Håller på att bygga en attefallare nu i sommar. Plattan gjöts i höstas. Om vi lägger in laminat eller vinylklick som golv, vad ska man lägga under? Förut la man väl åldersbeständig plast?
 
Vad säger tillverkaren?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Har läst lite med det framgår inte. Tänkte att någon som är i branschen vet🙃
 
BirgitS
Inte för att jag är i branschen men det är ju vanligt att tillverkaren skriver i läggningsinstruktionen att det ska vara plast + foam på betongplatta och man kan då välja foam med inbyggd plastfolie. Ett exempel heter väl Tuplex.
 
Har är plattan gjuten? Isolering?
 
Låter märkligt att det inte skulle stå skrivet vilka förutsättningar golvet kräver vid läggning. Vilket golv är det du tänker använda?
 
Jag kollade på kährs sida. Stod bara angivet vinkelavvikelser på golv, tänker att golvläggare måste ha de senaste branch reglerna i huvudet?
Det är en isolerad platta(200) utan golvvärme...
 
T trojlee skrev:
Jag kollade på kährs sida. Stod bara angivet vinkelavvikelser på golv, tänker att golvläggare måste ha de senaste branch reglerna i huvudet?
Det är en isolerad platta(200) utan golvvärme...
Du ska ha en åldersbeständig plast mot plattan, tejpad i skarvar och helst ihop med ytterväggarna. Sen lägger du deras egna underlags foam.
 
BirgitS
T trojlee skrev:
Jag kollade på kährs sida. Stod bara angivet vinkelavvikelser på golv, tänker att golvläggare måste ha de senaste branch reglerna i huvudet?
Det är en isolerad platta(200) utan golvvärme...
Kährs har ju inte laminatgolv utan vinylgolv och sådana består väl bara av plast och är i så fall inte fuktkänsliga och då är det ju rimligt att det inte behövs någon plastfolie.

Det är inte branschreglerna som styr utan golvets läggningsinstruktion.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.