Jag bygger vårt badrum med klinkers och kakel och jag har en fråga om övergången mellan golvet (klinkers) och väggen (kaklen). Jag vet att man ska se upp med luftspalt med fästmassan längst in i innerhörnet. Min fråga är om jag (1) ska lämna nedersta raden av kakel på väggen och börja med golvet, så att golvklinkersen kommer längst in i hörnet eller om jag (2) ska sätta klart nedersta raden av kaklen på väggen först innan jag börjar med golvet? Vad tror ni är bäst?

Se ritning på vad jag menar;
Ritning som visar två alternativ för att sätta kakel och klinker i ett badrumshörn; alternativ 1 med klinker först, alternativ 2 med kakel först.

BirgitS
I vårt badrum har jag för mig att plattsättaren gjorde klart hela väggarna innan han började med golvet.

• Gilla
ptk
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Alla kör med olika tekniker vad gäller detta men själv kör jag enligt följande.

- Storformatplattor på både golv och väggar där man vill ha fogföljd mellan golv & vägg.
Börjar alltid med golvet för det är enklast för att få till fogföljden då brunn/duschzon/fall styr sättningen.

- Olika storlek på golv och vägg.
Sätter nästan alltid väggarna först för det är enklare att mäta till golvplattan än nedersta väggplattan.

- Vid 60x60 på väggarna kollar jag upp lägsta punkten på golvet och drar ett streck runt om på väggarna i våg 600mm från golvet och sen mäter jag vad de olika plattorna ska vara minus 1mm och kapar till hela nedersta skiftets plattor då det oftast är vinkelslip som gäller vilket tar lite tid.
När alla är tillkapade sätter man enkelt vägg för vägg genom att med små kilar kila upp nedersta plattraden att stämma med strecket man ritat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.