20 056 läst ·
48 svar
20k läst
48 svar
Glömt dra ur motorvärmarsladden? Förebygg skador med enkel lösning.
I min frus bil så har vi en värmefläkt ståendes i sätet och kabeln klämd i dörren, det fungerar utmärkt och minimal risk att man glömmer kabeln.ricebridge skrev:
Uttaget är styrt av ett Sonoff wifirelä så att man kan styra värmaren från mobilen.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Jag har en wi-fi brytare som jag har lagt schema på, samt att man kan manuellt slå av/på, klart bäst att den går när man ska åka, dagens högvarviga kupevärmare går inte att missa, sen är sladden jämt i när man bor i Norrland..
Hobbysnickare
· skaraborg
· 365 inlägg
Låsbart skåp för eluttaget och hänga bilnyckeln där.
Gärna så att man måste dra ur sladden innan man kan ta nyckeln.
Gärna så att man måste dra ur sladden innan man kan ta nyckeln.
När jag en gång för längesedan läste på elektroniklinjen på Teknis så konstruerade jag en övervakningskrets som fungerade så att när motorvärmaren inte var spänningssatt kontrollerade den om det fanns någon kontakt mellan skyddsjorden och nolla. Då var teorin att att sladden fortfarande satt i, eftersom nolla och skyddsjord är förbundna. En IR-sensor övervakade då om någon satte sig i bilen vilket fick en summer att ljuda och ett blixtljus att blinka.
Tyvärr valde jag nog för dålig kapslingklass på komponenterna för jag hade problem med att den vita röken kom ut ur prototypen så det blev inte mer än ett roligt projekt.
Hade jag gått maskinlinjen hade jag troligen löst det på samma sätt som TS
Tyvärr valde jag nog för dålig kapslingklass på komponenterna för jag hade problem med att den vita röken kom ut ur prototypen så det blev inte mer än ett roligt projekt.
Hade jag gått maskinlinjen hade jag troligen löst det på samma sätt som TS
Håller det enkelt. Styr motorvärmaruttaget via z-wave med tidsstyrning som även anpassar tiden efter temperaturen i garaget. Sladden är i sin tur väl synlig i ansiktshöjd framför förardörren samtidigt som kupefläkten gör att man påminns.
Märkligt att ingen kommit på någon patenterad lösning på detta...
Det faktum att man ser kabeln och att kupevärmaren är igång är inte tillräckligt med ledtrådar till en förvirrad sambo på morgonen.
Trots en ganska spänd kabel till bilen så hon får kliva ett stort steg över den samt att kupevärmaren står på fullt flås har två stycken Nexa för utomhusbruk fått sätta livet till.
Blir att kopiera TS lösning!
Trots en ganska spänd kabel till bilen så hon får kliva ett stort steg över den samt att kupevärmaren står på fullt flås har två stycken Nexa för utomhusbruk fått sätta livet till.
Blir att kopiera TS lösning!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag har en sambo som är lätt virrig, särskilt på morgonen, så risken kändes stor att börja med motorvärmare. Vi backar alltid in bilen på tomten, för att det är svårt att backa ut från tomten när det kommer bilar från båda hållen. Således står bilen med bakändan mot garaget. En 10 meterskabel som man drar på bilens vänstersida,äver backspegeln och fram till motorvärmaruttaget fram har fungerat alldeles utmärkt i 3 år nu. Det går knappt att öppna förardörren utan att ta bort kabeln, så det känns tryggare än många mer tekniska lösningar som föreslås här.
Vad gäller att klämma en kabel i dörren, så har den metoden används i nödfall några gånger på den andra bilen som saknar motovärmare. Det fungerar och man lägger kabeln så att den kläms av gummilister och trycker försiktigt igen dörren så att den inte bilr helt stängd. Det finns inga vassa kanter som kan skära sönder kabeln på den bilen iallafall,
Vad gäller att klämma en kabel i dörren, så har den metoden används i nödfall några gånger på den andra bilen som saknar motovärmare. Det fungerar och man lägger kabeln så att den kläms av gummilister och trycker försiktigt igen dörren så att den inte bilr helt stängd. Det finns inga vassa kanter som kan skära sönder kabeln på den bilen iallafall,
Det finns två lösningar som är ganska fool-proof:
1: Driv garageporten med motorvärmarkabeln. Dvs det går inte att backa ut om du inte först flyttar kabeln.
2: Montera ett relä i bilen som ser till så att det inte går att starta om kabeln är ikopplad. T.ex. jordstyrning av ett vanligt bilrelä som bryter startmotorsolenoiden.
1: Driv garageporten med motorvärmarkabeln. Dvs det går inte att backa ut om du inte först flyttar kabeln.
2: Montera ett relä i bilen som ser till så att det inte går att starta om kabeln är ikopplad. T.ex. jordstyrning av ett vanligt bilrelä som bryter startmotorsolenoiden.
Kanadensarna har redan löst det:
https://www.kickstarter.com/projects/magnoplug/magnoplug-the-electrical-plug-evolved
Kan förbeställas här för 89 CSD (580sek).
http://www.voltsafe.com/preorder.html
https://www.kickstarter.com/projects/magnoplug/magnoplug-the-electrical-plug-evolved
Kan förbeställas här för 89 CSD (580sek).
http://www.voltsafe.com/preorder.html
Redigerat: