Okej! Alla andra funderingar jag haft har ni hjälpt till med hitils så testar denna med!

Gör ett badrum i ett litet attefall så budget som möjligt men vill ändå inte duschkabin.

Plastmatta på golv tänkte jag använda som ytskickt men vill strunta att spackla fall till brunnen.

planen är att göra en upphöjning till duschdelen (typ lägga en 2x2 över hela bredden på rummet och lägga matta över. Skulle de funka?

Inte lyft idén till min mattläggare än. Letar efter bilder för att visa han men svårt att hitta.

Har ni annars nå budget förslag så man slipper 1000 kg flyyspackel..
 
Låter som vansinne varför ska du göra så?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Är du i planeringsstadiet eller är bygget påbörjat?
 
Krilleman
Förlägga brunnen på högsta punkten är aldrig vägen att gå........
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
När vi byggde duschrum i en stuga (gammal utbyggd mannskapsbod) sågade vi fall i golvbjälkarna, kortlade där det behövdes och monterade golvspånet med typ samma mönster som en kuvertskärning.

Lite B jämfört med flytspackel men det fungerar.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Vågar inte säga om det går att göra helt regelmässig men en möjlighet är att bygga undergolvet av spån med fall. Alltså forma bjälklaget så att man får korrekt fall efter skivorna. Sen matta på spånet. Vid golvbrunnen kanske man behöver sänka ned skivan i bjälklaget lokalt och spackla.
 
Antar att du inte har 40 m² badrum så 1 ton spackel är nog inte nödvändigt nog närmre med 4 säckar om man kan spackla rätt med en gång
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T
Vadå strunta i spackel och varför yrar du om 1000 kg? Beroende hur stort ditt badrum är skulle jag tro att det går 100-200 kg flytspackel.

Dessutom kommer du aldrig att hitta en mattläggare som går med på din knasiga idé.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Plastmata som tättskikt är inte bra ide, dels så torka den ut och krymper då även och spricker mm.
 
T TheGame skrev:
Låter som vansinne varför ska du göra så?
Ah ser nu att det kan misstolkas.. alltså inte en upphöjning iform av en platå utan bara en upphöjning som en tröskel fast in till duschen och sen kommer mattan över så är de rakt överallt..
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Är du i planeringsstadiet eller är bygget påbörjat?
Gips på väggar och tak är på plats och spån på golv med hål för allt
 
Krilleman Krilleman skrev:
Förlägga brunnen på högsta punkten är aldrig vägen att gå........
Som sagt inte så jag menade.. blev lite otydligt formulerat. Typ som en tröskel intill duschen var tanken
 
Rickard. Rickard. skrev:
När vi byggde duschrum i en stuga (gammal utbyggd mannskapsbod) sågade vi fall i golvbjälkarna, kortlade där det behövdes och monterade golvspånet med typ samma mönster som en kuvertskärning.

Lite B jämfört med flytspackel men det fungerar.
Tack för tips men lite sent ute där då golvet är spånat men nästa gång:)
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Vågar inte säga om det går att göra helt regelmässig men en möjlighet är att bygga undergolvet av spån med fall. Alltså forma bjälklaget så att man får korrekt fall efter skivorna. Sen matta på spånet. Vid golvbrunnen kanske man behöver sänka ned skivan i bjälklaget lokalt och spackla.
Tack för tips!
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Antar att du inte har 40 m² badrum så 1 ton spackel är nog inte nödvändigt nog närmre med 4 säckar om man kan spackla rätt med en gång
Ahh kanske får bli så han räkna med 150-200 kg typ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.