Renoverade ett källarutrymme för ca. 2,5 år sedan och valde en ventilerad golvkonstruktion från Nivell. Ovanpå det lades spånskivor och laminatgolv. När jag tittade under ett skåp häromdagen såg jag en glipa som verkar vara relaterat till skåpets vikt. Skåpet är tungt men inte så tungt att det borde påverka golvet. Är detta något att oroa sig för?

• Glipa mellan golvet och ett tungt skåp i ett källarutrymme med laminatgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Antar att du har golvspån som undergolv, har du träregel runt om väggarna under golvspånet?

Har du foam under laminatet?
Det trycks ihop av vikten o då blir det tyvärr en glipa.

Rejäl skrev:
Antar att du har golvspån som undergolv, har du träregel runt om väggarna under golvspånet?
Det är golvspån och om jag inte missminner mig så är det Nivells justerbara plastregler under det.

P
Kjell J 123 Kjell J 123 skrev:
Det är golvspån och om jag inte missminner mig så är det Nivells justerbara plastregler under det.
Ok men plastreglarna går ju som ett bjälklag ca cc 600 men är det avväxlat vid väggen emellan reglarna? För de foten kan ju stå mittemellan reglarna..

Amazonic Amazonic skrev:
Har du foam under laminatet?
Det trycks ihop av vikten o då blir det tyvärr en glipa.
Osäker, tror inte det.

Rejäl skrev:
Ok men plastreglarna går ju som ett bjälklag ca cc 600 men är det avväxlat vid väggen emellan reglarna? För de foten kan ju stå mittemellan reglarna..
Ja, det är avvväxlat vid väggen. Om det är gjort enligt instruktion så ska det ligga 20-60 mm från vägg. Så den ligger antagligen inte helt emot.

P
Om du tänker att du inte har en regel under golvspånet intill väggen så är det vanligt med sättning om man belastar mitt emellan upplagen där jag har målat med rött..

• Golvkonstruktion med reglar under golvspån, två röda markeringar vid väggen och instruktion om att rotera enheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rejäl skrev:
Om du tänker att du inte har en regel under golvspånet intill väggen så är det vanligt med sättning om man belastar mitt emellan upplagen där jag har målat med rött..
Ja, det kan mycket väl vara så att det är mellan två reglar när jag mäter från vägg. Brukar sättningen stanna upp när den nått en viss nivå? Som sagt är skåpet av gamla modell och tungt därefter.

P
Ja, det kan mycket väl vara så att det är mellan två reglar när jag mäter från vägg. Brukar sättningen stanna upp när den nått en viss nivå? Som sagt är skåpet av gamla modell och tungt därefter.
Om du har ingen regel som på bilden längs väggen. Då är det inte konstigt att det sätter sig.

Redigerat av moderator:
Renoverade ett källarutrymme för ca. 2,5 år sedan och valde en ventilerad golvkonstruktion från Nivell. Ovanpå det lades spånskivor och laminatgolv. När jag tittade under ett skåp häromdagen såg jag en glipa som verkar vara relaterat till skåpets vikt. Skåpet är tungt men inte så tungt att det borde påverka golvet. Är detta något att oroa sig för?
Du behöver inte oroa dig för det. Om du provar att flytta fram skåpet kommer golvet att återgå till tidigare form med största sannolikhet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.