Hej,

Bygger en gäststuga på 45 kvm och hantverkarna har glömt att sätta syllpapp under innerväggarna. Under ytterväggarna finns det dock.

Hur illa är detta? Mycket besvärligt att ändra det nu dessvärre.

Vad står dom på?
Betongplatta med isolering under??

Det stämmer. En sambla massa makadam, 200 mm cellplast, 10 cm betong. Golvvärme finns om det spelar roll.

Spontant så låter det ju osannolikt att det skulle finnas någon fukt i betongplattan som kan vandra upp i syllen, iom. cellplasten. Det skall väl möjligen vara nu under bygget, om plattan inte har torkat ut helt ännu. Det kan finnas fukt i betongen i bortåt 6 månader.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Kan du inte lyfta syllen nån millimeter med domkraft och skjuta under pappen? Trähus kan ju röra sig lite.

Det är helt i sin ordning, förvisso kan det som "hempularen" skriver finnas en viss fuktighet i plattan kvar men den torkar ur efter hand. Någon ny fukt underifrån som kan äventyra dina innerväggar blir det sannolikt inte med den konstruktionen.
Personligen skulle jag inte oroat mig för något.

Förresten vad har dom för reglar? Trä eller stål?

Redigerat:
Träreglar. Lyfta med domkraft kommer inte att fungera.

Oavsett att det är trä så är ju sannolikheten för att du skulle få fukt upp i väggens konstruktion med 200mm cellplast under betongen är ju försvinnande lite så lev med det.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag lever med det. Tack för input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.