R ritzzz skrev:
Går det verkligen att ta ut ett större bolån för att renovera? Behöver man inte ta tex ett privatlån separat från bolånet, som man sen kan baka in i bolånet efter nyvärdering (förutsatt att värdet höjs av mäklare)? Nyvärdering kan bara göras vad femte år nu efter förändrade bolåneregler.
Det beror väl på vilken belåningsgrad man behöver för att köpa. Behöver du låna max för att klara köpet, så blir det svårt att finansiera en renovering.

H hempularen skrev:
Det beror väl på vilken belåningsgrad man behöver för att köpa. Behöver du låna max för att klara köpet, så blir det svårt att finansiera en renovering.
Ja, så är det såklart. Jag förutsatte att ts tog ut full belåning.

Kan vara värt att komma ihåg för ts, att man bara kan belåna sin bostad upp till 80% om man vill renovera.

R ritzzz skrev:
Ja, så är det såklart. Jag förutsatte att ts tog ut full belåning.

Kan vara värt att komma ihåg för ts, att man bara kan belåna sin bostad upp till 80% om man vill renovera.
Är det så? Vi hade fått för oss att man kunde ta ut mer lån. Vi är fullt ekonomiskt kapabla till större lån iaf. Men vi ska prata med banken då. Vi är inte klara med att förhandla bolånet heller ens.

Tack för allas svar! Vi var omedvetna om ett badrumslivslängd helt enklet. Men då har vi lärt oss det! Vi har beslutat att vi ska totalrenovera badrummet, förhoppningsvis direkt efter tillträde :)

crazzity crazzity skrev:
Är det så? Vi hade fått för oss att man kunde ta ut mer lån. Vi är fullt ekonomiskt kapabla till större lån iaf. Men vi ska prata med banken då. Vi är inte klara med att förhandla bolånet heller ens.
Du får inte ta ut bolån (lån med bostaden som säkerhet) på mer än 90% av värdet (värdet sätts normalt till köpesumman, aldrig högre) i samband med köp. Vill man låna upp senare så har jag för mig att gränsen är 85%.

• Gilla
crazzity
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du får inte ta ut bolån (lån med bostaden som säkerhet) på mer än 90% av värdet (värdet sätts normalt till köpesumman, aldrig högre) i samband med köp. Vill man låna upp senare så har jag för mig att gränsen är 85%.
Ser lite ut så ja efter googling. När vi skaffade lånelöftet på SEB så frågade vi specifikt om man kunde låna mer än köpesumman, och den personen sa ja. Antingen missförstod dom oss, eller så missförstod vi, eller så sa dom bara ja till allt för att dom ville att vi skulle flytta till deras bank (ingen av oss har SEB) hah.

Ser lite ut som det finns lite olika lösningar. Privatlån bara, eller att man gör någon form av värdering på lägenheten efter renoveringen som då ska ha ökat värdet på lägenheten och på så vis kan man betala av privatlånet direkt med ett utökat bolån. Komplicerat. Vi ska sätta upp med bank och reda ut det. På ett eller annat vis får vi pengarna, bara det ena dyrare än det andra.

H hempularen skrev:
Gränsen har nyligen ändrats från 85% till 80%.

crazzity crazzity skrev:
Ser lite ut så ja efter googling. När vi skaffade lånelöftet på SEB så frågade vi specifikt om man kunde låna mer än köpesumman, och den personen sa ja. Antingen missförstod dom oss, eller så missförstod vi, eller så sa dom bara ja till allt för att dom ville att vi skulle flytta till deras bank (ingen av oss har SEB) hah.

Ser lite ut som det finns lite olika lösningar. Privatlån bara, eller att man gör någon form av värdering på lägenheten efter renoveringen som då ska ha ökat värdet på lägenheten och på så vis kan man betala av privatlånet direkt med ett utökat bolån. Komplicerat. Vi ska sätta upp med bank och reda ut det. På ett eller annat vis får vi pengarna, bara det ena dyrare än det andra.
Ni får bara värdera om var femte år, såvida ni inte gör typ en utbyggnad. Renovering av badrum räknas inte som skäl nog att göra en tidigare omvärdering. Ni får alltså vänta fem år innan ni kan värdera om och sen baka in ett privatlån i bolånet. Förutsatt att belåningsgraden är lägre än 80% till att börja med.

crazzity crazzity skrev:
På ett eller annat vis får vi pengarna, bara det ena dyrare än det andra.
Joe men "dyrare" kan visa sig vara väldigt dyrt. Du bör sätta dig in i hur bolånereglerna ser ut, innan du köper något som behöver renoveras.

I praktiken, om man skall köpa någon form av renoveringsobjekt, så behöver man ha tillräckligt med kontanta medel kvar efter köpet för att klara renoveringen utan ytterligare lån. Du får se renoveringskostnaden som en utökad kontantinsats.

Det finns helt osannolika fällor. Här var en tråd för en tid sedan där en medlem hade pratat med sin bank om renoveringslån för en bostad han redan ägde, banktjänstemannen hade knappat in ett gissat marknadsvärde i kalkylprogrammet, bara för en grovkalkyl. Senare när medlemmen skulle ta lån så låg detta gissade värde som "officielt" värde som inte får ändras på 5 år. Trots att han hade en riktig värdering från värderingsman som pekade på typ 2 milj mer. Det gick inte ens att byta bank, eftersom den nya banken måste få ut värderingsunderlag från förra banken.

De här begränsningarna är relativt nya. Senaste ändringen kom förra året, med ändring från 85 till 90% belåningsgrad, men ändring ned till 80% för "efterhandslån". Men för typ 10, kanske 15 år sedan var reglerna liberalare vad gäller möjlighet att uppdatera värdet och kunna öka lån, efter ex. en renovering.

Skälet är stabilitet i finanssystemet. Konsekvenser av finanskrisen i början av 90 talet.

• Gilla
ritzzz och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.