10 392 läst ·
48 svar
10k läst
48 svar
Glocalnet bredbands telefoni?
Klart jag har råd med fast telefon - eller hur menar du? Men jag tycker det är kul att experimentera och kan jag ringa för ett fast månadsavgift på 80 kr är det ju bra. Varför ska jag betala mer än nödvändigt? Däremot ser jag det som meningslöst att köra både IP-telefoni och fast abonnemang. Om man nu inte ser IP-telefoni som en renodlad hobby för en smal målgrupp med nätverkstekniker. Ju mer jag sätter mig in i ämnet desto mer verkar det vara så. För mycket strulfaktor, dålig kvalité och för komplicerat för att slå igenom på allvar ännu. Men jag kan ha fel. Testar och återkommer med resultaten - måste ju prova i praktiken även om du säkert vet vad du talar omollebanan skrev:
(F ö försökte jag byta till Glocalnet för ett år sedan - både bredband och fast telefoni. Det slutade med att Glocalnet efter muntliga och skriftliga garantier om att det skulle fungera, tog tillbaka garantierna tre dagar efter utlovad leverans och jag stod utan telefon/bredband innan de lyckades baxa mig tillbaka till Telia. Inte mycket som funkar i den här branschen, särskilt inte om man bor på landsbygden.)
Om du byter från Telia pstn till en annann ip-telefoni leverantörer helt och hållet får du totalt betala 110kr extra per månad på ditt adsl abonnemang, samt en engångskostnad på 1500kr. 30kr är förvalsrabatten du förlorar, 80kr är avgiften för hela ledningen. 1500kr är installationsavgiften för allt.Kasch skrev:Klart jag har råd med fast telefon - eller hur menar du? Men jag tycker det är kul att experimentera och kan jag ringa för ett fast månadsavgift på 80 kr är det ju bra. Varför ska jag betala mer än nödvändigt? Däremot ser jag det som meningslöst att köra både IP-telefoni och fast abonnemang. Om man nu inte ser IP-telefoni som en renodlad hobby för en smal målgrupp med nätverkstekniker. Ju mer jag sätter mig in i ämnet desto mer verkar det vara så. För mycket strulfaktor, dålig kvalité och för komplicerat för att slå igenom på allvar ännu. Men jag kan ha fel. Testar och återkommer med resultaten - måste ju prova i praktiken även om du säkert vet vad du talar omPhonzo blir "testpartner".
(F ö försökte jag byta till Glocalnet för ett år sedan - både bredband och fast telefoni. Det slutade med att Glocalnet efter muntliga och skriftliga garantier om att det skulle fungera, tog tillbaka garantierna tre dagar efter utlovad leverans och jag stod utan telefon/bredband innan de lyckades baxa mig tillbaka till Telia. Inte mycket som funkar i den här branschen, särskilt inte om man bor på landsbygden.)
Men tar man då tex glocalnet istället för telia så blir det också 125 kr mindre på fast avgift plus 98 kronor billigare bredband per månad mot telias pris och det är långt ifrån alla som tar ut några 1500 i startavgift
Japp och ovanpå alltihop är det säkert moraliskt förkastligt att välja bort fast abonnemang i allmänhet och Telia, som byggde detta land, i synnerhet. Kanske t o m rent kriminellt. Jag får väl se mitt IP-telefonitestande som ett litet vänsterprassel vid sidan av då. För jag ska f-n i mig prova.ollebanan skrev:Om du byter från Telia pstn till en annann ip-telefoni leverantörer helt och hållet får du totalt betala 110kr extra per månad på ditt adsl abonnemang, samt en engångskostnad på 1500kr. 30kr är förvalsrabatten du förlorar, 80kr är avgiften för hela ledningen. 1500kr är installationsavgiften för allt.
Du får göra vad du vill, jag informerar bara dig om vad den faktiska kostnaden blir. Jag glömde också, vill du återvända till pstn så kostar det 950kr + 350kr(beroende på hur situationen med tekniker ser ut). Om du väljer Telia.Kasch skrev:
Samma priser gäller om du vill behålla ditt nuvarande nummer, då måste allt gå genom Telia, även om du sedan väljer till exempel Glocalnet som TAB.
Lycka till!
Jadå, jag uttryckte bara en viss frustration över konkurrenssituationen på teleområdet. Hur kan "alla" vara ense om att IP-telefoni är döden för fast telefoni när det inte lönar sig p g a diverse straffavgifter? Att kopparnätet måste få kostas på underhåll är fullt begripligt men det kan inte vara hela saken.ollebanan skrev:
IP-telefonin är döden för de som gör vinster på fast telefoni genom att intäckterna flyttas till andra typer av företag. Innebär inte alltid att du som abonnen slipper betala alls:Kasch skrev:Jadå, jag uttryckte bara en viss frustration över konkurrenssituationen på teleområdet. Hur kan "alla" vara ense om att IP-telefoni är döden för fast telefoni när det inte lönar sig p g a diverse straffavgifter? Att kopparnätet måste få kostas på underhåll är fullt begripligt men det kan inte vara hela saken.
1. De stora företagen, som ändå redan betalar dyra linjer för att bära sin datatrafik, har upptäckt att de kan köra sin telefonitrafik i dessa linjer med bibehållen eller bättre kvalitet.
2. De privatabonnenter som har bredband kan använda det för telefoni. I Sverige måste vi än så länge betala för att ha en telefon för att få lov att ha ett ADSL bredband, men tittar jag på vad barnen gör sitter de och ringer med Skype eller andra liknande lösningar till varandra, och även internationellt. Det innebär att samtalsintäckterna för telefonin försvinner redan nu, även om jag tvingas betala för att ha en telefon som inte används.
3. När du än är uppkopplad trådlöst kan du använda det trådlösa nätet att ringa på samma sätt som ett bredband. Det flyttar intäckterna för telefonin från telefonbolagen till andra bolag.
Jag kan se på mig själv. Varje gång jag reste i jobbet förr så på hotellet kopplade man upp med modem i hotellets telefon, som man betalde dyrt för. Kopplade ner, ringde på vanligt sätt, kopplade upp modem, ...
Nu för tiden: Bredbandet ingår i hotellkostnaden, inget modem behövs, och en vanlig IP-telefon fungerar att ringa med. Alla pengar läggs via bredbandsleverantören.
--- Mats ---
Säger man upp sitt telefonabonnemang så får man ju betala anslutningsavgift igen när man ledsnat på bredbandskrångel och undermålig ljudkvalitet. Vill det sig illa och man bor på landet så kan telia om man säger upp abonnemanget använda ledningarna till någon annan fastighet och då kan det bli MYCKET dyrt att få nya ledningar dragna.Kasch skrev:Det är intressant för mig eftersom jag i nuläget kör Telia. Säger jag upp teleabonnemanget där för att bara köra IP-telefoni, höjs min ADSL-kostnad. Det tänkte jag komma undan genom att välja Bredbandsbolaget som uppger att de kan leverera 2Mbit till mig vilket ingen annan leverantör (utöver Telia) anser sig kunna göra (bor i skogen drygt 7 km från basstationen).
På samma sätt som brandvarnaren så är väl en fungerande telefon en trygghet att ha i ett hem.
Blir man hastigt sjuk, mobiltelefonen är urladdad och bredbandsuppkopplingen nere pga. service så är man nästan tillbaka till telegrafen och röksignalernas tid.
Erfarenheten visar att det är stor skillnad på vad bredbandsleverantören uppger att de kan leverera och vad de i verkligheten levererar både vad gäller hastighet och kvalitet.
Det verkar som jag fått alla emot min idé med IP-telefoni. Det sporrar
Det finns alltså ingen här lyckats med att på ett bra sätt ersätta fast telefon med IP-telefoni?
Ollebanans kostnadsuppgifter var något för höga. Jag har fått skriftligt besked från Telia: Uppsägning kostar mig 550 SEK i engångsavgift + 89 SEK mer i månaden på ADSL-avgiften. En ev. återanslutningen kostar 970 SEK. Några andra hushåll eller planerade byggen finns inte här.
Säkerheten kan jag ta ansvar för själv. Jag vet vad ett bredband är och definitivt vad strömavbrott innebär (även för vanliga DECT, och i de fallen har vi använt mobiltelefonen). Något noterbart avbrott i bredbandet har jag inte haft på två år (med undantag för strömavbrott som är betydligt vanligare och längre här). Det värsta som drabbat teleförbindelsen var jag själv fällde en stor tall som ryckte ner linan.
Men f t behåller jag mitt fasta abonnemang och testar IP-telefoni vid sidan av under några månader för att se hur det fungerar. Jag är tacksam för all fakta jag fått, viktigt att få ett korrekt beslutsunderlag, däremot är det lite trist att få tvärsäkert negativa svar när de i praktiken inte är tvärsäkra. Så att säga. Avgifter har jag nu fått besked om från Telia, säkerhetsriskerna är jag medveten om, kvalitén kan varken jag eller någon annan med säkerhet bedöma innan jag testat den.
Men återigen - tack för hjälpen!
Ollebanans kostnadsuppgifter var något för höga. Jag har fått skriftligt besked från Telia: Uppsägning kostar mig 550 SEK i engångsavgift + 89 SEK mer i månaden på ADSL-avgiften. En ev. återanslutningen kostar 970 SEK. Några andra hushåll eller planerade byggen finns inte här.
Säkerheten kan jag ta ansvar för själv. Jag vet vad ett bredband är och definitivt vad strömavbrott innebär (även för vanliga DECT, och i de fallen har vi använt mobiltelefonen). Något noterbart avbrott i bredbandet har jag inte haft på två år (med undantag för strömavbrott som är betydligt vanligare och längre här). Det värsta som drabbat teleförbindelsen var jag själv fällde en stor tall som ryckte ner linan.
Men f t behåller jag mitt fasta abonnemang och testar IP-telefoni vid sidan av under några månader för att se hur det fungerar. Jag är tacksam för all fakta jag fått, viktigt att få ett korrekt beslutsunderlag, däremot är det lite trist att få tvärsäkert negativa svar när de i praktiken inte är tvärsäkra. Så att säga. Avgifter har jag nu fått besked om från Telia, säkerhetsriskerna är jag medveten om, kvalitén kan varken jag eller någon annan med säkerhet bedöma innan jag testat den.
Men återigen - tack för hjälpen!
Jodå vi kör med den vanliga analoga telefonen som familjetelefon och så ett IP-tele abonnemang till sonen.
Har inte hört några klagomål från honom utan han verkar nöjd och vi har vår telefon ledig, samt slipper att agera telefonsvarare åt honom. Har Telia abonnemang där man i Zyxel-modemet har olika portar för Internet, TV och Telefoni. Har inte koll på om man QoS hanterar något i modemet beroende av port.
Men jag har inte kopplat in IP-telefonadaptern enligt anvisning utan den sitter på min ADSL-router som kör med NAT-funktion, dessutom så kopplar jag in grabbens dator till telefonadaptern pga att jag inte orkat dra tillräckligt med kablar, han ska ju också ha en till IPTV vilken har egen anslutning till modemet.. Trodde aldrig att det skulle fungera men tydligen går det bra då klagomålen uteblivit.
Så kör på och testa då kapaciteten du har räcker till för telefoni, sedan kan du säkert fylla linan om du kör filnedladdningar och som då kan störa IP-telefonin.
I vårt fall så går familjens övriga datorer också över ADSL-routern.
Har inte hört några klagomål från honom utan han verkar nöjd och vi har vår telefon ledig, samt slipper att agera telefonsvarare åt honom. Har Telia abonnemang där man i Zyxel-modemet har olika portar för Internet, TV och Telefoni. Har inte koll på om man QoS hanterar något i modemet beroende av port.
Men jag har inte kopplat in IP-telefonadaptern enligt anvisning utan den sitter på min ADSL-router som kör med NAT-funktion, dessutom så kopplar jag in grabbens dator till telefonadaptern pga att jag inte orkat dra tillräckligt med kablar, han ska ju också ha en till IPTV vilken har egen anslutning till modemet.. Trodde aldrig att det skulle fungera men tydligen går det bra då klagomålen uteblivit.
Så kör på och testa då kapaciteten du har räcker till för telefoni, sedan kan du säkert fylla linan om du kör filnedladdningar och som då kan störa IP-telefonin.
I vårt fall så går familjens övriga datorer också över ADSL-routern.
Kasch skrev:
Nej, min kostnadsuppgifter är inte för höga. Möjligt att engångsavgiften har sänkts, tvivlar dock på det. Kollade upp det här senaste i maj/juni, och då var engångsavgiften på 1495 kvar.
Men ok, då får du betala 89+30(förvalsrabatten för du ringer med telia via pstn) mer i månaden. En återanslutning kostar sedan 950kr, inte 970kr. Och så måste en tekniker ut för att så fort en övergång till ip-telefoni görs så försvinner uppgifter om tidigare abonnemangsinnehavare ur datorerna. Vanligtvis kostar det här pengar också, men det kan hända att det är inkluderat i de 950kr som det kostar att installera ett nytt abb. på en befintlig anslutning.
Nu är jag inte särdeles intresserad av att dra det här i långbänk men det skriftliga besked jag fått är:ollebanan skrev:Nej, min kostnadsuppgifter är inte för höga. Möjligt att engångsavgiften har sänkts, tvivlar dock på det. Kollade upp det här senaste i maj/juni, och då var engångsavgiften på 1495 kvar.
Men ok, då får du betala 89+30(förvalsrabatten för du ringer med telia via pstn) mer i månaden. En återanslutning kostar sedan 950kr, inte 970kr. Och så måste en tekniker ut för att så fort en övergång till ip-telefoni görs så försvinner uppgifter om tidigare abonnemangsinnehavare ur datorerna. Vanligtvis kostar det här pengar också, men det kan hända att det är inkluderat i de 950kr som det kostar att installera ett nytt abb. på en befintlig anslutning.
# 89 kr i månaden påslag på mitt nuvarande 2 Mbit ADSL (totalt/tutti/in alles - d v s förvalsrabatten inkluderat).
# 550 kr engångsavgift för uppsägningen
# Återinkoppling: Telia tar ut en startavgift á 975 kr (inte 970 som jag av misstag skrev tidigare, ej heller 950 som du anger)
Jag måste väl rimligtvis kunna sätta tilltro till skriftliga besked från Telias kundtjänst, även om du mot förmodan skulle arbeta där? Sedan är det en annan femma om det är värt uppsägning eller ej.
OK, ni kör tonårstelefonen via IP? Förmodligen en klok bespringsåtgärd... Ja, med tanke på min begränsade bandbredd får jag ta det lungt med tunga nerladdningar. Blir högst enstaka tillfällen då jag kör torrentklienter eller köper musik.AndersS skrev:
Jo, jag arbetar där sporadiskt. Och jag ska in på lördag, det här måste kontrolleras! Det är möjligt att du har rätt, eller kundtjänsten, men fan jag hatar att ha fel.Kasch skrev:Nu är jag inte särdeles intresserad av att dra det här i långbänk men det skriftliga besked jag fått är:
# 89 kr i månaden påslag på mitt nuvarande 2 Mbit ADSL (totalt/tutti/in alles - d v s förvalsrabatten inkluderat).
# 550 kr engångsavgift för uppsägningen
# Återinkoppling: Telia tar ut en startavgift á 975 kr (inte 970 som jag av misstag skrev tidigare, ej heller 950 som du anger)
Jag måste väl rimligtvis kunna sätta tilltro till skriftliga besked från Telias kundtjänst, även om du mot förmodan skulle arbeta där? Sedan är det en annan femma om det är värt uppsägning eller ej.
Förstår inte vad ni pratar om här.
Jag betalar 349.- för både bredband och telefoni, har inte för mig att det var någon uppsägningsavgift från Telia men det skall jag låta vara osagt.
Återinkopplingen stämmer säkert, lär det inte bli tal om dock...
Har väldigt lite problem med iptelefonin hittils även om det inte är lika bra som det gamla analoga.
Prismässigt är det dock för mig klart värt att köra iptelefoni.
Jag betalar 349.- för både bredband och telefoni, har inte för mig att det var någon uppsägningsavgift från Telia men det skall jag låta vara osagt.
Återinkopplingen stämmer säkert, lär det inte bli tal om dock...
Har väldigt lite problem med iptelefonin hittils även om det inte är lika bra som det gamla analoga.
Prismässigt är det dock för mig klart värt att köra iptelefoni.