det någon med tips och kommentarer?

Tomture61
Om du vet att du får översvämning där du vill ställa boden så ett lager med makadam på det marksten .

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du vet att du får översvämning där du vill ställa boden så ett lager med makadam på det marksten .
Nej, det blir i normala fall ingen översvämning där. Men häftigt regn kan ta tid att rinna undan. Vägen utanför ligger ungefär 1 dm lägre. Om även tomten blir översvämmad så har hela området större problem. Dränkta bodar i området är bara en decimal i förlustkalkylen.

Följde det inte med ett golv?

Ett innergolv följde med. Men inget som kan/bör ställas direkt på marken.

Ta en vanlig sjöpall som om jag minns rätt har måtten 100x120cm. Lägg medföljande golv på denna. Enkelt, billigt

S sten_ljungkvist skrev:
Ett innergolv följde med. Men inget som kan/bör ställas direkt på marken.
Lägg betongplattor med galvade spikband under och sen impregnerat reglar på det.Fäst golv och resten av boden i reglarna och skruva fast spikbanden i reglarna.
Vill du komma upp en bit så lägg betongplattor på varandra och lägg betong eller stenlim mellan.
Betongplattor brukar gå att hitta begagnade på blocket/facebook/bekanta/grannar etc.

Jordskruv från Jula är ju inte särskilt dyrt?
Har själv byggt altan på sådana, funkar fortfarande efter 2 år..

Tomture61
StoffeGbg StoffeGbg skrev:
Jordskruv från Jula är ju inte särskilt dyrt?
Har själv byggt altan på sådana, funkar fortfarande efter 2 år..
Tror att beroende på vilken mark man har , lera som är vattenrik eller sandig osv .
Så passar jordskruv olika bra , metall rostar med hjälp av fukt , syre , även om det är galvat , till slut .

Det blev en liten "altan". Förankrad med 4 så kallade jordankare, mista sorten, nerbankade i lerjorden, gammal sjöbotten. Och upptill U-fäste som egentligen hörde till skruvpålar. Ingen som helst standard på hålen. Fick bli lite metall"slöjd". Sen gick det utmärkt att lägga reglarna och sist lite trallplankor.
Själva boden sitter med 4 franska skruvar i hörnen fast i min lilla "altan".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.