Hej!

Har satt upp nya väggar och byggt upp ett nytt rum där ena väggen går mot trappen, och tyvärr så går nya gipsskivan inte i lod med tidigare masonitskiva som är nedanför(vilket jag visste skulle kruxa innan, men "det löser sig sen" blev plötsligt "sen").

Glipan är ca 10mm och jag funderar på hur jag ska få ihop det till en relativt slät vägg. Tänkte att spackelremsa+spackel skulle lösa problemet men börjar tvivla. Väggen måste inte enligt vattenpass vara helt rak, men rent ockulärt så skulle jag vilja få det så slätt det går.

Skära till gipsen med brytbladskniv och sedan spackla, skulle det räcka för att få ett godkänt resultat tro?

Tack!


Edit 1: behövde bygga en platå för att kunna lösa spackling, målning osv ovanför trapp, därav blev det att göra trapphuset i två delar.


Edit 2: spacklingen på bilden är bara ett påslängande för att se om det var lösbart. Döm inte... 😉
 
  • Vägg i trapphus med nyuppsatt gipsskiva och synligt spackelarbete; glipa mellan gips och nedre del av väggen. Träplattform syns till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn vägg med synlig spackling där en gipsskiva möter en masonitskiva, visar ett påbörjat försök att släta ut en 10mm glipa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per62
  • Laddar…
Mats-S
Är det ett orubbligt krav att övergången blir helt slät och osynlig?

Personligen skulle jag sätta en list som täcker övergången, det blir ju en naturlig brytning som ligger i höjd med golvet på övre plan, kommer absolut inte att se konstigt ut. Ev ser det bättre ut om man låter listen löpa även på kortväggen som skymtar på din bild.

Annars är det väl bara att bita i det sura äpplet och göra en bredspackling på typ ½ meter för att dölja överlappningen på 1 cm. Tänk på att allt "släpljus" som bildas längs med den väggen kommer att avslöja överlappningen. Tex en vägglampa över/under kommer direkt ge en skugga på nivåskillnaden ...
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Är det ett orubbligt krav att övergången blir helt slät och osynlig?

Personligen skulle jag sätta en list som täcker övergången, det blir ju en naturlig brytning som ligger i höjd med golvet på övre plan, kommer absolut inte att se konstigt ut. Ev ser det bättre ut om man låter listen löpa även på kortväggen som skymtar på din bild.

Annars är det väl bara att bita i det sura äpplet och göra en bredspackling på typ ½ meter för att dölja överlappningen på 1 cm. Tänk på att allt "släpljus" som bildas längs med den väggen kommer att avslöja överlappningen. Tex en vägglampa över/under kommer direkt ge en skugga på nivåskillnaden ...
Tack för svar!

Helst av allt så skulle det bli helt slätt men vi får se om det är möjligt. Du säger i alla fall att det inte skulle vara omöjligt att få till en bredspackling trots att det diffar ~10mm?

När du säger en täcklist, har du tid och ork att länka något som skulle kunna vara lämpligt? ..och tyvärr så är "kortväggen" enligt bilderna den längsta väggen, men nog skulle man kunna få till någonting bra ifall spacklingen inte vill bli bra.
 
Mats-S
J Jonaskaboonas skrev:
När du säger en täcklist, har du tid och ork att länka något som skulle kunna vara lämpligt?
Jag skulle nog välja ett klackfoder, googla så här så kommer det massa alternativ:
https://www.google.com/search?q=klackfoder
 
  • Gilla
Jonaskaboonas
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.