Hej,

vi ska bygga nytt badrum med microcement som ytskickt i (kanske)hela badrummet.
Enligt GVK är detta inget märkvärdig så länge tätskiktstillverkaren har med microcement i bruksanvisning osv.
Är det någon som vet vilka system (Knauf, Kiilto, etc. ) funkar här?

Dessutom så undrar jag hur era erfarenheter med microcement är i kombination med egen brunn, blir det lätt färgförändringar i duschen?

tacksam för svar :D

/Nico

Nu är jag absolut ingen expert på badrum.
Men jag tycker ditt svar du har fått är helt bakvänt.

Hela grejen är väll att det ska finnas ett godkänt tätskick, sen om det är kakel, målat, microcement, bambu eller annan exotisk ytskick på detta har väll inte med tätskikts tillverkaren att göra.
Det är väll den som gör ytskicket som ska kunna informera hur det ska monteras för att sitta som det ska.

Men jag har haft fel förr :cool:

Hej,

håller med dig men enligt GVK ska tillverkaren av tätskikten i alla fall nämna microcement som lämplig ytskikt.

/Nico

Nja, finns ju ingen kakeltillverkare som beskriver ingående hur det ska fästas i ett badrum inkl vilket tätskikt,
Är ju tätskiktsleverantören som ska godkänna ytskiktet för att dom ska kunna garantera hållbarheten, så så bakvänt tycker inte jag att det är i alla fall.
Sen kanske vi ska skilja på att bara få fäste med produkten, kontra att det även ska vara fuktskyddat som i ett badrum.
Microcement är ju inte bara för badrum.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Möjligt, men kakel/klinker/fog är ju inget fuktskydd, det är ju "bara" fint slitskydd.
Blir lite nyfiken hur dom resonerar

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Möjligt, men kakel/klinker/fog är ju inget fuktskydd, det är ju "bara" fint slitskydd.
Blir lite nyfiken hur dom resonerar
Microcement kommer aldrig ta ngt ansvar för tätskiktet, bara att du fått fäste på oavsett underlag.
Tätskiktsleverentören tar såklart ansvar för tätskiktet, under förutsättning att microcement är en del i deras godkända ytskikt! Ser inte problemet, är väl bara för TS att ringa några tillverkare av tätskikt och fråga om deras produkt är ok ihop med microcement!?

Det är bara kolla med en tätskikts leverantör, dom kan säkert skicka ett utlåtande.

Sist jag hörde något, så tätskiktade man som vanligt efter det så bredspackla tätskiktet med fix. Sedan kan man applicera microcement.

• Gilla
Cdalsland och 1 till
  • Laddar…
Puffar denna tråd.
Ngn som vet vad som gäller idag?

Funderar just nu över samma sak. Hittade dessa rekommendationer hos en leverantör, verkar vara baserat på att de själva hört av sig till olika tätskikts-leverantörer och frågat.

• Gilla
Vilot
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.