Hej!

Bygger en bastu och försöker hålla budgeten låg.
Använt bränd råspont som panel och nu är det dags för lav.
Bastun är ganska stor så om jag ska ha asp sticker tusenlapparna iväg.

Kan man ha glespanel som lavbrädor? Eller är risken att de blir för varma att sitta på?
Vad finns det för alternativ annars till asp och al?

/Jakob

• Interiör av halvfärdig bastu med bränd råspontpanel och såg på arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du gillar stickor och kåda i de bakre regionerna så kör på ;) Nej, det ska vara fint träslag så det är bara att öppna plånkan eller leta begagnat.

Rickard.
Glespanel är "skitvirke" med massor av kvistar och kommer nog inte vara riktigt lika trevligt att sitta på. Begagnat tycker jag är ett bra tips om du har tid att vänta och leta.

Redigerat:
Kör du på glespanel, jag har glespanel som virke i mina lavar och likaså min far. Min bastu är relativ ny bara någon månad gammal men pappas är några år gammal nu.

Men det är skillnad på glespanel och glespanel. Byggmax hade dåligt hyvlad medans byggma hade jättefin hyvlad som man inte behövde göra något åt.
Köpte lite på byggmax men den göre jag bara genom med lite p80 papper efter att jag skjutit fast den.

Jag har behandlat min med paraffinolja medans pappa har oljebetsat sin mörk, och skulle jag göra om det idag hade jag också oljebetsat lavarna.

Bjuder på en bild också
Inre delen av en ny bastu med ljust hyvlad glespanel och centralt placerad ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
OdugligMenErfaren och 3 till
  • Laddar…
Körde gles som golv och begagnat till lavar. Uppvuxen i bastu helt i furu och det är ju inga större problem. Kanske inget för 20miljoners villan på Lidingö men kan man leva med att skrapa bort kåda var 5e år så duger det fint.

• Gilla
mejner
  • Laddar…
Jag tänkte nog rota igenom högarna på byggmarknaden lite och försöka hitta kvistfritt.
Men hm, jag ska ta en funderare till. Tack för återkopplingen

Det är inget nöje att bränna sig i arslet så jag skulle satsa på asp.

Jag har nästan överskott på aspvirke. Har sågat en del ställningsplankor och golvplankor till ett blivande vedlider av asp. Hellre vill man ju göra någonting av det än bränna upp det för det är dåligt med värmen i det.

H heimlaga skrev:
Det är inget nöje att bränna sig i arslet så jag skulle satsa på asp.

Jag har nästan överskott på aspvirke. Har sågat en del ställningsplankor och golvplankor till ett blivande vedlider av asp. Hellre vill man ju göra någonting av det än bränna upp det för det är dåligt med värmen i det.
Det blir Asp. Har det hett om öronen redan, behöver inte bränna mig om ändan också
Tack ☺️

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.