jonfri skrev:
Återinkopplingen stämmer säkert, lär det inte bli tal om dock... :-)
Har väldigt lite problem med iptelefonin hittils även om det inte är lika bra som det gamla analoga.
Prismässigt är det dock för mig klart värt att köra iptelefoni.
...och jag tänkte precis tvärtom... ;)

Redundans tycker jag är värt en slant.
Efter några perioder med störningar i bredbandsleveransen då givetvis IP-telefonin också dök, ledsnade jag på sk_ten. Vidare har telefonidelen i modemet gått sönder två gånger vilket resulterat i byte av modem med medföljande avbrott i telefonin i ett antal dagar.

Jag bytte alltså tillbaka. Man har en viss tid att ångra sig på till en låg avgift innan man måste betala de där 900+ kronorna.

Vad man lätt glömmer är att när bredbandsleverantörerna erbjuder IP-telefoni och tar ut den fasta avgiften, abonnemangsavgiften, ger man egentligen väldigt lite till kunden. Abonnemangsavgiften ligger förvisso lägre än telias men man skyfflar ju bara data fram och tillbaka i befintlig utrustning.
Ett analogt abonnemang är lite dyrare men innebär att man faktiskt har en extra anslutning till huset (dock givetvis med samma kabel). Detta innebär alltså att man har möjlighet till telefoni och modemuppkoppling om man får problem med sitt bredband.

Är det värt det?
Det är väl som med alla försäkringar - man gör olika bedömningar från person till person.

Min poäng är dock att se på vad man får för pengarna. Som jag ser det ger det analoga abonnemanget betydligt mer för pengarna än IP-telefonins abonnemang. Redundans kan ju vara värt en slant.

Att se'n hoppa på bredbandsleverantörernas erbjudanden och dessutom knyta ihop TV-utbudet till samma leveransteknik torde ju tära på familjefriden om man får problem med bredbandet... :rolleyes:

/jbr

ollebanan skrev:
...men fan jag hatar att ha fel.
Jaha Ollebanan, du hade inte särskilt fel. Du fick mig att be om ett förtydligande från Telia och nu är det plötsligt 89 kr + förvalsrabatt á 30 kr. Verkar bokstavligt talat lönslöst med IP-telefoni för normalanvändaren. Jag kör nog dubbelt trots allt.

Kasch skrev:
Det verkar som jag fått alla emot min idé med IP-telefoni. Det sporrar :) Det finns alltså ingen här lyckats med att på ett bra sätt ersätta fast telefon med IP-telefoni?
Vi har sedan 1 år tillbaka IP-telefoni genom Rix telecom. Den största fördelen är priset, 75:- per månad med gratis sverigesamtal (samt ingen uppkopplingsavgift för dessa). Mobilsamtal och utlandssamtal betalar vi minutavgift för.

Vi är rimligt nöjda. Har det varit problemfritt? Inte på något vis. Som andra har påpekat så när nätet är nere så är telefonen nere och i våras hade Gothnet som är fiberleverantören jätteproblem med sin utrustning. Vägt med kostnadsbesparingen är vi dock nöjda med vårt val.

Vi har dragit in telefonen med nätverket så där fibern kommer in har vi en splitter. IP-telefonin tar vi sedan in till en telefonplint och kopplar sedan in telefoni till de RJ45-uttag där vi vill ha telefonerna och använder våra vanliga telefoner.

Telias inkommande sladd är dragen till en annan telefonplint så skulle vi ångra oss så kopplar vi bara om uttagen.

Skall du testa IP-telefoni? Kör så det ryker! :) Kolla gärna olika levetantörer för priser och villkor är ganska olika.

/Helena

Både comhem och bredbandsbolaget kör ju all sin telefoni via ip. När det gäller BB så fungerar det genrellet mycket bra på fibernäten och hyffsat/hyffsat+ på adsl.

Precis som olle antydde en bit upp så är det verkligen att pressa den stackars gamla telelinan att leverera tidskänslig datakommunikation i hög fart.

ollebanan skrev:
Du ska INTE använda ip-telefoni med de tekniska förutsättningarna du har, Telias ip-telefoni har en gräns på runt 5km. Och då som sagt fungerar det sådär, ip-telefoni ska användas över i anslutningar såsom ftth eller fttb, men inte när man pressar allt över en kopparkabel.
Om vi lämnar de ekonomiska förutsättningarna, vilka nu tycks vara uppklarade, kan jag nu konstatera att rent tekniskt funkar det alldeles utmärkt med följande förutsättningar:

# ADSL 2 Mbit Telia, i praktiken 1,7 Mbit
# 7,3 km från basstationen
# IP-telefonileverantör Phonzo
# IP/fast-telefon Siemens C450IP

Ingen fördröjning, inga ekon, märkbart bättre(!) ljud än via analog/fast telefon (vilket möjligen kan förklaras med gamla ledningar?). Om bredbandet går ner funkar givetvis inte IP-telefonin men i övrigt funkar det klart över förväntan.

Kasch skrev:
Om vi lämnar de ekonomiska förutsättningarna, vilka nu tycks vara uppklarade, kan jag nu konstatera att rent tekniskt funkar det alldeles utmärkt med följande förutsättningar:

# ADSL 2 Mbit Telia, i praktiken 1,7 Mbit
# 7,3 km från basstationen
# IP-telefonileverantör Phonzo
# IP/fast-telefon Siemens C450IP

Ingen fördröjning, inga ekon, märkbart bättre(!) ljud än via analog/fast telefon (vilket möjligen kan förklaras med gamla ledningar?). Om bredbandet går ner funkar givetvis inte IP-telefonin men i övrigt funkar det klart över förväntan.
Du ska självklart prova en längre period än bara några dagar, det är utspritt över en längre period som du märker en skillnad. pstn i ditt fall må ha en sämre högsta kvalité. Men gissningsvis också en bättre lägsta kvalité än ip-telefoni, sedan är driftsäkerheten överlägsen via pstn.

ollebanan skrev:
...sedan är driftsäkerheten överlägsen via pstn.
Jo det har vi visst nämnt...? ;) Men det är ganska långt ifrån påståendet att IP-telefoni inte funkar för mig. Givetvis ska detta stabilitetstestas under en längre period. Återkommer om någon månad eller så. Men funkar det lika bra som det verkar, är det synd och skam att Telia straffar ut mig. Jag betalr trots allt en hel del för ADSL-anslutningen. Vill man ha allt eller inget av en kund kommer det på sikt att bli inget om konkurrensen fungerar som den bör. Bredbandsbolaget har för min del något lägre total avgift på sitt adsl utan pstn (inkl. "kopparavgift").

Kasch skrev:
Jo det har vi visst nämnt...? ;) Men det är ganska långt ifrån påståendet att IP-telefoni inte funkar för mig. Givetvis ska detta stabilitetstestas under en längre period. Återkommer om någon månad eller så. Men funkar det lika bra som det verkar, är det synd och skam att Telia straffar ut mig. Jag betalr trots allt en hel del för ADSL-anslutningen. Vill man ha allt eller inget av en kund kommer det på sikt att bli inget om konkurrensen fungerar som den bör. Bredbandsbolaget har för min del något lägre total avgift på sitt adsl utan pstn (inkl. "kopparavgift").
Ingen som straffar dig, du får helt enkelt betala den faktiska kostnaden. Sedan ska en vinst garanteras också, är ingen välgörenhet att driva en isp idag, även om en del tror det.

Edit, sedan kan du prova att belasta linan också, delvis maximera hastigheten utåt och nedåt. Se hur väl det fungerar då.

Lycka till!

ollebanan skrev:
Ingen som straffar dig, du får helt enkelt betala den faktiska kostnaden.
DET betvivlar jag starkt. Att ett företag måste gå med vinst begriper jag däremot ety jag inte är en komplett idiot. Om det endast vore faktiska kostnader skulle ingen anan leverantör kunna erbjuda lägre abonnemangsavgifter. Och av just vinstanledning lär det här inte handla enbart om faktiska konstnader, eller hur...? Härmed överlåter jag åt dig att få sista ordet då jag själv tycker att faktat är uttömt. (F ö är vi halvkollegor eftersom jag satt som konsult på Telia Finans och jobbade med e-learning åt Telias kundtjänst under slutet av 90-talet :) )

ollebanan skrev:
Edit, sedan kan du prova att belasta linan också, delvis maximera hastigheten utåt och nedåt. Se hur väl det fungerar då.

Edit: Maxbelastar jag linan är det väl självklart att det inte fungerar? Om det inte är möjligt att prioritera teletrafiken.

ollebanan skrev:
Lycka till!
Mange takk...!

Kasch skrev:
DET betvivlar jag starkt. Att ett företag måste gå med vinst begriper jag däremot ety jag inte är en komplett idiot. Om det endast vore faktiska kostnader skulle ingen anan leverantör kunna erbjuda lägre abonnemangsavgifter. Och av just vinstanledning lär det här inte handla enbart om faktiska konstnader, eller hur...? Härmed överlåter jag åt dig att få sista ordet då jag själv tycker att faktat är uttömt. (F ö är vi halvkollegor eftersom jag satt som konsult på Telia Finans och jobbade med e-learning åt Telias kundtjänst under slutet av 90-talet :) )

Edit: Maxbelastar jag linan är det väl självklart att det inte fungerar? Om det inte är möjligt att prioritera teletrafiken.

Mange takk...!
Ja, faktiska kostnaden var fel ord. Klart marginalen är fin, tror ingen skäms för det heller. Men då ska du också få världens bästa kundservice och hela det tjafset.. Men visst, jag kan förstå din synpunkt, även om jag inte delar den.

Men det är inte poängen i diskussionen, poäng är att ip-telefoni fungerar inte speciellt väl över *dsl, och jag tror du kommer märka det också. Även om alla lågprisbolag hävdar motsatsen, dock är dom bara intresserad av att sälja.

Dessutom har vi fina och billiga prisplaner! Hur som helst, lycka till.

Fungerar visst över dsl, precis som fiber.
Att man kan behöva prioritera trafiken om man har en halvtaskig lina är något att ta höjd för men inget att vara rädd för, dessutom bara aktuellt om man pysslar med fildelning eller tunga nedladdningar på taskig lina.

Kör på gott folk...

Vi har 100 Mbit bredband och IP-telefoni med Bredbandsbolaget för 320 kr/ månad, och jag har inget att klaga på! Billigt och smidigt!

ollebanan skrev:
Ja, faktiska kostnaden var fel ord. Klart marginalen är fin, tror ingen skäms för det heller. Men då ska du också få världens bästa kundservice och hela det tjafset.. Men visst, jag kan förstå din synpunkt, även om jag inte delar den.

Men det är inte poängen i diskussionen, poäng är att ip-telefoni fungerar inte speciellt väl över *dsl, och jag tror du kommer märka det också. Även om alla lågprisbolag hävdar motsatsen, dock är dom bara intresserad av att sälja.

Dessutom har vi fina och billiga prisplaner! Hur som helst, lycka till.
Om vi släpper diskussionen om driftsäkerheten (uttömd) och Telias oskäliga prissättning (nämnd), så undrar jag varifrån du får att telefoni inte skulle fungera bra över *dsl.

Teletrafiken är mycket liten i förhållande till de snabbare *dsl linorna, och med enkel prioritering av trafiken, vilket man kan lösa själv i sin router, finns det inga som helst problem.

Om du verkligen hävdar det inte skulle fungera bra i det läget vore det intressant med en förklaring av varför.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Om vi släpper diskussionen om driftsäkerheten (uttömd) och Telias oskäliga prissättning (nämnd), så undrar jag varifrån du får att telefoni inte skulle fungera bra över *dsl.

Teletrafiken är mycket liten i förhållande till de snabbare *dsl linorna, och med enkel prioritering av trafiken, vilket man kan lösa själv i sin router, finns det inga som helst problem.

Om du verkligen hävdar det inte skulle fungera bra i det läget vore det intressant med en förklaring av varför.

--- Mats ---
Tja, mest generella fel är väl att anslutningen dör pga att syncen tappas pga dålig ledningskvalité eller något annat tjafs, samt så om det är luftledningar så försämras kvalitén vid dåligt väder. Finns ganska många faktorer, finns ganska intressanta rapporterar att läsa på pts.se

Sedan tänker jag inte dra upp mindre operatörers usla trafikprioriteringen samt kapacitet. Och även om du prioriterar voip trafiken hos dig saknar det betydelse, trafiken är inte på något sätt prioriterad hos din operatör. Använder du en operatörsberoende tjänst har du åtminstone trafiken prioriterad i ett eget vlan. Eller så ska det vara. Om det är så hos alla låter jag vara osagt.

ollebanan skrev:
Tja, mest generella fel är väl att anslutningen dör pga att syncen tappas pga dålig ledningskvalité eller något annat tjafs, samt så om det är luftledningar så försämras kvalitén vid dåligt väder. Finns ganska många faktorer, finns ganska intressanta rapporterar att läsa på pts.se

Sedan tänker jag inte dra upp mindre operatörers usla trafikprioriteringen samt kapacitet. Och även om du prioriterar voip trafiken hos dig saknar det betydelse, trafiken är inte på något sätt prioriterad hos din operatör. Använder du en operatörsberoende tjänst har du åtminstone trafiken prioriterad i ett eget vlan. Eller så ska det vara. Om det är så hos alla låter jag vara osagt.
Där håller jag inte helt med dig. Problemet ligger INTE i själva DSL tekniken, det är inte där problemet finns när det gäller VoIP. Problemet ligger i samplingsteknikerna, algoritmerna, eko-dämpningen osv.

PSTN är uppbyggt att vi över hela telenätet har samma synkklocka. Synkklockan används när talet samplas. Iom att det är EXAKT rätt inom PSTN så blir det inte problemet med bland annat eko.

VoIP har ett problem att stämmer inte synkningen eller ett paket tappas på vägen så försvinner ljudet eller så blir det ett skumt eko.

Detta beror INTE på en DSL lina, det är inte där syncen behövs. Utan det är själva VoIP tekniken som inte är tillräckligt bra utvecklad. Ge det ett par år så skall du se att Voip funkar klockrent på en dsl-anslutning.

MEN, om du har en fruktansvärd Packet Loss eller dylikt på en anslutning så självklart påverkar detta VoIP! Att du har en dålig luftledning eller dylikt påverkar absolut inte Packet Loss. *DSL kopplar upp en massa olika 64kbit anslutningar på olika frekvenser, om det finns någon frekvens som störs utav gud vet vad så kopplar den inte upp via den frekvensen. Sedan räknas allt detta samman och man får då totala hastigheten.

Slutsats i mitt förvirrade resonemang:
xdsl tekniken klarar lätt av VoIP och det är samplingstekniken, algoritmerna som påverkar! Om Skype skulle göra sin algoritm tillgänglig (vilket de har patent på) så hade vi kunnat ha grym VoIP!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.