Duttarmajster
C ccleaner skrev:
Men duttarmajster har rätt. Det är opraktiskt med heltäckningsmatta i vardagsrummet. Jag är så orolig att jag kommer ångra det
Du får göra en katastrofanalys, vad är det värsta som kan hända? Du ångrar dig och river bort mattan och lägger något annat golv :-)

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Gå och titta i olika butiker som har heltäckningsmattor! Nöj dig inte med annat än det du vill ha. Säg till golvfirman när de kommer att du ska tänka på saken ich känn dig inte pressad att beställa från dem bara för att de kommer hem till dig!

Olika mattbutiker har garanterat något lilafärgat. De kan förmodligen/säkert också tipsa dig om mattläggare.
Jag förstår. Så här ligger det till.
Denna firma kan fixa detta innan jul.
Den andra firman som har lila mattan har fullt upp och kan fixa det efter nyår alltså i Januari.
Men jag tror ändå det kommer bli snyggt med grått =)

Hemmakatten
Vänta till efter jul!:) Risken är att du ångrar dig.
Vi har absolut ingen inredning i vårt nya vardagsrum. Och det kommer inte bli klart innan jul. Men so what, det klarar man.

Jag hade heltäckningsmatta i de 3 sovrummen och hallen. Vid renovering lade jag in parkett i ett av sovrummen samt hallen vilket jag är enormt nöjd med! Tidigare blev jag irriterad av alla våta smutsiga fläckar efter skor och väskor. Visst kan man lägga skyddmattor vid dörren men hur snyggt är det?
Om du är trött på den slitna parketten kanske den går att slipa? Lasera i någon färg?
Köpa en stooor lös matta och lägga över det fula golvet?
Vad har du för golv i kokvrån?

Som någon skrev så höjer parkett värdet på lägenheten och är det en hyresrätt kanske du kan få hyresvärden att slipa golvet...

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Innan jag ens lägger heltäckningsmatta. Är det ok att göra det i en hyresrätt?

Ser i din andra tråd att du inte vill tömma vardagsrummet på möbler. Tror inte mattläggaren går med på att jobba under de de förhållandena!

Köp en lös matta och lägg in själv! Många heltäckningsmattor kan man få kantade och använda lösa. Fråga om du kan få den lila mattan kantad så du lätt kan lägga/ta bort den själv. Blir snyggt mot den grå soffan och de grå gardinerna.

• Gilla
eshus
  • Laddar…
C ccleaner skrev:
Innan jag ens lägger heltäckningsmatta. Är det ok att göra det i en hyresrätt?
Nej. Inte vinylgolv elelr något annat golv heller. I en hyresrätt är det hyresvärden som gör allt sådant. Du får inte slipa parkettgolvet heller. Det är det du betalar hyra för.

Men en lös matta av valfri storlek får du lägga, den kan du fästa med dubbelhäftande tejp i hörnen om det behövs.

• Gilla
Hasse Lyckman
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej. Inte vinylgolv elelr något annat golv heller. I en hyresrätt är det hyresvärden som gör allt sådant. Du får inte slipa parkettgolvet heller. Det är det du betalar hyra för.

Men en lös matta av valfri storlek får du lägga, den kan du fästa med dubbelhäftande tejp i hörnen om det behövs.
Men då kan man ju lika gärna köpa en matta som täcker hela golvet. Det kan de väl inte neka mig till???

Anna_H Anna_H skrev:

Man får visst ha heltäckningsmatta
https://www.residencemagazine.se/detta-galler-for-dig-som-vill-gora-om-din-hyresratt/

Lägg in mattan själv!

Beställt online eller från godtycklig butik och gör sen jobbet själv, dock smidigt med ett par extra händer. Är nog det lättaste renoveringsarbete jag gjort hittills.

Bara skära längs med väggarna med en matkniv och sen sätta dubbelhäftandetejp längs med kanterna. Om det ska blir riktigt snyggt ta bort golvlisterna först och sätt ditt dem igen efter att mattan är på plats så att du inte ser något av kanten på mattan.

C ccleaner skrev:
Men då kan man ju lika gärna köpa en matta som täcker hela golvet. Det kan de väl inte neka mig till???
Precis! Om du lägger den ovanpå det befintliga så att det är lätt att återställa.

Anna_H Anna_H skrev:
Precis! Om du lägger den ovanpå det befintliga så att det är lätt att återställa.
Men vad blir det för skillnad om jag köper heltäckningsmatta eller en måttbeställd matta som täcker hela golvet, det blir ju ändå samma sak..?

Så länge du kan återställa när du flyttar så är det inget problem. Så matta med lite dubbelhäftande tejp borde inte vara ett problem, heltäckningsmatta som limmas fast är nog ingen bra idé.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi har precis fixat till ett rum, med bl.a. nya tapeter och nytt golv. Ett gammalt fult och slitet furugolv byttes ut mot en heltäckningsmatta, något vi från början inte ens hade en tanke på . Än så länge är vi helnöjda, hög mysfaktor och mycket varmare golv. Vi valde en gråaktig nyans som skiftar lite beroende på hur luggen ligger.

Jag vill nog lägga mattan själv. Blir ju mycket billigare för mig oxå.
Men jag vet inte hur man gör
Är det svårt? Måste man limma eller kan man tejpa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.