Hej,
Inget gör mig mer nojig som husägare än tanken på mögeluppkomst.
I samband med renovering av hela köket uppstod ett bra tillfälle att ta tag i krypgrundens brister.
Enligt besiktningsmannen förekommer det "sparsamt" med byggspån och rekommenderade en uppstädning av organiskt material förstås.
Men min fråga är hur petig jag måste vara med städningen och vad är realistiskt ärligt talat? Jag förstår att noll organiskt material är det enda rådet som gäller från en besiktningsman för att frånsäga sig allt framtida ansvar vid ett problem med grunden orsakat av organiskt material.
Jag har tagit två bilder som visar hur det ser ut. Jag har städat ur och grovdammsugit hela grunden.
Hade ni lagt ut en åldersbeständig byggplast på denna grund i dess skick?
MVH Jimmy
Här ser man något litet spån.
Inget gör mig mer nojig som husägare än tanken på mögeluppkomst.
I samband med renovering av hela köket uppstod ett bra tillfälle att ta tag i krypgrundens brister.
Enligt besiktningsmannen förekommer det "sparsamt" med byggspån och rekommenderade en uppstädning av organiskt material förstås.
Men min fråga är hur petig jag måste vara med städningen och vad är realistiskt ärligt talat? Jag förstår att noll organiskt material är det enda rådet som gäller från en besiktningsman för att frånsäga sig allt framtida ansvar vid ett problem med grunden orsakat av organiskt material.
Jag har tagit två bilder som visar hur det ser ut. Jag har städat ur och grovdammsugit hela grunden.
Hade ni lagt ut en åldersbeständig byggplast på denna grund i dess skick?
MVH Jimmy
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man något litet spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Marken består av jord/ sand och upplevs som torr. Fuktkvoten mättes stickprovsvis i bjälklagets undersida till 16-19%
Men bildas det inte kondens under byggplasten? Vad händer då med det lilla spånet som finns?
- Min plan är att städa markytan ren. (Vilket jag tycker att jag gjort, se bilderna)
- Sedan ska jag lägga ut åldersbeständig byggplast och upp en bit mot grundmurarna.
- I framtiden har jag tänkt installera en hygrostatstyrd krypgrundsavfuktare med möjlighet till undertrycksventilation samt med tillhörande rörsystem för spridning av torrluft monteras i grunden. Ventiler i grundmuren tätas i samband med installationen.
Men bildas det inte kondens under byggplasten? Vad händer då med det lilla spånet som finns?
- Min plan är att städa markytan ren. (Vilket jag tycker att jag gjort, se bilderna)
- Sedan ska jag lägga ut åldersbeständig byggplast och upp en bit mot grundmurarna.
- I framtiden har jag tänkt installera en hygrostatstyrd krypgrundsavfuktare med möjlighet till undertrycksventilation samt med tillhörande rörsystem för spridning av torrluft monteras i grunden. Ventiler i grundmuren tätas i samband med installationen.
Produkter som diskuteras: "krypgrundsavfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Antar att det såg hyfsat ut, annars hade flera skrivit ganska omgående förmodligen. 
Nu ligger det åldersbeständig byggplast. Blev riktigt bra.
Ska även isolera om vissa delar av vattenrören så att de håller sig fint.
Nu ligger det åldersbeständig byggplast. Blev riktigt bra.
Ska även isolera om vissa delar av vattenrören så att de håller sig fint.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Jag tror du nojjar i onödan =) Lägg ut plasten=bra det ska bli kondens på undersidan, där den hör hemma.
Men vänta med dina andra planer. Lägg ner en billig hygrometer och titta lite i sommar. Är det mer än 70% i flera veckor så kan du fundera vidare. Mögel växer bara när ALLA kriterier är uppfyllda, dvs
1.fukthalt över 65-70%, (i luften)
2 temp över 10C (alltså låg tillväxtmöjlighet under stora delar av året)
3 under tillräckligt lång tid.
Hastigheten på tillväxten påverkas av tid/fukt/temp
Finns ett bra diagram över detta om du googlar.
Att isolera vattenledningen är bra, men är fukthalten låg så kommer det inte kondensera särskilt mycket. Alla vattenrör samlar kondens på sommarens varmaste dagar. Titta under diskbänken i slutet av Juli =)
Men vänta med dina andra planer. Lägg ner en billig hygrometer och titta lite i sommar. Är det mer än 70% i flera veckor så kan du fundera vidare. Mögel växer bara när ALLA kriterier är uppfyllda, dvs
1.fukthalt över 65-70%, (i luften)
2 temp över 10C (alltså låg tillväxtmöjlighet under stora delar av året)
3 under tillräckligt lång tid.
Hastigheten på tillväxten påverkas av tid/fukt/temp
Finns ett bra diagram över detta om du googlar.
Att isolera vattenledningen är bra, men är fukthalten låg så kommer det inte kondensera särskilt mycket. Alla vattenrör samlar kondens på sommarens varmaste dagar. Titta under diskbänken i slutet av Juli =)
Tack för svar.
Jag ska ner i grunden och kika hur det ser ut i helgen. Har haft ett kök och installera och göra klart.
Men det är bra att få skriva av sig och reflektera över saker som gnager. Nu kan jag förstå att det inte är någon panik med avfuktare. Man har ju bara varit så orolig att det ska ha varit något problem med grunden. Sen är det såklart olika företag som rekommenderar lösningar som kan hjälpa till att hålla huset friskt.
Sikta mot stjärnorna och landa i trädtopparna bruka vara en bra devis
Jag ska ner i grunden och kika hur det ser ut i helgen. Har haft ett kök och installera och göra klart.
Men det är bra att få skriva av sig och reflektera över saker som gnager. Nu kan jag förstå att det inte är någon panik med avfuktare. Man har ju bara varit så orolig att det ska ha varit något problem med grunden. Sen är det såklart olika företag som rekommenderar lösningar som kan hjälpa till att hålla huset friskt.
Sikta mot stjärnorna och landa i trädtopparna bruka vara en bra devis
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Råttor ätit isolering i krypgrunden
Isolering -
Plåtar i krypgrunden
Grund & Markarbeten -
Bör man ha en isolerad inspektionslucka till krypgrunden från källare?
Grund & Markarbeten -
Tips om Fukt i krypgrunden
Grund & Markarbeten -
Tryckimpregnerat virke i krypgrunden
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur