Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Gör mig en takfotsgesims

1. D
    Medlem · 129 inlägg

Drburr

Medlem
    Är dags att göra något åt den gamla serponitputsen på huset. Tanken i början att bara stänkputsa över det gamla byttes till att kanske göra lite släta omfattningar runt fönster o dörrar, till profilerade omfattningar. Och om mannu ändå håller på ska jag fnimig ha takfotsgesims med. Huset, byggt på 40 talet i lättbetong är rätt mottagligt för detta med en stor takkupa på framsidan och balkong. Lite frontespis liknande, så känns som att huset saknar lite lull-lull.

tanken var först att använda profilen från mina föräldrars hus, det även byggt 1946 i kalksten. Släden/katten finns fortfarande kvar. Dock gifte sig inte profilen med mitt hus så fick hitta på eget i slutändan.

en gammal katt:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    CFD2A92F-DE14-440C-B552-8D2BC1DD2354.jpeg

Min profil slutade i denna:
    6A51DD15-414E-4EEB-8263-DA9E37A97836.jpeg

En släde eller katt tillverkades och profilblecket skruvades fast. Hädanefter kommer jag att referera till denna som ”katt”.
    F7E16480-76B2-4BEE-A8E8-C0D29E553141.jpeg

Som man ser på bilden har jag byggt ut gesimsen med lättbetong 15*20*60 cm grovt tillyxad. Denna är fäst i fasaden med dubbellimmad tunnfogsbruk (skitstarkt) och sedan har jag slagit in armeringsjärn genom stenen och in i stommen som lite säkerhet.
    Banor är satta av läkt, den nedra får man vara noggran med då den styr katten både vertikalt och horisontelt, den övre är mothåll och behöver bara stämma horisontelt. En krokig sims är kanske lite charmig, men skämmas får man och har ingen lärling att skylla på heller.

Allt grundat med lågalkaliskt bruk, (numera är både finjas och webers grundningsbruk lågalkaliska)
    37D061A3-7C4C-4F9E-994D-6803D5A2C138.jpeg

framtill detta har det tagit mig tre veckor av pyssel på helger o kvällar med att bygga låda till takfoten, såga o limma block sätta banor och klia mig i nacken. Om momenten fram tills detta är tråkiga och slitsamma är det som ligger framför mest avslappnande och jäkligt kul, att se simsen växa fram. Första påslaget i helgen såg ut såhär:
    C982DFD2-D4D2-4F37-98DE-46C522A506E8.jpeg

Ser inte så imponerande ut, bruket måste vara löst när man ska få det att hänga upp och ner, så påslagen blir inte tjockare än 4-5mm max. Kör på vanligt mur & puts c som har hyffsat grov ballast fram till de sista 2 påslagen då jag tar vanligt putsbruk. Helst finjas då denna är lite segare och ger finare yta.

och ikväll var jag ute en stund och började med andra påslaget, barnen somnade sent så fick bara med mig en tre meter.

ADA1DE95-EE2E-494A-BC26-2685EA3D80C8.jpeg

Båda hålkärlen är nu synliga och alla linjer kan skönjas, härifrån är det antagligen 3-4 påslag kvar innan färdig yta. Tålamodskrävande, men jäkligt kul pyssel.

Redigerat 16 maj 23:00
  2. D
    Medlem · 129 inlägg

Drburr

Medlem
    Fick igår på tredje påslaget. Ser hyffsat ut så redan nu så kommer försöka mig på att slå sista tunna för ytan redan imorgon. Sålänge alla linjer är tydliga och inga hål och revor är större än 2-3 mm klarar det sig. Det som kan bråka är hacken i den nedersta delen av simsen, bruket behöver vara väldigt löst i sista påslaget så kanske inte fyller upp detta. Inte hela världen om detta sker, blir bara ytterligare en stockning.
    43CB28FB-DBA8-4E3B-B42A-14C446F3560B.jpeg

• Laddar…
  3. D
    Medlem · 129 inlägg

Drburr

Medlem
    Sista påslaget i lördags, fick komplettera lite på nedersta listen där inte alla hack försvann. I övrigt gick det helt ok.
    FDE24D3F-1C0B-4AD4-BB5B-283F4ECE8260.jpeg

därefter lämnade jag allt ett dygn, sen revs alla banor bort och hörn o småsår skavdes fram. Man får använda en stållinjal, bockad plåt eller liknande. Sålänge det är rakt och vasst funkar det.

därefter blandade jag upp lite kalkslam, har två säckar vanlig murkalk i 50 l vatten ståendes. Sålänge det är vatten i karet är hållbarheten på detta i princip oändlig. Första strykningen måste göras inom tre dygn efter att putsen är på, annars binder det sämre.
    667D1CF5-B0DD-4644-B658-45182AF9F4E3.jpeg

Förgade in det med pigment, är allergisk mot kritvitt. Var ju ansett som hälsovådligt i Visby gudbevars, förvisso på 1800 talet men ändå. Kör på något åt antikvitt/ sandsten istället.
    28867DAB-E228-42B0-8D42-D4DA18EC4F4D.jpeg

en dutt guldockra och en nypa bränd umbra. Köper från claesons om nån undrar, halva priset av Nitor.

Spär sedan med vatten tills kalken precis täcker tummnageln, hellre för tunt än för tjockt, då det kan tänkas släppa från underlaget och/eller spricka annars. Då det är kc bruk under så slänger jag i en nypa vit cement. Ren kalkslam vill inte riktigt bita annars. Första strykningen:
    C98FA8E0-A431-4330-82B2-30B6E4E632F8.jpeg

Tar några timmar innan man ser resultatet:
    FA62DFBE-2662-4C7F-A24B-B7901B624195.jpeg

Brukar krävas en tre strykningar innan man har full täckning, och kalken bör vattnas med en fin dimma nån gång under dagen i tre dygn för att härda ordentligt.
    så är lite pill med kalslam, men å andra sidan betydligt billigare än silikat eller ren kc-färg. Och man kan känna historiens vindar vråla en i ansiktet när man står och målar på det.

förhoppningsvis är tråden till hjälp för någon, gesimsdragning är inte svårt, dock måste man kunna slå på bruk. Kan funka med nån form av tratt eller bruksspruta, men det får någon annan testa.

Redigerat 24 maj 17:04
  4. Klaugust
    Renoveringsnovis · Österlen · 466 inlägg

Klaugust

Renoveringsnovis
    Mycket fint! Misstänker att det inte är första gången du gör detta? :p

5. D
    Medlem · 129 inlägg

Drburr

Medlem
    Tack!
    Mja, har väll hänt nån gång förut =) Dock väldigt sällan man får göra från scratch, Så passade på hemma hos mig iallafall.

6. D
    Renoverare · Stockholm · 1 180 inlägg

Dublin

Renoverare
    Grymt kul och inspirerande att se gamla hantverk "in action" och med i princip med steg för steg beskrivning! Bra jobbat och hoppas på fortsättning i tråden med resten av fasaden.

Jag tycker definitivt att denna tråd borde ligga under byggnadsvård istället så vi som är intresserade av gamla hus och äldre byggnadsmetoder kan hitta tillbaka till den. Moderator?

7. nino
    Renoverare · Dalarna · 12 777 inlägg

ninoPremiumikon: Hand

Renoverare
    Du får gärna prova lära oss slå på bruk också?
    Ska putsa en del i sommar har jag tänkt, ska bla mura igen en garageport och flytta en dörr, plus putsning av sockel.

8. F
    Renoverare · Älvsborg · 101 inlägg

frollic123

Renoverare
    Jag sitter och dreglar... Fantastiskt fint jobbat!

• Laddar…
  9. D
    Medlem · 129 inlägg

Drburr

Medlem
    Ska göra mitt bästa=) Annars var slevdragen puts det som gällde förr. Nymodigheter som slätskurat kom först på 1700-talet har jag hört:rofl:

10. D
    Medlem · 129 inlägg

Drburr

Medlem
    Tack!
    Har ju dykt upp lite trådar om gesimser, så tänkte visa hur jag löste det på vårat hus. känns lite tråkigt när man rör sig i gamla villakvarter och ser hus där gesimserna blivit bortrationaliserade vid renoveringar.
    Det största hindret är antagligen kostnaden. Har lagt runt 50-60 timmar på gesimsen på baksidan av huset (inkl lite snickerijobb med att bygga in delar av takfoten). Försvinner ju nån timma på att plocka fram o tillbaka maskiner och verktyg när man har 2-3 timmar per kväll. Blir lite effektivare på hela dagar så säg 90-100 timmar på hela huset om jag gjort detta på jobbet. Vilket skulle landa på någonstans mellan 80-90kkr för arbete och material.

De flesta väljer då hellre att skrota fasadutsmyckningar och det hade nog jag också gjort i ärlighetens namn.

Så hoppas med denna tråd att nån vågar sig på att göra detta själv istället. Är egentligen knepigare att putsa ett badrum rakt (kan någon det?). Tröskeln är dock det där med att få på bruket.

Redigerat 25 maj 18:43
  11. Maria T
    Nöjd · Stockholm · 1 157 inlägg
    Tycker också den hör hemma i byggnadsvård. Kanske @Marlen Eskilsson kan vara behjälplig?

• Laddar…
  12. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 939 inlägg
    Nu när ni har skrivit i tråden så kommer ni automatiskt att få notiser om när något nytt har hänt.

Personligen tycker jag att den passar lika bra i Socialt & projekt som i Byggnadsvård. Fördelen för TS med att ligga i Socialt & projekt är att man kan gå tillbaka och editera obehindrat. TS får bestämma, jag kan flytta, inga problem

13. nino
    Renoverare · Dalarna · 12 777 inlägg

ninoPremiumikon: Hand

Renoverare
    @Marlen Eskilsson det går inte att lägga en "tråd" i byggnadsvård som går hit som en länk?

14. D
    Medlem · 129 inlägg

Drburr

Medlem
    tror jag rättat till de flesta stavfelen i mina tidigare inlägg, så om den anses passa bättre i byggnadsvård har jag inga problem med att den flyttas dit

15. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 788 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Riktigt snyggt: Du har inte en mer utzoomad bild på huset så man kan se hela fasaden inklusive takfoten ? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.