Hej
Har ett golv i ett rum som har släppt från underlaget tror jag. Man känner att det svajar lite innan det blir stumt när man går på det. Man kan även se att brädorna rör på sig vid väggen på nåt ställe och vissa andra ställen mitt i rummet.

Golvet kan säkert vara från när huset byggdes - 74 men jag vet ej säkert.

Undervåning av 1,5 plans hus med betongplatta på mark

Se bifogad film

Vad kan man göra åt detta och vad beror det på?
Om man ska byta golv, behöver man riva det nuvarande eller kan man få bra resultat trots "svajet" i nuvarande om lägger tex laminat?
 
K kungcoopa skrev:
Hej
Har ett golv i ett rum som har släppt från underlaget tror jag. Man känner att det svajar lite innan det blir stumt när man går på det. Man kan även se att brädorna rör på sig vid väggen på nåt ställe och vissa andra ställen mitt i rummet.

Golvet kan säkert vara från när huset byggdes - 74 men jag vet ej säkert.

Undervåning av 1,5 plans hus med betongplatta på mark

Se bifogad film

Vad kan man göra åt detta och vad beror det på?
Om man ska byta golv, behöver man riva det nuvarande eller kan man få bra resultat trots "svajet" i nuvarande om lägger tex laminat?
Svårt att säga men vissa äldre oisolerade plattor på mark har så kallat flytande golv, vilken innebär att det ligger cellplast med limmade spånskivor på, de ligger ”löst” på plattan och kan med tiden ge sådana fenomen brukar kännas mest på såna ställen man oftast går på dock typ genom en hall eller i kök där man ofta går på samma ”Stig”. Eller så ligger det en regelkonstruktion på plattan som spån eller dylikt är skruvat i. Ska man ändå byta golv kan man ju ta upp ett provhål och kolla hur konstruktionen ser ut och gå vidare från det.
 
P Patzie skrev:
Svårt att säga men vissa äldre oisolerade plattor på mark har så kallat flytande golv, vilken innebär att det ligger cellplast med limmade spånskivor på, de ligger ”löst” på plattan och kan med tiden ge sådana fenomen brukar kännas mest på såna ställen man oftast går på dock typ genom en hall eller i kök där man ofta går på samma ”Stig”. Eller så ligger det en regelkonstruktion på plattan som spån eller dylikt är skruvat i. Ska man ändå byta golv kan man ju ta upp ett provhål och kolla hur konstruktionen ser ut och gå vidare från det.
Tack för svar. Hela undervåningen känns stumt i golvet så skulle gissa att det inte är uppreglat så kan säkert vara som du säger.
Kan man lägga ett laminat ovanpå detta eller kommer man känna att det svajar/sviktar?
 
Kan vara självbärande golv som ligger direkt på regelkonstruktionen och där sponten gett sig. Det borde dock vida sig där msn går mkt. Eller som ovanstående skriver. Just där kan ju ha stått en tung möbel innan ni flyttade dit som har tryckt ihop cellplasten, om det nu är det under.
 
J Johan456 skrev:
Kan vara självbärande golv som ligger direkt på regelkonstruktionen och där sponten gett sig. Det borde dock vida sig där msn går mkt. Eller som ovanstående skriver. Just där kan ju ha stått en tung möbel innan ni flyttade dit som har tryckt ihop cellplasten, om det nu är det under.
Du kan absolut lägga laminat utan någon större problem men du skulle fortfarande ha samma svikt som innan. Så vill du ha golvet stumt som resten får du såga upp det gamla och kika under vad som hänt och åtgärda på lämpligt sätt och sen lägga den nya laminaten.
 
En till tanke, golvsockeln ser nyare ut än golvbrädorna , kan ju vara golvbrädorna som rest sig lite efter många år och när man satt den nya sockeln så jar man inte tryckt ner den mot golv tillräckligt hårt, kan alltså va så lätt att det bara är brädgolvet som glappar från spånet istället för cellplast eller reglar som gett med sig , men som sagt bara såga upp en bit och kolla.
 
P Patzie skrev:
En till tanke, golvsockeln ser nyare ut än golvbrädorna , kan ju vara golvbrädorna som rest sig lite efter många år och när man satt den nya sockeln så jar man inte tryckt ner den mot golv tillräckligt hårt, kan alltså va så lätt att det bara är brädgolvet som glappar från spånet istället för cellplast eller reglar som gett med sig , men som sagt bara såga upp en bit och kolla.
Du kan nog vara något på spåret! Åtminstone där brädorna släppt lite nära väggen. Förra julen så målade vi om rummet och då hade jag bort alla golvlisterna, så det är jättemöjligt att listerna tidigare tryckte ner golvbrädorna.

Jag har dock ett par ställen där brädorna släppt lite mitt i rummet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.