8 118 läst ·
41 svar
8k läst
41 svar
Gnistskydd vinkelslip mm
Medlem
· stockholms län
· 271 inlägg
Verkar som fjädern som sitter i låskistan hade en livslängd, på två dörrar på ett år slutade låskolven dras in när man tryckte ner handtaget, det fanns ingen förbindelse mellan dem längre. Nu har jag bytt alla, men det kommer ta länge innan jag litar på en dörr till 100% igen. Annars kör jag också vinkelslipen utomhus mest.T toolman77 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 916 inlägg
Det här är lite intressant, och något jag själv funderat över .. Jag själv har ju ett garage som det "vinkelslipas" i regelbundet..
Nån borde ju testat det?
Nån borde ju testat det?
Jo, det gör man!V vedklyv skrev:
Känner inte någon som inte svetsar eller slipar i sitt garage. Granne med mig, ligger en gammal fabrik som numera hyrs ut till bilägare som både svetsar och slipar så det står härliga till. Peppar peppar, än så länge ingen brand. Glömde säga att golven är av trä! Försiktig skall man vara. Men någon måtta får det också vara.
I min ungdom byggde jag och en kompis en motorlyft. Fyrkantsprofilerna kapades med vinkelslip. Efter en stunds kapande, började kompisen tjuta villt -det brinner! Och det gjorde det... mellan hans ben!
Till TS. Håll det hyfsat rent och rikta gnistsprutet dit minst brännbart finns. Du kan även ställa en gipsskiva e.dy. framför brännbart så minskar risken ytterligare.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Tror ingen menar på att man absolut inte får men går man kursen Heta Arbeten så inser man snabbt att det är mycket man oftast inte ens tänker på och som kan ställa till det vid ev försäkringsärende också. Det är tyvärr allt för få som tänker framöver och förbereder små enkla saker som kan förhindra tråkiga händelser..........
Använd en brandfilt.
Det funkar utmärkt.
För några år sedan skulle jag ut o segla med min brors båt.
Fick såklart fel nyckel så jag sågade av låset med vinkelslip. Lade en brandfilt som skydd för skrovet, o det funkade bra.
Det funkar utmärkt.
För några år sedan skulle jag ut o segla med min brors båt.
Fick såklart fel nyckel så jag sågade av låset med vinkelslip. Lade en brandfilt som skydd för skrovet, o det funkade bra.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 916 inlägg
Jag kör vinkelslipar utomhus. Har inget utrymme inomhus där jag vågar använda dessa. Så länge det inte varit en extrem torrperiod tror jag det ska mycket till innan en gräsmatta tar fyr på grund av "vinkelslipgnistor".P Pettttter skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Tänk alla vi som lagar bilar..............hur det har slipats och kapats genom åren i alla möjliga garage. Själv har jag inte lyckats med nåt förutom med en kompis som lagade en volvo 240. Vid skärmkantsbytet så tog det fyr inne i bilen..........minns dock inte om det primärt var rondellen som gjorde det eller svetsen. Rimligen det senare.......
Jag brukar nämna att jag brukar stå och svetsar i skruvstycket på min träbänk då de kurserna.S Stefan1972 skrev:
Den är ju så indränkt i olja så det kan ju ryka lite oxså, men där där det är mest kolat vill det inte ta sig. ryker mest. Betongväggar!
Är i övrigt oerhört försiktig i okänd miljö.
Det effektivaste är en genomvåt Rockwool isolerskiva som man fångar alla gnistor i.
Näst bäst är våt Gullfiber.
Näst bäst är våt Gullfiber.
Redigerat:
Jag kör mycket vinkelslip, mestadels i garaget men händer ju att annat ska göras.
Det jag skyddar är glas, de ser inte allt för roliga ut om man blästrar dem och brukar se till att inte köra rakt ner i papperskorgen.
Annars räcker väl nästan vilket skynke som helst, blir ju mest när man slipar.
Kapar man saker kan man ju oftast ställa sig i vägen och träffa sig själv. Är det inte i verkstan så är det ju inte så ofta några större saker som ska kapas.
ev så lyxar jag till det med ett läderförkläde, men det är sällan.
Sedan är det ju olika hur man uppfattar en liten brand också. Vet man om risken kan man ju oftast släcka med handen om det skulle vara så. Värre med svetsen när lågorna kan stå upp till taket när man tar av sig masken (bara hänt en gång och då var pulsen ganska hög....) Men då var det ju ett idiotiskt beslut av mig att svetsa mot de delarna utan att röja det som fanns bakom.
Kort sagt är man det minsta orolig för att man inte skulle kunna hantera ev följder är det kanske läge att leja bort ett sådant jobb.
Själv tycker jag att utomhus känns riskablare. en gräsbrand är inte att leka med om man blir överraskad.....
Det jag skyddar är glas, de ser inte allt för roliga ut om man blästrar dem och brukar se till att inte köra rakt ner i papperskorgen.
Annars räcker väl nästan vilket skynke som helst, blir ju mest när man slipar.
Kapar man saker kan man ju oftast ställa sig i vägen och träffa sig själv. Är det inte i verkstan så är det ju inte så ofta några större saker som ska kapas.
ev så lyxar jag till det med ett läderförkläde, men det är sällan.
Sedan är det ju olika hur man uppfattar en liten brand också. Vet man om risken kan man ju oftast släcka med handen om det skulle vara så. Värre med svetsen när lågorna kan stå upp till taket när man tar av sig masken (bara hänt en gång och då var pulsen ganska hög....) Men då var det ju ett idiotiskt beslut av mig att svetsa mot de delarna utan att röja det som fanns bakom.
Kort sagt är man det minsta orolig för att man inte skulle kunna hantera ev följder är det kanske läge att leja bort ett sådant jobb.
Själv tycker jag att utomhus känns riskablare. en gräsbrand är inte att leka med om man blir överraskad.....
Förresten mdet här med varvtalsreglering, det borde få ner gnistfloden rätt rejält att dra ner RPM från 11000 till 3000? Då är bara frågan, pallar man kapa tex en stålprofil eller rundstav på någon cm med 3000 RPM?
Alltså, generellt så har jag aldrig förstått grova sågklingor till olika sågar för att kunna jobba snabbt när det gäller hemmapul. Har aldrig haft så bråttom att jag hellre tjänar några sekunder än får ett perfekt snitt. Men har nästan ingen erfarenhet av vinkelslip, handlar det inte om sekunders skillnad utan mycket mer?
Alltså, generellt så har jag aldrig förstått grova sågklingor till olika sågar för att kunna jobba snabbt när det gäller hemmapul. Har aldrig haft så bråttom att jag hellre tjänar några sekunder än får ett perfekt snitt. Men har nästan ingen erfarenhet av vinkelslip, handlar det inte om sekunders skillnad utan mycket mer?