Hej! Ska lägga nytt golv i ett rum i mitt hus fr -37 i ett rum där en tillbyggnad har gjorts, hur fyller jag bäst ”rännan” som blir i mitten rakt över den gamla spånfyllda ytterväggen?
Lång version: Rev ut det gamla golvet och sanerade bort asbest och då är det stor höjdskillnad mellan rumsdelen som är tillbyggd (spånplattorna till vänster) och den gamla delen där en massa skikt låg. Ska lägga ett skikt med mellangolv av MDF för att komma upp på rätt höjd på högersidan (det vita är ett hyllplan för att testa dimensioner, jag vet att det inte är i våg här ☺️). Men det blir ett glapp där i rännan över ytterväggen där skivmaterialet inte har något att vila på. Väggen är krokigt avsågad och som man ser fylld med spån. Hur fyller man detta? Flytspackel? Hur gör jag för att inte liter efter liter av flytspackel ska rinna ner i spånet? Min idé är en liten hängmatta av byggplast, men det låter lite för enkelt? Finns det något spackelmaterial eller filler?
Lång version: Rev ut det gamla golvet och sanerade bort asbest och då är det stor höjdskillnad mellan rumsdelen som är tillbyggd (spånplattorna till vänster) och den gamla delen där en massa skikt låg. Ska lägga ett skikt med mellangolv av MDF för att komma upp på rätt höjd på högersidan (det vita är ett hyllplan för att testa dimensioner, jag vet att det inte är i våg här ☺️). Men det blir ett glapp där i rännan över ytterväggen där skivmaterialet inte har något att vila på. Väggen är krokigt avsågad och som man ser fylld med spån. Hur fyller man detta? Flytspackel? Hur gör jag för att inte liter efter liter av flytspackel ska rinna ner i spånet? Min idé är en liten hängmatta av byggplast, men det låter lite för enkelt? Finns det något spackelmaterial eller filler?
Ja just det, det kanske är så enkelt! Det sviktade där med förra golvet, men det var billigaste 90-talslaminaten i plast och bara några millimeter tjockt, vill bara vara säker på att det inte blir samma sak med nya golvet. Har inte ens reflekterat så mycket över att det faktiskt är mycket tjockare. Tack för den enkla lösningen! 😀Rejäl skrev:
Ja är det 70-100mm där så kommer alldrig en spontad parkett om 14mm att svikta, viktigt bara att det är jämt på båda sidor..P Popadero skrev:Ja just det, det kanske är så enkelt! Det sviktade där med förra golvet, men det var billigaste 90-talslaminaten i plast och bara några millimeter tjockt, vill bara vara säker på att det inte blir samma sak med nya golvet. Har inte ens reflekterat så mycket över att det faktiskt är mycket tjockare. Tack för den enkla lösningen! 😀
Klicka här för att svara