Har ett hus med mekanisk frånluft och det sitter ventiler i dom flesta rum. Nu har jag märkt att på alla fönster så har dom i ovankant valt att lämna 5-6cm utan fönsterlist, behöver det vara så? När det är kallt ute så blir det lite dragigt där och det känns lite onödigt när det finns ventiler där jag ju kan välja hur mycke luft jag vill ha in. Huset är från 78 och det är 2-glasfönster.

/Micke

Har du kopplade fönster ? Dvs såna man delar och putsar mellan?
Då kan det vara så att de lämnat glipan pga att det annars blir kondens mellan rutorna.

Japp det är kopplade fönster. Då är det nog bäst att låta den vara Mao.

Tack!

För att förtydliga det Verktygsgurun skrev:

Öppningen för ventilation skall vara mellan bågarna/rutorna i de kopplade fönstren.
Mellan den inre bågen och rummet skall det vara tätt, dvs det skall inte dra in i rummet.
Mellan bågarna sätter man gärna en s.k. dammlist, dvs en tätningslist av flätad textil, som släpper igenom luft, men stoppar damm och smuts.
Att använda vanliga tätningslister och lämna en bit otätad i ovan- och nederkant är ett enklare sätt att åstadkomma samma sak.

Mellanrummet mellan rutorna behöver luftas för att det alltid kan läcka ut fukt, genom träbågen eller springor, som kan kondensera mot den svalare ytterrutan. Så denna fukt skall ventileras ut.

Oj vad omständligt jag skriver :o

KnockOnWood skrev:
För att förtydliga det Verktygsgurun skrev:

Öppningen för ventilation skall vara mellan bågarna/rutorna i de kopplade fönstren.
Mellan den inre bågen och rummet skall det vara tätt, dvs det skall inte dra in i rummet.
Mellan bågarna sätter man gärna en s.k. dammlist, dvs en tätningslist av flätad textil, som släpper igenom luft, men stoppar damm och smuts.
Att använda vanliga tätningslister och lämna en bit otätad i ovan- och nederkant är ett enklare sätt att åstadkomma samma sak.

Mellanrummet mellan rutorna behöver luftas för att det alltid kan läcka ut fukt, genom träbågen eller springor, som kan kondensera mot den svalare ytterrutan. Så denna fukt skall ventileras ut.

Oj vad omständligt jag skriver :o
Förtydligandet var på sin plats...precis så är det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.