20 056 läst ·
48 svar
20k läst
48 svar
Glömt dra ur motorvärmarsladden? Förebygg skador med enkel lösning.
Det där knepet använde jag mig av när jag var deltidsbrandman. Funkade bra tills larmet gick för tredje gången samma natt. Backspegeln förlorade :/PNO skrev:
Eller så tillämpar man bara ett gammalt brandmansknep och lägger sladden över vänster backspegel så att man säkert ser den när man kliver in i bilen.
Har motorvärmare i i princip 6 månader i sträck på grund av jobbet, så jag har provat det mesta i att inte förstöra sladden. Backspegeln har vunnit hittills.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Kändes väldigt smäckig, ser ärligt inte problemet, har aldrig glömt dra ut nån sladd.
En bil blir inte strömförande om värmaren är installerad rätt, alltså bilen skall vara jordad.
En bil blir inte strömförande om värmaren är installerad rätt, alltså bilen skall vara jordad.
Denna kör vi på jobbet, kastas loss så fort man startar motorn. Laddar batterierna samt inkopplad motorvärmare och ser till att lufttankarna är fyllda. Lär väl behöva tryckluft kanske men det borde gå att göra nåt liknande för vanliga bilar.
http://www.kranel.se/produkter/kontaktdon/rettbox-retbox-air/
http://www.kranel.se/produkter/kontaktdon/rettbox-retbox-air/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Det känns lite som att man försöker hitta en teknisk lösning till ett problem som borde lösas enkelt med sladden över backspegeln. Jag kan ärligt talat inte förstå att det inte skulle lösa problemet. Märker man inte sladden kanske man inte rä i form att köra?
Det påminner lite om myten med NASAs utveckling av en penna för att kunna använda i rymden medan Sovjetunionen valde en blyertpenna.
Det påminner lite om myten med NASAs utveckling av en penna för att kunna använda i rymden medan Sovjetunionen valde en blyertpenna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Bra ide det där med sladden över backspegeln men egentligen tycker jag nog ändå att det borde gå att komma på en bättre lösning för tillverkarna så att man inte behöver ta till sådana lösningar.
Nackdelar med sladden runt backspegeln:
Nackdelar med sladden runt backspegeln:
- Man måste komma ihåg att lägga dit sladden.
- Sladden repar bilen.
- Där går ytterligare en sladd runt bilen att snubbla över.
Redigerat:
Om man missar att kabeln hänger på backspegeln, så får man knyta fast den på dörrhandtaget.
Detta påminner om en lösning som vi motorcyklister brukar använda till låset som man sätter i bromskivan i framhjulet.
Det säljs en färgglad wire som man länkar mellan låset och styret, så man inte ska glömma.
Det är ju inte så kul att dra iväg med låst framhjul...
Detta påminner om en lösning som vi motorcyklister brukar använda till låset som man sätter i bromskivan i framhjulet.
Det säljs en färgglad wire som man länkar mellan låset och styret, så man inte ska glömma.
Det är ju inte så kul att dra iväg med låst framhjul...
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
När jag använde motorvärmare i mina bilar så hade jag det här arrangemanget.
Från huset gick en skarvsladd till en ungefär 150 cm hög trästolpe som var placerad framför bilens parkeringsplats. Överst på stolpen satt en krok som höll fast skarvsladdens kontakt där den gick över till motorvärmarsladden. Lite längre ner på stolpen satt en till krok som där jag hängde upp biländan av motorvärmarsladden när den inte var ansluten i bilen. Det gjorde att jag inifrån bilen kunde se stolpen och bägge sladdändorna, såg jag inte biländan hänga i sin krok så vågade jag inte heller köra iväg. Och allra överst på trästolpen var det en upp-och-ner vänd plasthink som höll bägge kontakterna väderskyddade.
Från huset gick en skarvsladd till en ungefär 150 cm hög trästolpe som var placerad framför bilens parkeringsplats. Överst på stolpen satt en krok som höll fast skarvsladdens kontakt där den gick över till motorvärmarsladden. Lite längre ner på stolpen satt en till krok som där jag hängde upp biländan av motorvärmarsladden när den inte var ansluten i bilen. Det gjorde att jag inifrån bilen kunde se stolpen och bägge sladdändorna, såg jag inte biländan hänga i sin krok så vågade jag inte heller köra iväg. Och allra överst på trästolpen var det en upp-och-ner vänd plasthink som höll bägge kontakterna väderskyddade.