23 913 läst ·
37 svar
24k läst
37 svar
Glykol i motorolja BRÅDSKANDE
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 625 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 625 inlägg
Men dessa lager skadas så fort?hokanp skrev:
2-3 mil och 9 timmar senare byttes olja och oljefilter.
Lagren sitter ju inte direkt utanpå så det är tufft att få igenom att de skall kolla lagren.
Sen kan ju månen oxå ramla ner....
Ingen fara med lagren i motorn...inget att bekymra sig över.
Ingen fara med lagren i motorn...inget att bekymra sig över.
Lär inte ha hänt något på en så kort sträcka och så lite glykol.
Tre mil med en sån liten skvätt, inget att oroa sig för.
Varför inte be en märkesverkstad föreslå en åtgärd? Säger dom "riv hela skiten" så har man ju en rätt bra sits mot macken.
Samtidigt är det ju väldigt svårt att bevisa att ev skador på ett lager skulle bero på just glykolen.
Samtidigt är det ju väldigt svårt att bevisa att ev skador på ett lager skulle bero på just glykolen.
hokanp>Klipper in...
"Jag hade krävt att de hade kollat ram och vevlager. Glykol har en mycket starkt slipande funktion på dessa."
Exakt hur ser den "slipande" effekten ut? Att glykol kan nedsätta oljans smörjande effekt köper jag men att den skulle slipa dvs mekaniskt bearbeta lager tror jag exakt noll på.
Finns noll chans att se utanpå lager hur de mår utan det är alltså en total demontering av motorn med ditt förslag och då kan man lika gärna byta både vev och ramlager samt givetvis alla packboxar. Rätt korkat så att säga att inte byta det om man haft isär det.
Och är vi ändå där så byt oljepump med, dvs totalrenovera motorn trots att det inte behövs??? Är det ens vettigt?
Tappa ur oljan och byt filer, komplettera om så önskas med en invändig motortvätt (som jag tycker är rätt bra) så är problemet ut världen.
Lager rasar inte på 2-3 mil med så små mängder vatten eller glykol i 4 l olja.
/Kent
"Jag hade krävt att de hade kollat ram och vevlager. Glykol har en mycket starkt slipande funktion på dessa."
Exakt hur ser den "slipande" effekten ut? Att glykol kan nedsätta oljans smörjande effekt köper jag men att den skulle slipa dvs mekaniskt bearbeta lager tror jag exakt noll på.
Finns noll chans att se utanpå lager hur de mår utan det är alltså en total demontering av motorn med ditt förslag och då kan man lika gärna byta både vev och ramlager samt givetvis alla packboxar. Rätt korkat så att säga att inte byta det om man haft isär det.
Och är vi ändå där så byt oljepump med, dvs totalrenovera motorn trots att det inte behövs??? Är det ens vettigt?
Tappa ur oljan och byt filer, komplettera om så önskas med en invändig motortvätt (som jag tycker är rätt bra) så är problemet ut världen.
Lager rasar inte på 2-3 mil med så små mängder vatten eller glykol i 4 l olja.
/Kent
Vare sig vatten H2O eller glykol (OH)CH2CH2(OH) har någon slipande funktion.
Oljemolekylerna är betydligt större (och oljefilmen minst hundrafalt tjockare), så det finns ingen risk.
Jag har ingen koll på vilka underbara tillsatser det finns i glykol, antagligen finns det en handfull grejer för att stoppa korrosion och annat. Jag tvivlar på att dom skulle vara slipande, men vet faktiskt inte.
Jag skulle nog inte vara orolig, jag tror att den skitiga oljan i sig, i slutet av bytescykeln är betydligt mer skadlig.
Oljemolekylerna är betydligt större (och oljefilmen minst hundrafalt tjockare), så det finns ingen risk.
Jag har ingen koll på vilka underbara tillsatser det finns i glykol, antagligen finns det en handfull grejer för att stoppa korrosion och annat. Jag tvivlar på att dom skulle vara slipande, men vet faktiskt inte.
Jag skulle nog inte vara orolig, jag tror att den skitiga oljan i sig, i slutet av bytescykeln är betydligt mer skadlig.
...och om det var så att motorn ev. rasar efter 9 mil (eller vad det nu var) körning med 3 msk glykol så kan man ju fråga sig hur en sån bil har klarar sig över huvud taget?:eek:
Om vi hällde i diamantspån (eller vad som nu månde ha en våldsamt slipande effekt) och körde i tio mil så kan jag köpa argumetet att det skall tvättas men om oljan nu är bytt??? RIMLIGHET? Den är väl inte gjord av kex?
Om vi hällde i diamantspån (eller vad som nu månde ha en våldsamt slipande effekt) och körde i tio mil så kan jag köpa argumetet att det skall tvättas men om oljan nu är bytt??? RIMLIGHET? Den är väl inte gjord av kex?
Ännu fler "experter" som tror sig veta. Om det har skadat motern syns detta direkt då man tar ner ett ram eller vevlager, men det vet väl ni "experter" redan. TS, det är din motor, gör vad du vill. Jag vet vad jag hade gjort. Skulle kunna göra en lång utläggning varför glykol är så skadligt men ni som "tror" vet väl redan detta. Har väl renoverat ett hundratal motorer just bara för "lite" glykol i motorn.
Redigerat av moderator: