Golv på vind

1k läst  3 svar

1. K
    Medlem Nivå 4
    Hej

Jag skall lägga golv på vår vind som är 10x6 meter till ytan. Takstolarna har spännvidd på 10 meter och avstånd cc120.

Jag funderar på att lägga nya golvreglar 90 grader mot taktolarna och fästa dem i gavelväggarna. Lasten i ytterkant skulle då gå ner på gavelytterväggarna. Spännvidden på dessa nya reglar blir 6meter och jag planerar att sätta dem med cc60. Jag tänkte använda 45x220 reglar.

Min fråga är om detta kan fungera eller måste de nya reglarna ha stöd någonstans i mitten också ? Jag skulle kunna stödja dem mot innerväggar under vinden men dessa är ej bärande. Tilläggas bör att jag endast planerar att använda vinden som förråd.

Har ngn info om vad ett sådant golv kan tåla för last ?

Klein

2. M
    Moderator · Nivå 17

Re: Golv på vind

Jag har inte alltför tunga saker på vinden men jag gjorde det betydligt enklare. Spikade 38X125 som glespanel vinkelrätt mot takstolarna.

3. K
    Medlem Nivå 4

Hej

Fäste du glespanelen i takstolarna, menar du ? Använde du glespanelen som golv ? Blev det inte svajigt, för jag antar att du har cc120 på takstolarna ?

Klein

4. M
    Moderator · Nivå 17

Japp,japp,nix och japp ;).

Jag tycker att det funkar fint. Vill man vara säker kan man väl gå upp till 125X50 men jag tycker att det är stadigt nog. Tipset är väl att köpa några meter och lägga mellan två stolar och testa hur det känns

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: