Ja du kommer att se avsevärda ändringar när grannen sätter på brödrosten osv.

Har varit med om att nollan lossnade (eller rättare sagt inte blev kopplad av en elektriker vid kabelbyte) i bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för många år sedan. Resultatet blev att i princip allt elektriskt i 32 lgh förstördes. Elfirman vägrade erkänna att de gjort fel, men var snabba på att ersätta allt som förstördes. Det var inte i "min" trappuppgång så jag klarade mig.

Du är inte den första att råka ut för detta.

Tystnad
2006-06-30, 14:45
IKEA´s lampor är ren skräp ,med ojämn kvalite ,kan säkert finnas enstaka som håller länge bland en 25 st ,men dem flesta ger upp i förtid.

Vad värre är ,deras skräpglödlampor saknar av kostnadskäl inbyggd säkring ,detta innebär att när glödlampan "går" och det blixtrar till i den så går huset säkring!(kvalitetsglödlampor har alltid inbyggd säkring)
Har varit med om många som säger att det måste "vara fel på elen" eftersom säkringarna går ofta ,frågar man dem då vart dem köpt sina glödlampor så blir svaret IKEA ,ja där har ni felet!"

https://www.flashback.org/archive/index.php/t-343299.html

SvenD skrev:
Effekten 3 dubblas ungefär och lampan går sönder efter en stund kortare eller längre. Men jag kan inte se något omedelbart samband mellan "måttlig" överspänning och att säkringen går. Den inbyggda säkring som hempularn skrivit om borde lösa ut innan gruppsäkringen
Lite lurigt där eftersom resistansen i gödtråden ökar med temperaturen,
enligt formeln R = Rnoll * (1 + alfa * delta T), och för wolfram är alfa = 0,00484 /Kelvin.

Så eftersom resistansen ökar med temperaturen finns en viss självreglering av
effekten ( P = U*U / R), om spänningen går upp från 230 till 400V ökar effekten med en faktor 3 endast om resistansen är konstant... men det är den ju inte....

Antagligen därför den överhuvud taget håller ett tag vid 400V

Är det någon med en vridtrafo hemma och inte mycket annat att göra, så kan det ju vara ett kul experimet att mäta ström och spänning över en 230V glödlampa över hela spänningsintervallet 0-400V och plotta effekten & ström grafiskt

Redigerat:
Rrrrr skrev:
Köp kvalitetsglödlampor om du verkligen måste ha glödlampor. Annars köp halogen i glödlampsform. Håller bättre/längre, drar mindre ström, i övrigt samma egenskaper som glödljus.
Vad är egentligen kvalitetsglödlampor idag? Jag köpte ett litet lager Osram av olika sort inför utfasningen och det var det värsta skit jag nånsin haft. De går sönder hela tiden. Det verkar nästan som om de medvetet vill styra över folk till andra lamptyper genom att sälja undermålig kvalitet.

Håller med, jag köpte några hundra Osram och Philips för att kunna fortsätta med hederliga glödlampor tills klimatbluffen blåst över, och de går verkligen sönder ofta. Det gäller iofs alla lampor, även lågenergilampor håller bara någon månad, så jag misstänker att det som borde vara en fin sinusvåg antagligen liknar en rulle taggtråd.

Det slutar nog med att jag får beställa en pall glödlampor från utanför EU...

Troberg skrev:
Håller med, jag köpte några hundra Osram och Philips för att kunna fortsätta med hederliga glödlampor tills klimatbluffen blåst över, och de går verkligen sönder ofta. Det gäller iofs alla lampor, även lågenergilampor håller bara någon månad, så jag misstänker att det som borde vara en fin sinusvåg antagligen liknar en rulle taggtråd.

Har inte så stor koll. Var länge sedan jag köpte gödlampor (undantaget små <25w päron/kron lampor)

Som jag sagt förr, finns ingen anledning att köpa glödljus längre. Annat än för dekorationsljus.

Troberg skrev:
Blir nog knivigt eftersom det råder importförbud..:(

mycke_nu skrev:
Blir nog knivigt eftersom det råder importförbud..:(
Illegal import av glödlampor. Stor svart marknad. :wow:

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Illegal import av glödlampor. Stor svart marknad. :wow:

//Patrik
Fängelse och dryga böter!
Man träffar riktiga mördare där :D

Glödlampor verkar vara ganska känsliga för återkommande spänningsdippar / toppar. Vi hade en belysning på samma grupp som en kopiator modell äldre. Varje gång kopiatorn slog till/från halogenlampan som värmer fixerverket blinkade taklampan till. Den lampan gick sönder varannan månad eller så. Inga andra.

(Vid kallstart drar halogenlampan inne i fixerverket mycket ström tills den blir varm något ögonblick senare)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.